خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه تهران:

قانون بانکداری بدون ربا در اجرا با مشکلاتی مواجه بوده است

asdasd
کد خبر : ۳۲۲۹۶

نهی از ربا در قرآن بسیار شدید است / برخی عقیده دارند که ربا با بهره متفاوت است و دلایلی دارند ولی اکثریت بر این توافق دارند و صحبت ما هم بر همین مبناست که بهره و ربا تفاوتی با هم ندارند.

ایلنا- تبریز: در نشستی "نسبت بین بازار سرمایه و نظام بانکداری بدون ربا" در دانشگاه تبریز با حضور استاد دانشگاه تهران مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایلنا استاد دانشگاه تهران در این نشست با اشاره به تصویب قوانین متعددی درکشورمان در ارتباط با اقتصاد گفت: قانون بانکداری بدون ربا که در سال 1362 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید؛ این قانون نزدیکترین ترین قانون به اقتصاد و شریعت اسلام است ولی در اجرا با مشکلاتی مواجه بوده که بررسی دستاوردها و کاستی این قوانین ضروری به نظر می رسد.

حسن سبحانی، به نقش پول در اقتصاد اشاره کرد و یاد آور شد: پول برای تسهیل مبادله کالا درست شده است و همواره براساس همین وظیفه اش تعریف می گردد و از نظر تقدم و تاخر اول کالا و سپس پول بوده است، در حالیکه اکثر افراد پول را اصیل می دانند

وی گفت: پول نماینده کالاست و می تواند کالایی را به کالای دیگر تبدیل کند.

سبحانی با اشاره به کارکرد مبادلاتی پول به وجود آمدن بانک ها و صرافی ها را مورد توجه قرار داد و گفت: در ابتدا بانک های اولیه بهره را با داد و ستد پول همراه کردند تا برای بانکدار صرفه اقتصادی داشته باشد و برای مشتری انگیزه ایجاد نماید و دلایلی نیز برای این امر ارائه کردند.

وی با بیان اینکه در اسلام ربا و گرفتن بهره برای دادن قرض حرام و ممنوع می باشد، تصریح کرد: نهی از ربا در قرآن بسیار شدید بوده است و تعبیر جنگ با خدا و پیغمبر را دارد و از نظر فقهی اگر قرضی اتفاق افتد و شرط شود که برای این قرض مازادی پرداخت گردد ربا بوده و حرام است.

به گفته وی برخی عقیده دارند که ربا با بهره متفاوت است و دلایلی دارند ولی اکثریت بر این توافق دارند و صحبت ما هم بر همین مبناست که بهره و ربا تفاوتی با هم ندارند.

سبحانی افزود:در نظام اقتصادی اسلام زمانی می توان منفعت گرفت که پول در پروسه ای به سرمایه تبدیل شود و وارد بازار واقعی کالا گردد.
استاد دانشگاه تهران با اشاره به تفاوت پول و سرمایه با همدیگر گفت: پول نماینده سرمایه بوده و بهتر است برای این فعالیت اقتصادی اسلامی موسساتی تشکیل و نامی غیر از بانک به آن اختصاص می یافت.

به گفته سبحانی شاید بتوان میزان سود را تخمین زد اما این تخمین ها قطعی نخواهد بود و مبنای نرخ سود وام های بانکی نیز باید براساس قیمت مورد ِ وام در بازار کالا تعیین گردد نه بر اساس بازار پولی و نرخ تورم باشد.

رییس دانشکده اقتصاد، مدیریت و بازرگانی دانشگاه تبریز نیز در این آیین گفت: این دانشکده از سال های قبل در زمینه ی اقتصاد اسلامی فعال بوده و بارها اقدام به برگزاری نشست ها و میزگرد هایی در موضوعات مرتبط با اقتصاد اسلامی نموده

محمد علی متفکر آزاد، با اشاره به مشکلات و محرومیت شهرستان ها در بهره مندی از محضر اساتید توانمند به علت بعد مسافت از پایتخت، افزود: تلاش داریم تا با دعوت از صاحبنظران این مشکل را رفع نماییم و در آینده نیز این برنامه ها با دعوت از اساتید داخل و خارج از دانشگاه ادامه خواهند یافت

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز