خبرگزاری کار ایران

چیت چیان در صحن علنی مجلس:

سال 93 میزان آب دریاچه ارومیه تثبیت شد /اختصاص 1326 میلیارد تومان بودجه برای احیا

وزیر نیرو با حضور در مجلس به سوالات نمایندگان پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا حمید چیتچیان وزیر نیرو امروز سه‌شنبه 5 مردادماه با حضور در صحن علنی مجلس به سوالات نمایندگان پاسخ داد.

مهم‌ترین مبحثی که نمایندگان در این جلسه مطرح کردند انتقال آب از دریای خزر و بحث نجات دریاچه ارومیه بوده است که چیتچیان اظهار داشت: مهم‌ترین مسئله ما جهت انتقال آب از دریای خزر و همچنین آبرسانی به دریاچه ارومیه مخاطرات زیست‌محیطی است لذا تا زمانی که به لحاظ مسائل محیط زیستی اطمینان حاصل نکنیم این عملیات را اجرایی نخواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه در سال 93، 315.8 میلیارد تومان جهت احیای دریاچه ارومیه اختصاص داده شد ادامه داد: در سال 94 نیز مبلغ 1326 میلیارد تومان جهت احیای این دریاچه تخصیص داده شد.

وی خاطرنشان کرد: با اعتبارات تخصیصی و همچنین همدلی دولت، مجلس و مردم امیدواریم که دریاچه ارومیه احیا شود.

این عضو کابینه دولت یازدهم ادامه داد: دانشگاه صنعتی شریف به عنوان محور بررسی کارهای کارشناسی و برنامه ریزی رسیدگی به وضعیت تالاب‌های کشور را برعهده گرفت که در این مسیر دانشگاه‌های تبریز، ارومیه و تهران به آنها کمک کردند تا احیای تالاب‌ها با روش علمی انجام شود.

وی گفت: روند خشکی دریاچه ارومیه از سال 74 آغاز شد و در سال 81 سطح آب دریاچه از سطح اکولوژیک یعنی زنده بودن دریاچه عبور کرد که مشکلات متعددی عامل رسیدن به این سطح شد.

چیت چیان توضیح داد: خشکسالی و کاهش بارندگی، افزایش درجه حرارت منطقه و مصارف بیش از حد آب در بحث کشاورزی سه عامل اصلی خشکی دریاچه ارومیه است.

وزیر نیرو در خصوص اقدامات انجام شده عنوان کرد: کارگروهی تشکیل شد که مرتب برای جلسات علمی فراخوان صادر می‌کرد، یکی از اقدامات مهم در این مسیر برگزاری کنفرانس علمی در کشور آلمان بود که تلاش کردیم تمام نظرات کارشناسان و صاحب نظران دنیا را جویا شویم.

به گفته چیت چیان در این کنفرانس از کشورهای ژاپن، آلمان و روسیه و آمریکا دعوت شد تا وضعیت دریاچه ارومیه از همه جوانب علمی بررسی شود.

وزیر نیرو در پاسخ به نادر قاضی پور گفت: احیای دریاچه ارومیه در مدت کوتاه ممکن نیست، این موضوع را تمام افرادی که در این زمینه تخصص دارند تائید می‌کنند.

چیت چیان توضیح داد:‌ برای احیای این دریاچه، ورودی آب‌های طبیعی، انتقال آب از حوزه دیگر به حوزه دریاچه ارومیه و همچنین صرفه‌جویی کشاورزی پیش بینی شد که توانستیم در سال 93 به این اهداف دست پیدا کنیم.

این عضو کابینه دولت روحانی عنوان کرد: ما از سال 86 روند کاهش سالانه آب دریاچه ارومیه را بررسی کردیم در آن سال کاهش آب معادل 2.5 میلیارد مترمربع بود که در سال 93، این رقم به 0.1 رسید. این به این معناست که ما در سال 93 و 94 به هدفی که داشتیم دست یافتیم و امیدواریم از سال آینده روند احیا شروع شود.

وی عنوان کرد: آبی که قرار است از رودخانه‌های اطراف به دریاچه ارومیه واریز شود، در سال‌های 95 و 98 ممکن است چرا که برای اینکار 36 کیلومتر تونل باید احداث شود. همچنین در سال جاری 9 هزار چاه در حوزه دریاچه ارومیه مجهز خواهد شد.

 

کد خبر : ۲۹۳۳۴۵