خبرگزاری کار ایران

برگزیدگان فعال در زمینه ترویج فرهنگ کتابخوانی معرفی شدند

در مراسم دومین جشنواره ترویج کتابخوانی از گروه‌ها و افراد برگزیده فعال در زمینه ترویج فرهنگ کتابخوانی تجلیل شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مراسم تجلیل از افراد و گروه‌های برگزیده فعال در حوزه ترویچ کتابخوانی با حضور سیدعباس صالحی (معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) صبح امروز سه‌شنبه ۲۶ آبان‌ماه در تالار غدیر مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

هیات داوران پس از بررسی نهایی برگزیدگان را در دو بخش از میان نامزدها به شرح زیر اعلام کرد:

افراد و گروه‌ها

گروه رنگین‌کمان سپید (مهد سالمند)

رنگین‌کمان سپید کتاب و کتابخوانی در میان سالمندان را به عنوان محور فعالیت‌های خود تعریف کرده است. ایجاد انگیزش مثبت نسبت به دوران سالمندی و توانمند ساختن سالمندان از طریق کتاب و کتابخوانی و ایجادارتباط میان نسلی با محوریت کتاب و برگزاری کلاس‌های متعدد برای این سنین به منظور نقد و بررسی کتاب از جمله ویژگی‌های برجسته این گروه است.

نخلک

گروه نخلک در جهت تشویق دانش‌آموزان به مطالعه فعالیت می‌کند. این گروه بیشتر فعالیت‌های خود را در مناطق محروم انجام می‌دهد. این گروه تاکنون توانسته است برای نزدیک به ۳۰۰۰ دانش‌آموز برنامه‌های فرهنگی و کتابخوانی اجرا کند. برای اجرای هر یک از این برنامه‌ها، دانش‌آموزان به گروه‌های پنج نفره تقسیم شده‌اند و در پایان از آنها خواسته شده است برداشت خود را از کتاب‌های مطالعه شده به صورت گروهی در قالب شعر، نقاشی یا متن ارائه دهند. در هر یک از برنامه‌ها، یکی از شاعران معروف کشور حضور داشته است.

کانون آموزش شهروندی برای توسعه (کاشت)

کانون آموزش شهروندی برای توسعه یکی از فعال‌ترین گروه‌های مردمی شهر اهواز است که در حوزه ترویج کتاب فعالیت های زیادی داشته است. از جمله مهمترین این فعالیت‌ها می‌توان به تجهیز کتابخانه‌های مناطق محروم خوزستان، برگزاری اردوهای ترویج کتاب و برگزاری نشست‌های نقد و ترویج کتاب اشاره کرد. این گروه در تدوین برنامه‌های شهر اهواز به عنوان پایتخت کتاب ایران نقش اثرگذاری داشته است. این گروه توانست از طریق نذر کتاب در شب‌های محرم، یک موج بزرگ ترویج کتاب‌خوانی در شبکه‌های اجتماعی برپا کند.

انجمن خیریه نیک‌گامان جمشید

۱.راه‌اندازی کمپین تجهیز سی مدسه در مناطق محروم به کتابخانه

۲.فعالیت در حوزه ترویج کتاب و کتابخوانی در طول پنج سال گذشته

۳.تلاش در جهت کتابخانه‌دار کردن مناطق محروم اطراف شهر بوشهر در طول دو سال گذشته

۴.در طول دو سال گذشته، این کمپین نزدیک به سی مدرسه را از طریق تشویق مردم به حمایت مجهز به کتابخانه کرده است.

۵. از نظر اجرایی، کمپین با نصب قفسه‌های کتاب در محل مدرسه، از خیرین می‌خواهد که کتاب‌های آن را تامین کنند.

فرزانه اخوت عراقی

تلاش مستمر و پیگیر در جهت ترویج کتابخوانی برای کودکان و نوجوانان و ترویج کتابخوانی در روستاها او با سفر داوطلبانه به روستاهای دورافتاده مرزی کتابخانه‌های بسیاری را در این روستاها راه‌اندازی کرده است.

او که عضو هیات مدیره شورای کتاب کودک است و مسئولیت نویسندگی و ویراستاری فرهنگنامه کودک و نوجوان را بر عهده دارد، از روزهایی گفت که برای پیوند کودکان ایران زمین با کتاب بار سفر بست و به مرزهای ایران سفر کرد. تامین هزینه‌های این کتاب ابتدا از طریق نذوراتی که برای خرید کتاب کنار گذاشته بود، تامین شد.

جایزه ادبی گوزن زرد (سیده ربابه غیاثی)

گوزن زرد اولین جایزه کتاب در ایران است که کتاب سال را از نظر پدرها و مادرها و بچه‌ها معرفی می‌کند. این گروه توانسته است یک شبکه بزرگ از خانواده‌های علاقه‌مند را در فعالیت‌های خود شریک کند.

موسسه خیریه نیکوکاری مهر پروین

موسسه مهر پروین فعالیت‌های خیریه اجتماعی در حوزه زنان را با محوریت کتاب و فرهنگ انجام می‌دهد. معرفی قصه‌های اقوام و ملل، معرفی شفاهی کتاب‌های جدید، ترویج کتابخوانی برای کودکان از جمله برنامه‌های این موسسه است.

کافه کتاب ترنج سنندج

نخستین کافه کتاب در سنندج است که خودش به تنهایی یکی از جاذبه‌های گردشگری این شهر شده است. این کافه کتاب بسیار زیبا، کتابخانه‌ای با بیش از ۱۰۰۰ عنوان کتاب در زمینه‌های دینی، موسیقی، تئاتر، ادبیات و شعر، عکاسی و ... دارد. برنامه‌های جذاب فرهنگی این کافه مثل شعرخوانی، اجرای تئاتر، موسیقی زنده ایرانی و ... باعث شده که اینجا طرفداری زیادی داشته باشد و در کنار همه این برنامه‌ها با انواع نوشیدنی، دسر و مواد خوراکی خوشمزه می‌توانید روز خوبی را اینجا سپری کنید.

افراد و گروه‌های شایسته تقدیر

-پرفورمنس بندرعباس (بنیامین جوادی)

-کوله‌پشتی (معصومه رمضانی)

-راننده تاکسی (عباس خوش گفتار)

-نانوایی بربری (علی‌اصغر نجفی)

-بنیاد خیریه طباطبایی کودکان

معلمان

بنفشه نفیسی

معلم و کتابداری که با احداث کتابخانه در روستا با هزینه شخصی و اجرای برنامه‌های متنوع با محوریت کتاب در این کتابخانه، توانسته است مقام نخست این برنامه را به خود اختصاص دهد. از جمله سایر برنامه‌های فرهنگی می‌توان به برنامه‌های قصه‌گویی و داستان‌نویسی اشاره کرد.

معلمان شایسته تقدیر

-سروین گوداغی

-حمیدرضا نان‌آور

کتابداران

گروه پژوهشی بیشاپور (عباس محمودی – نوشین جعفرنژاد)

برپایی انجمن سیر مطالعاتی برای معرفی کتاب به شرکت‌کنندگان؛

برنامه‌ریزی و اجرای طرح‌هایی در بخش کودک و نوجوان جهت استفاده نوجوانان و اعضای خانواده آنها برپایی نمایشگاه‌ها و دوره‌های آموزشی مختلف با محوریت کتاب

کتابداران شایسته تقدیر

پانته‌آ خرسندی و همکاران

برگزیدگان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

با توجه به اینکه کتابداران و مربیان کانون پرورشی کودکان و نوجوانان در این جشنواره حضور و مشارکت بالایی داشتند، پس از رایزنی و مشاوره با مسئولان کانون، علاوه بر برگزیدگان جشنواره، سایر شرکت‌کنندگان به صورت جداگانه توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان داوری و از میان آنها پنج نفر به شرح زیر برگزیده شدند.

-ساغر لطفی‌نژاد

-محمدعلی مجیدی

-سارا نوشیر

-مهرناز قربانعلی و پروانه سادات سلیمانی

-سمیه قادری

کد خبر : ۳۲۲۷۱۹