خبرگزاری کار ایران

سفیر پیشین ایران در نروژ در گفت‌وگو با ایلنا:

سیپراس راهی جز پذیرش سیاست اتحادیه اروپا ندارد

ارائه بسته مالی به یونان در کوتاه مدت و میان مدت مفید خواهد بود و اگر در این بازه زمانی یونان گزارش عملکرد اقتصادی خود را به صورت منظم ارائه کند حتماً ارفاق هایی توسط اتحادیه به این کشور خواهد شد.

«عبدالرضا فرجی راد» ‌استاد ژئوپلیتیک و سفیر سابق ایران در نروژ با اشاره به تصویب برنامه اصلاحات اقتصادی یونان توسط وزرای دارایی حوزه پولی یورو، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: پس از آن‌که سیپراس برای بار دوم به عنوان نخست‌وزیر یونان انتخاب شد، به نظر رسید که تا حدی موضع خود را تغییر داده است چراکه رهبر حزب سیریزا دریافت کرده است که باید با اتحادیه اروپا همکاری و تعامل داشته باشد و به این باور رسیده است که نه راه پس دارد و نه راه پیش.

وی ادامه داد: سیپراس پس از این‌که برای دومین دور به عنوان نخست‌وزیر یونان انتخاب شد، در سخنان خود اعلام کرده بود که با اتحادیه اروپا یا هر سازمان بین‌المللی دیگری برای بهبود اوضاع اقتصادی کشورش همکاری خواهد کرد. در این بین باید به این نکته توجه داشت که اتحادیه فشارهای خود را وارد کرده است و یونان هم به نوعی رضایت خود را اعلام کرده است تا بتواند با ارائه امتیازاتی وام ۸۶ میلیارد یورویی را از اتحادیه دریافت کند.

سفیر سابق ایران در مجارستان در پاسخ به این پرسش که آیا ارائه بسته کمک مالی اتحادیه اروپا به یونان موجب خروج این کشور از وضعیت بحران مالی می‌شود یا خیر، تاکید کرد: باید گفت که ارائه بسته مالی به یونان در کوتاه مدت و میان مدت مفید خواهد بود و اگر در این بازه زمانی یونان گزارش‌های عملکرد اقتصادی خود را به صورت منظم ارائه کند، حتماً ارفاق‌هایی از سوی اتحادیه به این کشور خواهد شد. باید گفت که این موضوع در بلند مدت به عنوان یک فضای تنفسی برای یونان محسوب می‌شود و اگر در بلند مدت هم ناظران اتحادیه عملکرد مثبت یونان را ارزیابی و تایید کنند و تا انتها هم این وضعیت ادامه پیدا کند و روند رو به بهبود باشد، مطمئناً کمک‌های مکمل هم توسط اتحادیه ارائه خواهد شد.

فرجی راد در پایان عنوان کرد: ارائه وام به یونان در صورتی می‌تواند گره از مشکلات اقتصادی این کشور باز کند که دولت حاکم بر آتن بتواند اقتصاد یونان را بهبود بخشیده و تضمین کند. به گونه‌ای که پرتغال هم در سال‌هایی که با بحران اقتصادی روبه‌رو بود، اقدام به دریافت وام از اتحادیه اروپا کرد و توانست وضعیت خود را تا جایی بهبود ببخشد. البته نباید از این مساله غافل بود که پرتغال شهروندان خود را به سمت کار و تلاش و سرعت بخشیدن به این موضوع تشویق می‌کرد که یونان هم باید این موضوع را در خود نهادینه کند.         

کد خبر : ۳۱۱۲۴۰