خبرگزاری کار ایران

بازگرداندن کرکس نجات یافته در شفت به دامان طبیعت

یک بهله کرکس (دال) که از گونه‌های در معرض خطر انقراض است، توسط اهالی روستایی در شفت برای مداوا به محیط زیست تحویل داده شد.

به گزارش ایلنا، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شفت اظهار کرد: این پرنده به دلیل شرایط نامساعد جوی در یکی از روستاهای شفت گرفتار شده بود که توسط مردم روستا زنده گیری و به منظور مداوا ، تحویل یکی از همیاران محیط زیست این شهرستان شد.

علی فرهی افزود: این همیار ، کرکس را به اداره حفاظت محیط زیست شفت تحویل داد که پس از بررسی، معاینات و انجام تیمار لازم و مهیا کردن پرنده جهت پرواز و انجام بیومتری و حلقه‌گذاری، این‌گونه ارزشمند در ارتفاعات کوهستانی شفت  و در زیستگاه خود رهاسازی شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان شفت عنوان کرد: ارتفاعات کوهستانی این شهرستان به دلیل زیستگاههای منحصر به فرد تنوع زیستی متنوعی را در خود جای داده که موجب پایداری اکوسیستم منطقه شده است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه کرکسها عمدتأ از لاشه حیوانات تلف شده تغذیه می کنند و به ندرت به حیوانات زنده حمله می‌کنند، به همین منظور هیچگونه مزاحمتی برای دام‌ها و طیور اهلی نداشته بنابر این ضرورت مشارکت مردم در حفاظت از این گونه ارزشمند بسیار موثر است.

فرهی یادآور شد: این گونه کرکس در لیســــــــت اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی ((IUCN به عنوان گونه در معرض خطر انقراض معرفی شده و در قوانین جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان گونه حمایت شده و حفاظت شده است.

وی گفت: از مردم فهیم روستا و همیاران محیط زیست که با آگاهی و حساسیت در حفظ تنوع زیستی شهرستان مشارکت فعال دارند قدردانی به عمل می‌آید.

 

کد خبر : ۳۱۷۴۵۰