خبرگزاری کار ایران

بیگدلی در گفت‌وگو با ایلنا:

حضور عناصر داعش در بین مهاجران تنها یک تهدید است

داعش بیش از آن‌که نیاز به فرستادن هزاران نفر در قالب مهاجر به اروپا داشته باشد، نیاز مبرم به نیروی انسانی در سوریه و عراق دارد و همین موضوع ادعای آنها را مردود و مخدوش می‌کند.

«علی بیگدلی» کار‌شناس مسائل اروپا در خصوص فرستادن هزاران نیرو در قالب مهاجران و پناهندگان به کشورهای اروپایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا تصریح کرد: باید به این نکته توجه داشت که هدف داعش و ایدئولوژی آن تشکیل و تاسیس یک حکومت با معیارهای خاص خودشان است لذا اگر ماجرای مهاجرت‌ها بیش از این ادامه پیدا کند، دیگر کسی در آن منطقه وجود نخواهد داشت تا بتوانند بر آن‌ها حکومت کنند. چراکه آن‌ها بر این اعتقادند که بشار اسد سقوط خواهد کرد و می‌توانند بر سوریه حکومت کنند و آن چیزی که به آن احتیاج خواهند داشت، وجود و حضور نیروی انسانی است که ما در اخبار می‌بینیم. اکثر افرادی که اقدام به مهاجرت می‌کنند، غالباً نیروهای متخصص مانند دکتر‌ها و مهندسان هستند بنابر این با خالی شدن سوریه و مهاجرت آن‌ها به کشورهای دیگر بی‌شک سناریوی داعش و هم‌پیمانان آن‌ها نا‌تمام و شکست خورده خواهد ماند.

وی افزود: ممکن است تعدادی از عناصر داعش و کلاً گروهک‌های تروریستی در میان مهاجران وجود داشته باشند و به داخل اروپا راه پیدا کنند، اما باید به این نکته توجه داشت که مهاجران به مدت طولانی و حداقل یک سال در اردوگاه‌های موقت نگهداری می‌شوند و علاوه بر مشاوره‌ها و صحبت‌هایی که با آن‌ها می‌شود، تحقیقات گسترده‌ای در خصوص آن‌ها و حتی علل مهاجرتشان به کشور مهاجر پذیر صورت می‌گیرد و به این راحتی جذب جامعه کشورهای اروپایی و خصوصاً کشور آلمان نخواهند شد.

این تحلیلگر مسائل بین الملل با اشاره به نیاز فعلی و مبرم داعش به نیروی انسانی در سوریه گفت: ممکن است خطری در اینگونه مهاجرت‌ها وجود داشته باشد. به گونه‌ای که ممکن است یک به هم‌ریختگی در ترکیب جمعیتی کشورهای اروپایی صورت گیرد که به موازات آن ناامنی هم پدیدار خواهد شد. اما به نظر نمی‌آید که خبر اعزام هزاران نفر از عناصر داعش به اروپا و آن هم در میان مهاجران سوری صحت داشته باشد چراکه داعش به نیروهای خود برای جنگیدن و ناامن کردن منطقه بیشتر نیاز دارد تا اینکه این تعداد از عناصر خود را راهی اروپا کند. لذا باید گفت که این موضوع تنها به عنوان یک تهدید خواهد بود تا یک واقعیت تاثیرگذار.

وی در ادامه درباره طرح‌هایی که می‌تواند توسط اروپایی‌ها برای به حداقل رساندن تهدیدات موجود استفاده شود، گفت: بهترین کاری که کشورهای اروپایی می‌توانند انجام دهند این است که در ورود این افراد سخت‌گیری کنند. به عنوان مثال در یونان که وضعیت وخیمی از حیث سیاسی و اقتصادی دارد بهترین کاری که می‌شود انجام داد، ورود کانالیزه این افراد یا برگرداندن کشتی‌های حامل مسافران خواهد بود. به طوری که مهاجرت اتباع سوری به کشور آلمان و سایر کشورهای اروپایی باعث شده تا حتی مردمان عادی در کشورهای دیگر برای مهاجرت به این کشور‌ها تشویق شوند اما اینکه این وضعیت تا چه زمانی می‌تواند ادامه پیدا کند، این معادله چند مجهولی است که کسی نتوانسته پاسخ مناسبی در اتحادیه اروپا به آن بدهد.

بیگدلی در پایان تاکید کرد: زمانی که جنگ میان عراق و ایران هم شکل گرفت، مهاجرت‌هایی صورت گرفت اما زمانی که مهاجران به کشور مقصد می‌رسیدند، چندین ماه و حتی چند سال در اردوگاه‌ها نگهداری و قرنطینه می‌شدند و روی آن‌ها مطالعات وسیعی صورت می‌گرفت و حتی خیلی از این افراد دیپورت می‌شدند و به کشور مقصد باز گردانده می‌شدند. لذا رقمی که داعش در تعداد عناصر گسیل‌شده خود به اروپا اعلام کرده است، به نظر صحیح نخواهد بود اما خطرات بالقوه آن همچنان وجود دارد.

کد خبر : ۳۰۴۴۵۵