خبرگزاری کار ایران

نگاهی به سوغاتی‌های محلی شوشتر

ترشیجات و لبنیات سنتی شوشتر آن‌قدر شناخته شده است که از همه جای ایران برای خرید، به این شهر می‌آیند تا هم در این سفر، آثار تاریخی و سازه‌های جهانی آبی - تاریخی را از نزدیک ببینند و هم با دست پُر، در پایان سفر خود از شوشتر بروند.

به گزارش ایلنا از شوشتر، حدود ۱۰ نوع انواع ترشیجات محلی و حدود ۸ نوع انواع لبنیات محلی از ویژگی‌های خاص و انحصاری شهرستان تاریخی شوشتر است که توانسته جهانگردان و توریست‌ها را به این شهر زیبا و دیدنی بکشاند.

ترشیجاتی مانند: ترشی سیر، لَگَجی، بندری، موسیر و مخلوط، ازجمله پرطرفدارترین ترشیجات بین مهمانان و توریست‌هایی است که برای بازدید و خرید به این شهر سفر می‌کنند.

حسنعلی فرهنگ یکی از فروشندگان و تولیدکنندگان ترشیجات محلی، می‌گوید: بیش از بیست‌وپنج سال است که در این عرصه فعال می کنم، این ترشیجات و ماست موسیر تنها مختص شوشتر است که زبانزد ایران و جهان شده و از همه‌ی نقاط، برای خرید محصولات لبنی و ترشی محلی به اینجا سفر می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: ما ۱۰ نوع انواع ترشیجات خاص را تولید و تهیه می‌کنیم و حدود بیست مغازه، فروش این محصولات را به‌صورت رسمی بر عهده‌دارند که اگر این صنعت، موردتوجه و حمایت مسئولان قرار گیرد، قطعاً جوانان بیشتری وارد این بازار خواهند شد.

یکی دیگر از فروشندگان ترشیجات محلی می‌گوید: مسئولان شوشتر می‌توانند برای حمایت بیشتر از این محصولات سنتی به جوانانی که علاقه‌مند به این حرفه هستند وام و دیگر مشوق‌ها را ارائه نمایند.

فروشنده‌ی دیگری هم می‌گوید: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات ما این است که پلیس راهنمایی و رانندگی به خودروهایی که برای خرید ترشیجات و ماست موسیر به بازار مرکزی در خیابان طالقانی مراجعه می‌کنند، اجازه توقف نمی‌دهند و یا خودروها را جریمه می‌کنند تا ترافیک نشود و ما از مسئولان شوشتر و سرمایه‌گذاران درخواست می‌کنیم که پارکینگ طبقاتی در نزدیکی بازار احداث نمایند تا این مشکل هم برطرف بشود.

اما در کنار تولید ترشیجات، یکی دیگر از سوغاتی‌های محلی شوشتر، تهیه و تولید انواع لبنیات محلی است که بازار خوبی نیز دارد.

6

مجتبی شیربرنجی یکی از تهیه و تولیدکنندگان محصولات لبنی سنتی است که توانسته این شغل اجدادی خود را ادامه و موفق نیز بشود، وی می‌گوید: ما هشت نوع انواع لبنیات سنتی و محلی که تنها مختص شوشتر هستند تولید می‌نماییم و بسیار هم مورد استقبال مردم در سراسر ایران و حتی جهان قرار گرفته است.

وی که این شغل را از «فتاح شیربرنجی» پدر خود به ارث برده است بیان می‌کند: محل فروش ما که در پشت کمیته امداد قرار گرفته است انواع لبنیات محلی مانند: ماست، دوغ، ماست موسیر، شیر، شیربرنج، کره محلی، روغن محلی و سرشیر را تهیه و تولید و برای فروش، عرضه می‌نماییم.

وی می‌گوید: تنها درخواست و انتظارمان از مسئولان محترم اعطای وام و برداشتن مشکلات موجود است.

در همین زمینه معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی شوشتر بیان داشت: قطعاً این تولیدکنندگان مورد حمایت قرار می‌گیرند ولی از این عزیزان که با تولید این محصولات توانسته‌اند شوشتر را همانند آثار تاریخی آن، به مردم ایران و جهان معرفی نمایند انتظار داریم همانند گذشته به رعایت بهداشت فردی توجه داشته باشند.

فریدون فرهادی ادامه داد: یکی از موضوعاتی که همیشه برای خریداران مهم است، رعایت نکات بهداشتی توسط تولیدکنندگان می‌باشد و اگر چه این عزیزان خود به رعایت مسائل بهداشتی واقف هستند ولی از آن‌ها انتظار داریم که همیشه از روپوش مناسب و دستکش استفاده نموده و محل کسب‌وکار خود را تمیز نگهداری نمایند.

کد خبر : ۳۱۸۶۹۲