خبرگزاری کار ایران

یك كارگزار بورس در گفت وگو با ایلنا مطرح كرد:

فاصله زیاد بین ارزش بازار وجایگزینی کارخانه ها روی داده است

asdasd
کد خبر : ۳۲۱۱۳

وی با بیان اینكه این امر نشان می دهد که شرکت ها سود بیشتری اعلام کرده اند و قیمت سهم ها هم با این تفاسیر رشد پیدا می کند گفت: اما چرا شرکت ها اینقدر سود اعلام کردند؟ باید تحلیل بنیادی صنایع و شرکت ها و عوامل رشدشان مورد بررسی قرار گیرد.

یك كارگزار با سابقه بورس گفت: بین ارزش بازار وارزش جایگزینی کارخانه ها فاصله زیادی بوجود آمده است.

حسین خزلی خزعلی در گفتگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: بر اساس آمارها در طول 7 ماهه ابتدای سال جاری میانگین P/E بازار رشدی نداشته است. P/E در فروردین ماه 35/6، در اردیبهشت مه 03/6، در  خرداد ماه 65/5، در تیر ماه 02/5، در  مرداد ماه 59/4 در  شهریور ماه که بازار خوب شده به 5 و در پایان مهر ماه به 26/5  رسیده است.

وی افزود: به این ترتیب نه تنها میانگین P/E بازار رشد نکرده بلکه پائین هم آمده است. این در حالی است که شاخص کل طی این مدت 5 هزار واحد رشد کرده است.اگر بخواهیم مقایسه ای با سال گذشته داشته باشیم در مهر ماه سال   90 P/E بازار 3/7 بوده در حالی که  درچند ماه گذشته شاخص کل 5 هزار واحد هم رشد کرده است.

وی با بیان اینكه این امر نشان می دهد که شرکت ها سود بیشتری اعلام کرده اند و قیمت سهم ها هم  با این تفاسیر رشد پیدا می کند گفت: اما چرا شرکت ها اینقدر سود اعلام کردند؟ باید تحلیل بنیادی صنایع و شرکت ها و عوامل رشدشان مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود:واقعیت این است که قیمت ارز تأثیر زیادی بر روی صنایع مختلف داشته است.  صنایع بزرگی نظیر  پتروشیمی و سنگ آهن به خاطر تفاوت نرخ ارز رشد چشم گیری داشتند و سیمانی ها که حدود 25 درصد از محصولاتشان صادر می شود نیز حاشیه سود بالایی داشتند.

 خزلی خزعلی تصریح كرد: اتفاقی که  از اواخر مرداد و شهریور  رخ داد باعث شد فروش ها و درآمدهای 6 ماهه خوب شود و به همین خاطر قیمت ها در شهریور و مهر رشد کرد. برعکس این قضیه در خصوص صنایع وارداتی رخ داد. مثل صنعت خودرو که قطعاتشان وارد می شود  و یا صنایعی که وام های ارزی دارند که با نرخ مرکز مبادله ای پایاپای هستند تاثیر نزولی بر روی درآمدشان گذاشته یا بازار احساس می کند که  خواهد گذاشت و به همین دلیل قیمت شان پائین آمد.

وی گفت: اما مسئله ای که اتفاق افتاده این است که ارزش جایگزینی شرکت ها دیده نشده است.

 به عنوان مثال قیمت کل تکنولوژی وارد شده برای فولاد مبارکه حدود 3 میلیارد دلار در سال 75 بود در حال حاضر با این نرخها به حدود 12 هزار میلیارد تومان  رسیده  است. اما ارزش بازار فولاد مبارکه هم اکنون 8 هزار و نهصد میلیارد تومان است. بنابراین تفاوت زیادی بین ارزش بازار وارزش جایگزینی کارخانه ها و صنایع بزرگ که برای تاسیس و ساخت آنها ارز نیاز است، ایجاد شده است.

خزعلی خاطر نشان كرد: اخیرا بزرگان صنعت سیمان در جلسه ای اعلام کردند تاسیس یک کارخانه  سیمان  1 میلیون تنی در سال گذشته 120 میلیارد تومان هزینه می برد که در حال حاضر به 200  میلیارد تومان رسیده است.به هر حال قیمتی که در ذهن ما با این دلارها رشد کرده به ارزش جایگزینی نمی رسد.

همچنین  به نظر بنده دلار دیگر  پایین تر از 2500 تومان نخواهد آمد و چشم انداز صنایع ما برای سال بعد می تواند مثبت باشد.مخصوصا آنهایی که حلقه ای از تولید ندارند مثلا پتروشیمی ها البته زمانی که مثلا پتروشیمی کرمانشاه سود 6 ماهه خود را اعلام کرد توانسته بود  80 درصد آن را محقق  کند و اگر همین طور ادامه پیدا کند به 160 درصد هم می رسد، مگر اینکه تولیدات ما با وجود فروش صادر نشود.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز