خبرگزاری کار ایران

مقیمی در همایش منطقه‌ای وزارت کشور:

برخی به دنبال ملتهب کردن فضای انتخاباتی هستند

رئیس ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه ما باید تمهیداتی را بیاندیشیم که از ملتهب شدن جو جامعه جلوگیری شود، تاکید کرد: از امروز تا برگزاری انتخابات خیلی از کار‌ها از جمله گران کردن برخی خدمات نباید صورت گیرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدحسین مقیمی در همایش منطقه‌ای استان‌های البرز، قم، سمنان و تهران گفت: اهمیت انتخابات در ایران برای همه روشن است. نظام ما نظامی است که در آن گردش نخبگان با رای مردم صورت می‌گیرد. نظام ما مردم سالار دینی است و تفاوت زیادی با نظام‌های مردمسالار دنیا دارد. برای همین همه باید تلاش کنیم انتخاباتی شکوه‌مند را برگزار کنیم.

وی افزود: بعد از انقلاب انتخابات‌های مهمی در کشور برگزار شده این بار هم باید دقت کنیم چرا که دشمن همیشه می‌خواهند بین مردم و صندوق‌های رای فاصله بیاندازد اما مردم ما همواره نشان داده‌اند که به نظام وشیوه حکومتی اعتقاد دارند و علیرغم همه مشکلات در انتخابات مشارکت می‌کنند.

معاون سیاسی وزیر کشور با تاکید بر اینکه شرایط برای داوطلبان انتخابات یکسان است و هیچ تفاوتی ندارد، اظهار داشت: طبق قانون هیچ یک از اعضای هیات‌های اجرایی حق ندارند له یا علیه داوطلبی فعالیت کنند و اگر موردی از این قبیل دیده شد حتما باید به وزارت کشور گزارش شود. رعایت قانون در هیات‌های اجرایی باید نصب‌العین قرار گیرد. در این میان آگاهی کامل از قانون انتخابات برای ما از هر موضوعی واجب‌تر است.

مقیمی با بیان اینکه اگر طبق قانون حرکت کنیم بسیاری از مشکلات امروز بروز نخواهند کرد، تصریح کرد: هر دو هفته یکبار جلسات ستاد انتخابات در استان‌ها برگزار می‌شود و مسائل، کمبود‌ها و مشکلات مورد بررسی قرار می‌گیرد تا بتوانیم در هفت اسفندماه با خیال راحت انتخابات را برگزار کنیم ما پیگیری جدی مصوبات انتخابات را از استان‌ها می‌خواهیم البته مسائل و مشکلات با یکدیگر متفاوت است باید هر یک از مسائل را با توجه به شرایط استان مربوطه مورد بررسی قرار دهیم.

وی با اشاره به اینکه تامین امنیت انتخابات برعهده وزارت کشور است، خاطرنشان کرد: در موضوع امنیت داخل حوزه‌های انتخابی غیر از هیات‌های اجرایی و نظارتی کسی حق ورود به ستاد‌ها را ندارد. در بحث امنیت شهر و استان نیز اگر مسائلی وجود دارد شورای تامین آن استان جلسه می‌گذارد و اگر مسائل جدی بروز کرد تمهیدات دیگری وجود دارد خوشبختانه تاکنون مشکل خاصی دیده نشده استان‌های ما باید طرح‌های امنیتی خود را آماده کرده و در شورای تامین به تصویب برسانند.

رئیس ستاد انتخابات با تاکید بر اینکه هیچ یک از ما نباید حرف غیرحقوقی بزنیم، ابراز داشت: تا زمان انتخابات هر موضوعی را که مطرح می‌کنیم باید پایه حقوقی آن را مورد توجه قرار دهیم و صحبتی نکنیم که از آن له یا علیه کسی برداشت شود و تلاش کنیم همه حرفهای مستند و به حقوق باشد.

مقیمی ادامه داد: اعضای هیات اجرایی حدود ۹۶۰ هزار نفر بوده‌اند که فکر می‌کنیم این تعداد با نزدیک به شدن انتخابات به چیزی حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر برسد. فرماندار و نماینده وی باید نسبت به همه امور انتخابات آشنایی داشته باشند و آموزش‌های لازم را به همه بدهند.

وی با بیان اینکه ما باید از اسناد و مدارک مربوط به انتخابات به خوبی محافظت کنیم، یادآور شد: برخی اسناد محرمانه و سری هستند بنابراین باید با رعایت طبقه‌بندی آن‌ها حراست‌های لازم را انجام دهیم تا این اسناد برای پاسخگویی در آینده وجود داشته باشند.

معاون سیاسی وزیر کشور با تاکید بر ضرورت ارتباط صمیمی اعضای ستاد انتخابات با مراجع چهارگانه بیان کرد: شناسایی جرائم و تخلفات انتخاباتی با هماهنگی با دستگاه قضایی از ضروریات است پیش‌بینی شده که دادگاه‌های ویژه برای رسیدگی خارج از نوبت به تخلفات انتخاباتی تشکیل شود.

مقیمی با بیان اینکه ما باید تمهیداتی بیاندیشیم که از مسائلی که باعث ملتهب شدن جو جامعه می‌شود جلوگیری کنیم، عنوان کرد: از الان تا برگزاری انتخابات خیلی از کار‌ها از جمله گران کردن برخی خدمات نباید صورت گیرد. فرمانداران باید توجه کنند در مناطق آن‌ها التهابی وجود نداشته باشد و از جو آلوده به تهمت و افترا جلوگیری کنند. خیلی‌ها دوست دارند جو آلوده و ملتهب شود تا از آب گل‌آلود ماهی بگیرند اما ما دوست نداریم صندوق و انتخابات هیچ حوزه انتخابیه‌ای باطل اعلام شود. فرمانداران باید با تخلفات ستادهای انتخاباتی با فوریت برخورد کنند.

کد خبر : ۳۲۵۹۹۳