خبرگزاری کار ایران

آیت‌الله یزدی:

اظهار نظر قبل از قطعی شدن نتیجه مذاکرات جایی ندارد/قدردانی از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای

رئیس مجلس خبرگان رهبری بر اِعمال سفارشات مقام معظم رهبری در خصوص حفظ وحدت ملی جامعه در بررسی موضوع توافق هسته‌ای تأکید کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، آیت الله محمد یزدی در نشست هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با قدردانی از زحمات تیم مذاکره کننده هستهای گفت: شاید طولانیترین مذاکرات دیپلماتیک همین مذاکرات بود که در جلسات مختلف تا ساعات متمادی طول میکشید و با زحمات فراوان اعضای تیم مذاکره کننده، برخی توافقات حاصل شد.

وی افزود: خوشبختانه در طول مذاکرات و با روند طولانی حدود 12 ساله آن، مقام معظم رهبری مکرر راهنمایی فرمودند و خط قرمزهای حساس را تعیین کردند با این مضمون که تیم مذاکره کننده مراقب باشند در تعهداتی که به جمهوری اسلامی داده میشود و کشورمان میخواهد آن را برعهده بگیرد مراقب خط قرمزها باشند که مردم ما در جریان این مسائل هستند.

یزدی بازرسی‌ها و مصاحبه با شخصیت‌های علمی را از خطوط قرمز دانست و تأکید کرد: این مسائل ممنوع تلقی میشود که حتی در دو سه جا پس از مذاکرات نیز گفته شده که نظر رهبری نیز همین بوده است و نه فقط رهبر انقلاب بلکه نخبگان و حتی رئیس جمهور نیز بر این مطلب تأکید کردند.

رئیس مجلس خبرگان گفت: فعلاً این موضوع مسیرقانونی اش را طی میکند و یک بحث حقوقی هم مطرح است که مجلس شورای اسلامی به عنوان تفاهم به تعهدات باید رسیدگی کند با اینکه امضایی در کار نیست اما طبق مفهوم قانون اساسی که در شورای نگهبان نیز صحبت شده، شامل این قبیل تعهدات نیز میشود و مجلس نیز این حق را دارد که باید به این مسئله رسیدگی کند.

یزدی افزود: شورای عالی امنیت ملی نیز این حق را دارد که به این مسئله رسیدگی کند که البته مصوباتش پس از اینکه به امضای رهبری میرسد، رسمیت می یابد.

وی گفت: فعلاً‌ نتیجه مذاکرات در داخل کشورمان در حال بررسی است و اظهار نظر در ضعف و کمالش شاید خیلی جا نداشته باشد. البته دیده و شنیده میشود که نویسندگان و نخبگان در موافقت یا مخالفت با آن اظهار نظر میکنند اما قبل از طی مسیر قانونی، مناسب نیست که در این باره اظهار نظر قطعی شود.

رئیس مجلس خبرگان رهبری افزود: البته هم سوژههایی در طرف مخالفت با نتیجه مذاکرات وجود دارد و هم امتیازاتی در طرف موافقت با آن؛ در مقابل هم سفارشات اکید رهبر معظم انقلاب این است که جامعه دسته بندی نشود و اختلاف نظر رسمی در داخل جامعه نیاید تا وقتی که مسیر پیموده شود و امیدواریم این مسیر را به کمال بپیماییم.

وی گفت: در خارج از کشور اختلافاتی بویژه در آمریکا میان اوباما و کنگره این کشور وجود دارد که مربوط به ما نیست اما هر دو طرف مراقب منافع خودشان هستند و ما نمیتوانیم خیلی روی این مسئله حساب باز کنیم زیرا به نحوی به منافع آنان مربوط میشود.

یزدی ابراز امیدواری کرد که آنچه سبب خیر و صلاح نظام جمهوری اسلامی ایران است پیش بیاید و فعلاً به سفارش‌های رهبر معظم انقلاب در حفظ وحدت جامعه بیشتر توجه شود.

رئیس مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: باید مراقب مجلس شورای اسلامی و شورای عالی امنیت ملی هم باشیم که در مسیر رسیدگی به نتیجه مذاکرات به نحوی عمل کنند که جامعه دچار التهاب نشود تا ببینیم تعهدات دو طرف در عمل به کجا خواهد رسید.

کد خبر : ۲۹۵۵۵۴