خبرگزاری کار ایران

سید حسن نصرالله:

فلسطین مهمترین مساله جهان اسلام است

دبیرکل حزب الله لبنان با بیان اینکه طرح مقاومت به حق و حقیقت و قانون اتکا دارد ، تاکید کرد که هدف مقاومت مقابله با طرح‌ها و پروژه‌های صهیونیستی و شکست آن است.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه خبری شبکه العالم، «سید حسن نصرالله» امروز – سه‌شنبه - در کنفرانس اتحاد برای فلسطین یادآور شد که هیچ  مساله‌ای در جهان به اندازه مساله فلسطین پراهمیت نیست.

این کنفرانس با حضور علمای اسلام، اندیشمندان و دیپلمات‌ها و مقام‌های سیاسی از کشورهای مختلف جهان تحت عنوان «همه برای فلسطین متحد هستیم- اسرائیل رو به نابودی است» در بیروت برگزار شده است.

دبیرکل حزب‌الله لبنان که به صورت ویدئو کنفرانس در این مراسم سخنرانی می‌کرد، بر مساله فلسطین به عنوان پرونده محوری و اولویت اصلی اعراب و مقاومت تاکید کرد و افزود: این روزها درگیری‌ها و اختلاف‌های زیادی در نقاط مختلف جهان وجود دارد و در این میان حق با باطل در آمیخته می‌شود، اما تنها مساله‌ای که در آن حق از باطل کاملا جدا است، مساله فلسطین است.

سید حسن نصرالله افزود: یکی از مهم ترین معیارهای ارزیابی دولت‌ها، احزاب، گروه‌ها، شخصیت‌ها و کشورها، چگونگی موضع گیری آن‌ها درخصوص مساله فلسطین است.

وی افزود: مهم‌ترین وسیله برای ارزیابی مردم، دولت‌ها، کشورها، احزاب و جریان‌های مختلف در جهان همین مساله فلسطین بوده و برای ارزیابی آنها باید توجه داشت چگونه با مساله فلسطین و همچنین رژیم صهیونیستی برخورد می‌کنند، زیرا هیچ مساله‌ای به اندازه مساله فلسطین مهم نیست.

وی در بخشی از سخنان خود تاکید کرد: مساله یا نبردی مثل قضیه قدس و مقابله با دشمن صهیونیستی نیست که این‌گونه از درستی و مشروعیت برخوردار باشد. این یک نبرد واضح است. امروز درگیری‌ها و کشمکش‌ها و طرح‌های متضادی وجود دارد که درخصوص اینکه حق و باطل چیست، اختلاف‌نظر داریم و ممکن است در برخی جاها حق و باطل در هم آمیزد. اما در اینجا (مساله فلسطین)، یک حق و حقیقت کامل پیش روی ما است.

وی افزود: وقتی هم که می‌خواهیم کشورها یا دولت‌ها یا ملت یا احزاب و جریان‌ها یا افراد را ارزیابی کنیم، موضع‌گیری آنها در قبال مساله فلسطین مهمترین معیار به شمار می‌رود.

دبیرکل حزب الله لبنان گفت: ما با یک طرح صهیونیستی روبه‌رو هستیم که در سطح جهان درحال اجرا است. این طرح در سال 1948 میلادی دارای یک رژیم شد که اسمش اسرائیل است که در سرزمین فلسطین ایجاد شد. طرح صهیونیستی وسیع‌تر از اشغال فلسطین است و وظیفه همگان همان مقابله با طرح صهیونیستی با همه شاخه‌های آن است.

وی افزود: می‌خواهم بر مقابله با طرح صهیونیستی تا سرنگونی و پایان دادن به آن و دور کردن آن از منطقه خودمان تاکید کنم. ما در برابر دو طرح هستیم؛ نخست همان طرح صهیونیستی متجاوز و اشغالگر و ام الفساد است و دوم طرح مقاومت و مقابله با این طرح صهیونیستی. طرح مقاومت متکی به حق و حقیقت و قانون است.

سید حسن نصرالله خاطرنشان کرد: طرح مقاومت در طول دهه‌ها - از زمان آغازش هنگام اشغال فلسطین-  دستاوردهای زیادی را کسب کرده است. در صدر آن، از بین بردن جوانب و شکل‌های مختلف طرح صهیونیستی در سطح لبنان - از اشغالگری مستقیم گرفته تا تکیه اسرائیل به نیروهای مزدور لبنانی و طرح سیاسی اسرائیل برای سلطه بر لبنان و طرح‌های عادی سازی روابط و نفوذ- است. ما آن را در یک کلمه خلاصه می‌کنیم که همان آزادسازی لبنان است؛ به استثنای بخش جغرافیایی کشتزارهای شبعا و تپه‌های کفرشوبا و بخش لبنانی روستای الغجر.

وی افزود: واضح‌ترین دستاورد در فلسطین همان آزادسازی بدون قید و شرط نوار غزه و دستاوردهای پایداری اسطوره‌ای مقاومت در لبنان و غزه در برابر قوی‌ترین ارتش از جنگ تموز گرفته تا جنگ اول غزه و جنگ 51 روزه است.

دبیرکل حزب الله لبنان گفت: یکی دیگر از دستاوردهای طرح مقاومت همان سخن گفتن اسرائیل از نگرانی درخصوص موجودیت خودش است. اما در سال‌های اخیر آسیبی واقعی به طرح مقاومت به علت حوادث منطقه وارد شد و طرح صهیونیستی بعد از مرحله پس رفت و شکست‌ها و بعد از احساس به خطر افتادن موجودیت خودش بازگشت تا دستاوردی را کسب کند. آنچه ما در سطح مطالعاتی نیاز داریم، همان نشستن صاحبان این مسئله است تا اولا زیان و آسیب‌های ناشی از تحولات منطقه ارزیابی شود و دوم، مطالعاتی درباره دستاوردهای اسرائیل صورت گیرد. وقتی درباره ارزیابی و مطالعه زیان‌ها و آسیب‌ها صحبت می‌کنیم، از باب این نیست که فقط از آن آگاهی یابیم بلکه برای جبران و جلوگیری از آن است.

وی افزود: به عنوان مثال، بدون مشخص کردن مسئولیت‌ها، خطرناک‌ترین زیان همان خروج مساله فلسطین از کانون اهتمام و توجه بین‌المللی و اسلامی است.  جهان سرگرم جای دیگری به غیر از فلسطین است و مسئله اندوه‌بار، خروج این مساله از کانون توجه و اهتمام ملت‌ها است و این موضوع باعث منزوی شدن یا تقریبا منزوی شدن ملت فلسطین شده است و به دشمن فرصتی تاریخی داده است که نقشه‌هایش را در سایه غفلت جهان و گرسنه نگه داشتن و ارعاب فلسطینی‌ها اجرا کند تا اینکه به مرحله‌ای رسیده که این روزها شاهد تعرض به مسجد الاقصی هستیم و آنچه در مسجد الاقصی روی می‌دهد، نگران‌کننده است.

دبیرکل حزب الله گفت: آنچه در سوریه روی داد و همچنان می دهد زیانی برای محور مقاومت است زیرا این کشور مرکزی مهم برای محور مقاومت است. عراق بعد از آزاد سازی از نیروهای آمریکایی و یمن، دو پایگاه مهم در محور مقاومت است اما دچار بحران شده است.

نخستین کنفرانس اتحادیه جهانی علمای مقاومت با عنوان «ما برای مقاومت متحدیم و نابودی اسراییل یک حقیقت قرآنی و حتمی و تاریخی است»، با حضور بیش از 300 شخصیت علمی و سیاسی از جهان اسلام و کشورهای اروپایی پیش از ظهر امروز در بیروت آغاز به کار کرد.

 

 

کد خبر : ۲۹۳۴۸۸