خبرگزاری کار ایران

آیت الله اراکی:

حقوق بشر زمینه خوبی برای فعالیت‌های تقریبی است

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه مسئله حقوق بشر زمینه خوبی برای فعالیت های تقریبی است، گفت: تلاش‌های حقوق بشری یکی از بهترین و مؤثرترین عرصه های فعالیت‌های تقریبی است.

به گزارش ایلنا آیت الله «محسن اراکی» دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در مراسم بزرگداشت روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی و اعطای دومین جایزه حقوق بشر اسلامی که در مرکز ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در تهران برگزار شد، ضمن تشکر از قوه قضائیه برای برگزاری این نشست، اظهار داشت: حق اگر مبنایی برای الزام نداشته باشد مفهومی ندارد و تنها منشأ و مبنا برای الزام خدای متعال است.

وی با بیان اینکه اگر حق در اراده خدای متعال ریشه نداشته باشد نمی تواند الزام آور باشد، ادامه داد: اطاعت الهی تنها حقی است که منشا حقیقی دارد و مبنا و ریشه حقوق است و حقوق در جامعه بشر بر پایه آن استوار است .

دبیرکل مجمع گفت: اگر حق اطاعت الهی را از فهرست حقوق حذف کنیم هیچ مبنایی برای حقوق بشر باقی نمی ماند.

وی افزود: علت اینکه سازمان ها و دستگاههای حقوق بشری در اجرای حقوق بشر ناموفق بوده اند به خاطر قطع رابطه میان حقوق رایج با مبنای حقوقی است.

آیت الله اراکی در ادامه با بیان اینکه مسئله حقوق بشر زمینه خوبی برای فعالیت های تقریبی است، اظهار داشت: تلاش های حقوق بشری یکی از بهترین و مؤثرترین عرصه های فعالیت های تقریبی است.

دبیرکل مجمع در ادامه با تمجید از فعالیت های قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران، گفت: در هیچ جای دنیا دستگاه قضایی همانند قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران چنین قاطعانه در اجرای عدالت عمل نکرده است.

آیت الله اراکی افزود: یکی از مظلومیت های جمهوری اسلامی این است که این درخشندگی در اجرای عدالت که در ایران وجود دارد به طور عمد پنهان گذاشته می شود.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد: از فرصت به وجود آمده بتوانیم با ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در راستای تقریب تعامل داشته باشیم و آماده هر نوع همکاری در این زمینه هستیم.

لازم به ذکر است، مراسم بزرگداشت روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی صبح روز چهارشنبه با حضور آیت الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب ، آیت الله محمد علی تسخیری رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب، دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، شیخ خالد الملا رئیس مجمع علمای اهل سنت عراق و شماری از سفرای کشور های اسلامی و مقامات قضایی در تهران برگزار شد.

 

کد خبر : ۲۹۵۳۹۳