خبرگزاری کار ایران

عضو اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی ایران در گفتگو با ایلنا:

معضل اصلی تامین اجتماعی شرکت های واگذار شده به این مجموعه است

در مدیریت مجموعه شستا و تامین اجتماعی ضرورت دارد از بکارگیری مدیران سیاسی پرهیز شود و از مدیران حرفه ای و تخصصی بهره برده شود.

ابوالفضل روغنی گلپایگانی در گفتگو با خبرنگار ایلنا در خصوص وضعیت کنونی شستا، گفت: این مجموعه برای بنگاه داری ایجاد شده و بنگاهی است برای تامین منابع مالی سازمان تامین اجتماعی زیرا مجموعه تامین اجتماعی محل دیگری برای در آمدزایی ندارد!

وی تصریح کرد: در کشورهای دیگر تامین اجتماعی به بخش خصوصی سپرده شده و دولت‌ها هم منبعی برای تامین حقوق بازنشستگان ایجاد نکرده اند.

روغنی ادامه داد: در سالیان گذشته و زمانی که تعداد اعضای خانواده زیاد بود یک نفر که معمولا پدر خانواده محسوب می‌شد کار می‌کرد و بقیه با همان میزان درآمد زندگی می‌کردند اما در حال حاضر این رویه تغییر کرده و در یک خانواه چهار نفره 3 نفر کار می کنند و یک نفر بیکار است و ما به سمتی در حرکت هستیم که 2 نفر کار کنند و یک نفر بیکار باشد که نشان می‌دهد به سمت پیر شدن جامعه در حرکتیم و این موضوع برای آینده تامین اجتماعی خطرناک است! زیرا باید به دنبال منافعی باشد تا با فعالیت های اقتصادی حقوق افراد را تامین کند.

رییس سندیکای چوب و کاغذ مازندران افزود: هم اکنون بزرگترین معضل تامین اجتماعی شرکت هایی هستند که به صورت دستوری به این مجموعه واگذار شده اند و تامین اجتماعی هم باید به عنوان رد دیون آنها را بپذیرد.

وی گفت: این در حالی است که اگر تامین اجتماعی به دنبال ارتباط قوی تری است تا مسائل خود را حل کند باید میزان بهره وری خود را با واگذاری ها به بخش خصوصی افزایش دهد و از پراکندگی ها در شستا بکاهد.

این عضو اتاق بازرگانی ایران خاطر نشان کرد: برخی از صنایع نظیر سیمان ، گاز و نفت دارای سرمایه و سود بالایی هستند و بازدهی خوبی هم دارند اما برخی دیگر از شرکت ها کم بازده بوده و زیان ده هستند که واگذاری اینها خیلی پیچیده شده است.

وی گفت: به نظر می رسد اگر این مجموعه بر روی موضوعات مشخص مثلا بحث تامین دارو در کشور که با سلامت و زندگی بازنشستگان سر و کار دارد و یا صنایعی که دارای بازدهی خوبی هستند مانند پتروشیمی ها متمرکز شود از پراکندگی ها در این مجموعه کاسته خواهد شد.

روغنی در خاتمه تاکید کرد: همچنین در مدیریت مجموعه شستا و تامین اجتماعی ضرورت دارد از بکارگیری مدیران سیاسی پرهیز شود و از مدیران حرفه ای و تخصصی بهره برده شود. حال که مدیر جدید از بدنه خود این مجموعه است امید می‌رود که روند اقدامات به نحو بهتری انجام شود.

کد خبر : ۲۸۹۸۵۳