خبرگزاری کار ایران

آیت الله مکارم در دیدار وزیر بهداشت:

اخلاق پزشکی در کشور تقویت شود/ ضرورت تدوام خدمات دولت در عرصه سلامت

آیت الله مکارم شیرازی بر ضرورت تداوم خدمات دولت در عرصه پزشکی تاکید کرد و گفت: مردم از اقدامات صورت گرفته رضایت دارند اما این بدین معنا نیست که کارهای دیگری نباید انجام شود چرا که تا دستیابی به هدف اصلی فاصله وجود دارد.

به گزارش ایلنا، حضرت آیت الله مکارم شیرازی صبح امروز در دیدار وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که در مدرسه علمیه امام سجاد(ع) برگزار شد، با ابراز خرسندی از دیدار با دکتر هاشمی و معاونان وزارت بهداشت، اظهار داشت: امیدواریم که در هفته دولت موفقیت های بیشتری را رونمایی خواهید کرد.

ایشان با بیان اینکه سلامتی حرف نخست را در تمام فعالیت های اجتماعی مطرح می کند، گفت: تا انسان سالم نباشد هیچ کاری را نمی تواند انجام دهد؛ سلامتی زمینه ساز پیشرفت علم، صنعت، دانش و کشاورزی است.

وی خدمات وزارت بهداشت را اقدامی کلیدی برای جامعه دانست و بیان داشت: در دوسال گذشته پیشرفت های خوبی نصیب شما شده است و همه بر آن تاکید دارند که دولت یازدهم در مسائل پزشکی خدمات ارزشمندی ارائه داده است.

این مفسر قرآن کریم تصریح کرد: دولت با وجود اینکه در شرایط سخت مالی و گرفتاری تحریم ها به سر می برد، توانست خدمات خوبی را در عرصه پزشکی ارائه دهد که این مسئله ارزش بیشتری پیدا می کند.

وی در ادامه افزود: همان گونه که اشاره کردید بیمار نباید غیر از رنج بیماری، رنج دیگری را نیز نظیر تامین هزینه ها داشته باشد.

آیت الله مکارم با بیان اینکه در کنار هرفعالیتی ممکن است اسنثنائاتی نیز صورت بگیرد، گفت: نباید بخاطر برخی مسائل، اصل را تحت الشعاع قرار دهیم، چرا که هیچ برنامه ای صددرصد نیست و به همین دلیل باید از روی انصاف قضاوت کرد.

وی همچنین بر ضرورت تداوم خدمات دولت در عرصه پزشکی تاکید کرد و گفت: مردم از اقدامات صورت گرفته رضایت دارند، اما این بدین معنا نیست که کارهای دیگری نباید انجام شود، چرا که تا دستیابی به هدف اصلی فاصله وجود دارد.

این مرجع تقلید بر ضرورت توجه به خدمات بهداشت و سلامت در روستاها تاکید و ابراز کرد: اگر مسائل درمانی در روستاها گسترش بیشتری پیدا کند از میزان مهاجرت ها به شهر کاسته می شود.

آیت الله مکارم شیرازی در ادامه خدمات پزشکی به جامعه را زمینه ساز اعتماد مردم به نظام توصیف کرد و گفت: هنگامی که مردم شاهد پیشرفت های پزشکی در کشور باشند اعتماد بیشتری نیز حاصل می شود و به همین دلیل شاهد کاهش سفرهای خارجی برای درمان خواهیم بود.

وی همچنین بر لزوم ارتقای سطح اخلاق پزشکان تاکید و اظهار کرد:  ضرورت اخلاق پزشکی کمتر از کارهای درمانی پزشکان نیست؛ اخلاق پزشکی در روحیه بیمار تاثیر گذار است و موجب سریعتر درمان مردم می شود.

این مرجع تقلید افزودند: یکی از بخش های مهم درمان مسئله روحیه بخشی به بیمار است و باید به این مسئله توجه کرد.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه سمینارهایی برای اخلاق پزشکی در نظر گرفته شود، گفت: هنگامی که امام علی(ع) به عیادت بیماری رفتند به سه فایده بیماری اشاره کردند؛ اینکه بیماری موجب به یاد آوردن خداوند می شود، دعای انسان را مستجاب می کند و تمام گناهان بواسطه این بیماری بخشیده می شود.

آیت الله مکارم شیرازی در ادامه بر لزوم توجه و ایجاد نمازخانه در بیمارستان ها تاکید کرد و گفت: همچنین مشاورهایی در مراکز درمانی فعالیت کنند چرا که نقش مسائل روانی در پزشکی تاثیر بسیار مهمی دارد و موجب ارتقای پیوند مردم با پزشکان می شود.

وی بر لزوم توجه پزشکان و پرستاران به بیماران پس از عمل جراحی نیز تاکید کرد و افزود: اگر مشکلاتی وجود دارد مجموعه اقدامات درمانی باید اصلاح شود.

این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به میزبانی سالانه قم از 20 میلیون زائر، ابراز داشت: بسیاری از زائرین به عشق حضرت معصومه(س) و مسجد جمکران به قم سفر می کنند و به همین دلیل مراکز درمانی قم باید مجهز باشند تا آنها با خاطره خوبی قم را ترک کنند؛ ان شاالله به تجهیز درمانگاه مسجد جمکران نیز اهتما داشته باشید.

وی با تاکید بر اینکه مردم قدردان خدمات پزشکان و وزارت بهداشت هستند، ابراز داشت: جامعه پزشکی نسبت به مخالفت هایی که گاهی در گوشه و کنار صورت می گیرد، بی اعتنا باشد؛ اگر بخواهیم وقت خود را صرف پاسخگویی کنیم، از کار اصلی باز می مانیم.

این مفسر برجسته قرآن کریم افزود: پزشکان بدانند خدمت مهمی به جامعه می کنند و برخی  مسائل علمی و اقتصادی و سیاسی مرهون جامعه پزشکی است.

آیت الله مکارم در بخش پایانی سخنان خود بر لزوم یادآوری سوابق پزشکی اسلام در دانشگاه ها تاکید کرد و گفت: پزشکان مسلمان ایرانی خدمات مهمی داشتند؛ کتاب قانون بوعلی سینا 300 سال در دانشگاه های اروپا به عنوان کتاب درسی بوده است.

ایشان همچنین در پایان با تاکید بر رفع موانع افزایش رشد جمعیت در جامعه، خاطرنشان کرد: قرآن کریم بر ضرورت افزایش جمعیت تاکید دارد و امیدواریم نسبت به این مسئله اهتمام بیشتری داشته باشید.

کد خبر : ۲۹۸۹۱۲