خبرگزاری کار ایران

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی

مدیران مدارس رهبران آموزشی هستند

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: در سند تحول ۱۳۱ راهکار برای تحقق اهداف مشخص شده که خرده نظام مدیریت و رهبری در این بخش بیش از ۴۴ درصد راهکار را به خود اختصاص داده که نشان می‌دهد این بحث از چه اهمیت ویژه‌ای در دستیابی به اهداف سند تحول بنیادین برخوردار است.

به گزارش ایلنا سیدجواد حسینی امروز در همایش مدیران مقطع متوسطه دوم استان که با حضور بیش از 840 مدیر مدرسه در محل هتل میثاق مشهد برگزار شد گفت: مدیریت در آموزش و پرورش شرایط سخت و پیچیده‌ای دارد که حجم وسیع و سنگین کاری را به دنبال دارد، آموزش و پرورش در حال حرکت است و امروز در حساسترین شرایط این بخش باید به دنبال رفع اشکالات و برداشتن موانع باشیم.

وی ادامه داد: برای مدیریت این ابرسازمان که بیش از ۵۵ درصد کارمندان دولت را در اختیار دارد و با انبوهی از فعالیتها که به عنوان نمونه تنها در خراسان رضوی توزیع ۱۲ میلیون جلد کتاب، برگزاری مسابقات در ۳۹ رشته فرهنگی ‌و‌هنری، برگزاری المپیاد ورزشی دانش آموزان کشور با حضور ۵ هزار نفر و حضور ۸۵۰ هزار دانش آموز در مسابقات قرآنی و ... گوشه‌ای کوچک از برنامه‌های اجرا شده در طی مدت اخیر در این بخش است.

حسینی با اشاره به برخی از نواقص و ضعف‌های موجود در نظام تعلیم و تربیت گفت: باید در شرایط فعلی این بخش را با همین روش اداره و آرام آرام به سمت ارتقا حرکت کنیم و در این مسیر سند تحول بنیادین بهترین مسیر برای دستیابی به اهداف کیفیت بخشی‌مان است.

وی ادامه داد: این سند برنامه جامعی‌ست که به دنبال تحول در نظام تعلیم و تربیت است و تحولی را دنبال می‌کند که بنیادی و پیش رونده باشند.

این مقام‌مسئول با بیان اینکه سند تحول هفت خرده نظام را درون خود تبیین کرده که مدیریت و رهبری، تامین منابع انسانی ، پژوهش و برنامه‌ریزی، تامین منابع مالی، تامین فضاها، تامین تجهیزات و نهایتا برنامه درس ملی این هفت خرده نظام هستند.

وی گفت : در سند تاکید شده این خرده نظامها به صورت هماهنگ با هم اجرا شده و نظام ۳-۳-۶ بعد از استقرار شش خرده نظام دیگر اجرایی شود ولی متاسفانه این موضوع کاملا برعکس اتفاق افتاد و امروز دردسرهایی را ایجاد کرده و باید این شرایط را مدیریت کرد.

حسینی اظهار کرد: در سند تحول ۱۳۱ راهکار برای تحقق اهداف مشخص شده که مدیریت و رهبری در این بخش بیش از ۴۴ راهکار را به خود اختصاص داده که نشان می‌دهد این بحث از چه اهمیت ویژه‌ای در دستیابی به اهداف سند تحول بنیادین برخوردار است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با تاکید بر این که در سندتحول بنیادین تاکید شده شرایطی ایجاد شود که دانش آموزان تک بعدی تربیت نشوند افزود: در ابتدای امسال برای این که جهت‌گیری‌مان را در سال جدید مشخص کنیم شش زنگ را براساس شش ساحت مدنظر سند تحول بنیادین آموزش و‌ پرورش به صدا درآورده و شعارمان را هم تعلیم و تربیت تمام ساحتی باتکیه بر مدارس کیفی قرار دادیم.

وی کنکورزدگی، المپیاد زدگی، نمره‌زدگی و کتاب زدگی را از آفت‌های امروز آموزش و پرورش دانست و اظهار داشت : سندتحول بنیادین تاکید دارد که کلاس و کتاب تنها پایگاه های یادگیری نیستند و کنکور تنها عامل تربیت نیست ، نمره تنها ملاک ارزیابی دانش آموز نباشد و برای هنر و تربیت دینی و بدنی و اخلاقی دانش آموزان هم باید همت ویژه ای داشته باشیم.

حسینی اظهار داشت: این تعلیم و تربیت تمام ساحتی از طریق مدارس کیفی و مبتنی بر یادگیری و تغییر رفتار و به‌ واسطه مدیران که رهبران آموزشی هستند محقق می شود.

وی گفت : استانداردسازی فضا و تجهیزات ، منابع انسانی و رویه ها و فراگردها مواردی ست که باید در زمینه دستیابی به اهدافمان در توسعه مدارس کیفی مدنظر باشند

حسینی خاطرنشان ساخت : آموزش و پرروش کشور در حال حرکت به سمت استاندارد شدن و معیار شدن است ، در دوسال گذشته باتوجه به محدودیت های مالی و انسانی سخت ترین شرایط را تحمل کردیم و این ها همه برای گام برداشتن در مسیر استانداردسازی بوده ، اگر وزیر آموزش و پرورش امروز تلاش کرده زمینه کاهش ۲۵۰ هزار معلم از بدنه آموزش‌و‌پرورش با بازنشستگی نیروها و کاهش جذب را فراهم کند در همین مسیر استاندارسازی منابع انسانی است.

وی ادامه داد: از سال آتی ساعات موظف معلمین ما بر پابه ۲۴ ساعت خواهد بود و در صورت تمایل می تواند کاهش و افزایش داشته باشد ، در کنار این رتبه بندی معلمین و اجرای طرح هایی مانند این طرح موجب افزایش انگیزه نیروها و تمایل به افزایش صلاحیت ها بیشتر می شود.

حسینی تصریح کرد: در برنامه ششم توسعه چندین حکم گنجانده شده که افزایش سهم اعتبارات آموزش و پرورش از اعتبارات کل کشور به ٢٠ درصد و همچنین سهم این بخش از تولید ناخالص ملی به ٦درصد بخشی از آن هاست و با این شرایط می توانیم به سمت استاندارد سازی حرکت کنیم.

این مقام مسئول با بیان این که در استان نظام پارلمانی و مشارکتی پارلمان معلمین ، پارلمان اولیا و پارلمان دانش آموزان در استان برای ایجاد یک نظام تشکیلاتی مشارکتی شکل گرفته گفت: به زودی پارلمان مدیران مدارس آموزش و پرورش هم راه‌اندازی می‌شود و تمام مدیران در شهرستان‌ها و بالطبع آن قطب‌ها و در نهایت مدیران استان در یک نظام جامع با ما در اداره این بخش مشارکت نظامنا خواهند داشت .

وی اظهار داشت: مدرسه کیفی مدرسه ای است که توسط رهبران آموزشی اش که مدیران هستند سرمایه اجتماعی ایجاد کند که مهمترین سرمایه یک جامعه است و مدیران مدارس باید یک ارتباط مطلوب با همکاران ، دانش آموزان و اولیا و جامعه بیرون از مدرسه داشته باشد ، در واقع باید به دنبال این باشیم که جامعه مان را مدرسه کرده و مدارس را به جامعه تبدیل کنیم.

رمضان نیری معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی هم در ابتدای این جلسه اظهار داشت : مدیریت در دوره دوم آموزش متوسطه پراسترس ترین مدیریت در دوره آموزشی‌ست.

وی با بیان این که امروز آموزش و پرورش به دنبال کیفیت بخشی است و برای تحقق این امر همه باید به هم کمک کنیم گفت : در این جلسه به دنبال تببین راهبردهای کیفیت بخشی به اقدامات این دوره هستیم .

نیری تاکید کرد : بر این باوریم که ظرفیت های خوبی در آموزش و پرورش استان وجود دارد که باید آنها را به نحو مطلوبی به فعلیت برسانیم.

گفتنی‌ست در این مراسم از برنامه راهبردی امتحانات دانش آموزان مقطع دوم متوسطه استان که به تعداد دانش آموزان کل استان تکثیر شده رونمایی شد.

کد خبر : ۳۱۷۵۵۸