خبرگزاری کار ایران

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری

45 خانه مشارکتی در مازندران وجود دارد

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت: در استان 45 خانه مشارکتی وجود دارد که از این تعداد مالک 12 خانه مشارکتی با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مشارکت و تفاهمنامه دارند.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران دلاور بزرگ نیا با بیان اینکه این تعداد خانه مشارکتی از سالهای گذشته اقدامات مرمتی، بازسازی و احیاء آنها آغاز شده است، اظهار کرد: سه خانه مشارکتی اقدامات مرمتی و احیاء آن تمام و مابقی در حال اجراست.

وی در تعریف خانه‌های مشارکتی، اظهار کرد: خانه‌های مشارکتی به خانه‌هایی گفته می‌شود که با رضایت مالک در فهرست ملی به ثبت برسد و با این اقدام تفاهمنامه‌ای بین مالکان با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نسبت به هزینه‌ها، مرمت و احیاء آن برنامه‌ریزی انجام می‌شود.

وی در خصوص هزینه مرمت، بازسازی و احیاء خانه‌های مشارکتی استان، تصریح کرد: برای مرمت و احیاء خانه‌های مشارکتی 50 درصد هزینه با دولت و مابقی با مالکان خانه‌هاست که برخی از مالکان مشارکت و بعضی بدلیل نبود توان مالی به میزان تعیین شده، موافقت نمی‌کنند.

بزرگ‌نیا در خصوص حمایت دولت و تخصیص اعتبار برای خانه‌های مشارکتی، گفت: دولت هر سال برای مرمت، بازسازی و احیاء خانه‌های مشارکتی با توجه به برآورد هزینه، حجم و متراژ بنا از 30 تا 100 میلیون تومان اعتبار در نظر می‌گیرد.

معاون میراث فرهنگی مازندران نیز هدف از اجرای مرمت و احیاء خانه‌های مشارکتی را نجات‌بخشی و جلوگیری بنا از تخریب و حوادث ناگوار عنوان کرد.

مهدی ایزدی با اعلام اینکه خانه‌های مشارکتی دارای مالک خصوصی است، تصریح کرد: نقش اساسی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری حفاظت، مرمت، احیاء و پرداخت هزینه‌های آن است.

ایزدی با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فقط بناهایی که ثبت در فهرست ملی باشند هزینه مرمت، احیاء و بازسازی را پرداخت می‌کند، گفت: بر اساس قوانین محاسبات هزینه مرمت و احیاء خانه‌های مشارکتی و بناهایی که در فهرست ملی ثبت شده است، سازمان میراث فرهنگی پرداخت می‌کند.

وی مشکلات خانه‌های مشارکتی را وجود ورثه و مالکان بسیارعنوان کرد و افزود: برای مرمت و احیاء خانه‌های مشارکتی برخی مالکان موافق و برخی مخالف هستند.

ایزدی از مالکان بخش خصوصی خواستار انعقاد قرارداد تفاهمنامه مرمت و احیاء با سازمان میراث فرهنگی شد و گفت: کاربری و مالکیت خانه‌های مشارکتی با مالکان و سازمان میراث فرهنگی دربحث مرمت، بازسازی، کمک، حمایت، حفاظت و بهره‌مندی مالک از اعتبارات دولتی نقش بسزایی را ایفا می‌کند.

وی در خصوص فروش خانه‌های مشارکتی توسط مالکان آنها، اظهار کرد: اکثر ساختمان‌ها، تپه‌ها و آثارهای تاریخی ثبت شده قابل خرید و فروش هستند البته با همان کاربری و تخریب و دخل و تصرف ممنوع و مرمت و بازسازی بنا با نظارت سازمان میراث فرهنگی امکانپذیرست.

ایزدی بیان کرد: تغییر کاربری خانه‌های مشارکتی در محدوده بافت تاریخی می‌تواند بعنوان تجاری، فضاهای فرهنگی، موزه ، برگزاری نمایشگاه، گالری عکس با تایید طرح توسط سازمان استفاده شود.

احیاء و مرمت موزه مکرمه

مهدی ایزدی در خصوص احیاء و مرمت خانه بانو مکرمه قنبری در هریکنده بابل، گفت: موزه مکرمه که بعنوان یک خانه معاصر است و با نقاشی یک مادر با عشق و علاقه دست نوشته‌ها و آثار خود را بر روی ظروف و دیوار به تصویر و نمایش گذاشته است، در حال احیاء و مرمت است.

وی با بیان اینکه موزه مکرمه در حال مرمت و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران پیگیر پرونده ثبتی آن است، اظهار کرد: در آینده نزدیک موزه مکرمه مادر نقاش احیاء خواهد شد.

ایزد 60

کد خبر : ۲۹۵۴۲۲