خبرگزاری کار ایران

نخستین کارخانه گندله و کنسانتره در سنگان اوایل سال آینده ایجاد می شود

معاون وزیر و رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران اعلام کرد : نخستین کارخانه در سنگان با ظرفیت 5 میلیون تن گندله و 2.5 میلیون تن کنسانتره اوایل سال آینده ایجاد می شود

به گزارش ایلنا ، مهدی کرباسیان عصر شنبه در دیدار داوود شاه صبا وزیر معادن و نفت افغانستان با بیان اینکه ایمیدرو آماده است تجارب و تخصص خود در حوزه معادن را در اختیار افغانستان قرار دهد، گفت: ایمیدرو آماده است در زمینه تئوری و عملی ، دوره های آموزشی معادن را برای سطوح کارگری و تربیت تکنسین برگزار کند. وی با ارائه پیشنهادات عملی برای همکاری دو کشور در زمینه معادن افزود: ایمیدرو طی دو سال گذشته در زمینه اکتشاف معادن با بیش از 50 شرکت تخصصی مشاوره داشته است؛ لذا می تواند با تشکیل تیم های مشترک همکاری، در زمینه پی جویی و حفاری معادن به افغانستان کمک کند.

کرباسیان با بیان اینکه خام فروشی به نفع هیچ کشوری نیست ، ادامه داد: به دلیل مشترک بودن معادن سنگان پیشنهاد می شود که با توجه به کارهای اکتشافی که ایران انجام داده و بیش از یک میلیارد تن ذخیره داریم، گندله و کنسانتره را در سنگان ایجاد کنیم که یا به مصرف کارخانه های آهن اسفنجی و فولاد می رسد و یا صادر خواهد شد. به طوری که تولید آهن اسفنجی در ایران و تبدیل گندله در افغانستان باشد.

وی افزود: پیشنهاد دیگر ما این است که کارخانه یک میلیون تنی فولاد را برای افغانستان ایجاد کنیم و ما آمادگی داریم ارزش افزوده را تا جایی که امکانپذیر است، نصیب افغانستان شود.

کرباسیان اضافه کرد: همچنین با توجه به نیاز افغانستان به بازسازی ، آماده هستیم به دلیل داشتن تجربه و تخصص کشورمان، کارخانه سیمان برای افغانستان ایجاد کنیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ایران دارای یکی از بزرگترین مرکز تحقیقات فراوری معدنی است و آماده است تا دوره های آموزشی و پژوهشی برای معدنکاران افغانستان برگزار کند و حتی کارهای پژوهشی مشترک داشته باشد.

وی گفت: در حوزه سنگان در عرض 20 کیلومتر در حال کار اکتشاف معادن هستیم که بهترین امنیت ایجاد می شود لذا می توانیم به همین میزان نیز از طرف افغانستان کار کنیم . این پیشنهاد مورد استقبال وزیر معادن و نفت افغانستان قرار گرفت.

وزیر معادن و نفت افغانستان نیز در این دیدار گفت: ایران از نظر معادن کشوری بزرگ  با گنجینه های فراوان و افغانستان هم یکی از کشورهای دارای ذخایر غنی معدنی است لذا همکاری های مشترک می تواند باعث رشد و توسعه و در نهایت رفاه مردم افغانستان شود.

داوود شاه صبا با اشاره به وجود مشترکات فراوان دو کشور ایران و افغانستان افزود: افغانستان برای سرمایه گذاری خارجی ، اولویت را برای همسایگان به ویژه با ایران به دلیل مشترکات از قبیل فرهنگ و زبان دارد.

وی ادامه داد: ایران از تجارب و تخصص خوبی در زمینه معدنکاری به ویژه در زمینه تجارب عملی برخوردار است اما افغانستان به دلیل جنگ های طولانی از لحاظ تجربه عملی عقب است لذا همکاری با ایمیدرو می تواند در بالابردن تجارب عملی افغانستان در حوزه معادن موثر باشد.

شاه صبا خواستار تقویت ارتباطات و همکاری های دو کشور در تمام زمینه ها بخصوص در حوزه معادن شد و گفت: در افغانستان معادن مهمی وجود دارد و تاکنون حدود 25 درصد مناطق معدنی آن شناسایی شده است .

وی افزود: از نظر سرمایه گذاری در معادن ، افغانستان یک کشور جوان است و معادن بکر و دست نخورده فراوانی دارد که نیازمند تکنولوژی جدید برای بهره برداری از این معادن است.

وزیر معادن و نفت افغانستان با بیان اینکه قانون معادن افغانستان در دست بازنگری است ، گفت: برای همکاری های مشترک بهتر است از معادن کوچک شروع کنیم که زمینه های فراوانی برای همکاری وجود دارد.

شاه صبا اظهار  امیدواری کرد همکاری های مشترک دو کشور در زمینه معادن به ویژه آموزش منجر به ایجاد ارزش افزوده بیشتر برای افغانستان شود و ما آماده هستیم تا فارغ التحصیلان معدن و زمین شناسان را برای آموزش به ایران بفرستیم.

وی همچنین از پیشنهاد ایمیدرو برای همکاری های مشترک در سنگان استقبال کرد و گفت: معادن سنگان ما مشترک است و همکاری های مشترک و استفاده بهینه از منابع به نفع دو کشور خواهد بود و اگر در این خصوص پروژه ای برای همکاری تعریف شود، استقبال می کنیم.

شاه صبا افزود: سیاست افغانستان جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی است و از علاقه مندان به سرمایه گذاری در معادن این کشور می خواهیم که زنجیره معدنی ایجاد کنند.

وی همچنین علاقه مندی خود را در خصوص سرمایه گذاری در زمینه باریت  و دیگر مواد معدنی افغانستان با ایران اعلام کرد.

کد خبر : ۳۱۴۳۲۴