خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر نیرو در گفت وگو با ایلنا:

وزارت نیرو گوش به زنگ توافق/نیاز صنعت آب و برق به 12 هزار میلیارد تومان اعتبار

دائمی بر لزوم تخصیص 7 هزار میلیارد تومان از دارایی های آزادشده بعد از لغو تحریم‌ها به بخش صنعت برق و 5هزار میلیارد تومان به صنعت آب تاکید کرد.

علیرضا دائمی، معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به اینکه دارایی های بلوکه شده که پس از توافق هسته ای با گروه 1+5 و لغو تحریم ها آزاد می شوند در کدام بخش از صنعت آب و برق باید سرمایه گذاری شوند؟، گفت: فارغ از بحث دارایی های ایران و منابعی مالی که دولت باید تامین کند، صنعت آب و برق نیازمند سرمایه گذاری مداوم است زیرا توسعه کشاورزی، شهرها، رفاه عمومی و اشتغالزایی وابستگی شدیدی دارد به تکمیل زیرساخت ها و سرمایه گذاری در صنعت آب و برق دارد.

وی افزود: در بخش برق ما نیازمند این هستیم که هر سال حداقل  5000 مگاوات به میزان تولید کشور اضافه کنیم و با توجه به اینکه برخی نیروگاه ها قدیمی شده اند، ضریب تبدیل انرژی و بهره وری شان پایین است لذا حتما باید نوسازی شده و نیروگاه جدید ایجاد شود.

دائمی خاطرنشان کرد: خوشبختانه در داخل کشور ظرفیت های بسیار مناسبی برای تولید نیروگاه داریم که با سرمایه گذاری و تامین مالی می توانیم با سرعت نسبت به انجام فعالیت های تامین برق داخل کشور و همچنین تامین برق مورد نیاز کشورهای همسایه، کشورهای اروپایی و آسیای جنوب شرقی مبادرت ورزیم.

وی در ادامه در خصوص سرمایه گذاری در بخش صنعت آب نیز اظهار داشت: در حال حاضر هنوز میزان دسترسی به سیستم جمع آوری فاضلاب کل کشور 40 درصد است که نیازمند این اعتبارات هستیم که بتوانیم ظرفیت ها را تکمیل کنیم.

معاون وزیر نیرو با اشاره به اینکه سرعت عمل؛ بدلیل کمبود اعتبارات پایین است، ابراز امیدواری کرد که با رفع موانع تحریمها بتوانیم منابع مالی لازم را تامین کنیم و طبعا اشتغالزایی و توسعه کشور وابسته به منابع مالی است، ضمن اینکه فناوری و استفاده از الگوهای پیشرفته نیز چیزی است که در صنعت آب و برق نیازمندیم.

وی گفت: برداشت  تحریم ها باعث توسعه اقتصاد صنعت آب و برق وهمچنین امکان  افزایش بهره وری را در تمام ارکان صنعت ایجاد می کند.

دائمی میزان اعتبار تولید 5 هزار مگاوت را سالانه حدود 7000 میلیارد تومان اعلام کرد که به جز آنچه از منابع داخلی وزارت نیرو استفاده می شود، نیاز است که از طریق منابع دولت تامین شود.

وی ادامه داد: در سال جاری 7000 میلیارد تومان از بودجه سال 94 به وزارت نیرو اختصاص داده شده که 5000 میلیارد تومان به بخش آب تخصیص می یابد و اگر بتوانیم تخصیص 100 درصدی را در سال 94 داشته باشیم و این میزان  5000 میلیارد تومانی اختصاص داده شود می توانیم برنامه هایمان را در بخش آب عملیاتی کنیم.

این مقام مسئول یادآورشد: دولت باید بدون احتساب منابع و اعتبارات داخلی وزارت نیرو برای سرمایه گذاری و تامین زیر ساخت های آب و برق حدود 12 هزار میلیارد تومان کمک کند تا بتوانیم این صنعت را در همین شرایط فعلی ادامه دهیم و اگر بخواهیم توسعه و توانمندی صنعت را داشته باشیم باید ارقام بیشتری اختصاص دهیم. 

کد خبر : ۲۸۹۷۷۱