خبرگزاری کار ایران

ویکی لیکس:

آمریکا از شرکت های بزرگ تجاری فرانسوی جاسوسی کرده است

پایگاه اینترنتی ویکی لیکس اخیرا اسنادی را منتشر کرده است که نشان می دهد آمریکا علاوه بر روسای جمهوری فرانسه، از شرکت های تجاری این کشور نیز جاسوسی کرده است.

به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، پایگاه اینترنتی ویکی لیکس اخیرا اسنادی را منتشر کرد که نشان می دهد مسئولان آژانس امنیت ملی آمریکا علاوه بر جاسوسی از مکالمه های روسای جمهوری فرانسه، مکالمه های وزرای کشور و همین طور شرکت های بزرگ تجاری فرانسوی را نیز رصد کرده اند.

براساس اسناد منتشر شده، آژانس امنیت ملی آمریکا از هر شرکت بازرگانی فرانسوی با گردش مالی بیش از ۲۰۰ میلیون اطلاعات جمع آوری کرده است.

«جولیان آسانژ» بنیانگذار پایگاه اینترنتی ویکی لیکس گفت:«ایالات متحده برای بیش از یک دهه عملیات جاسوسی گسترده ای را در زمینه اقتصادی فرانسه انجام داده و از وزرای مالی این کشور نیز اطلاعات جمع آوری کرده است.»

ادوراد اسنودن+جولیان آسانژ

براساس گفته های آسانژ، ایالات متحده از شرکت های فرانسوی بزرگ از جمله «بی ان پی پاریباس»، «ای ایکس ای»، «رنو»، «کردیت اگریکوله» و «پژو» جاسوسی کرده است.

پایگاه اینترنتی ویکی لیکس اخیرا اسنادی مبنی بر شنود و جاسوسی از مکالمات رهبران فرانسه از جمله «فرانسوا اولاند» رئیس‌جمهوری این کشور توسط آژانس امنیت ملی آمریکا منتشر کرد.

بر اساس اسناد منتشر شده، مسئولان آژانس امنیت ملی آمریکا از سال‌ها پیش و دست کم از زمان ریاست‌جمهوری «ژاک شیراک» رئیس جمهوری اسبق فرانسه تمام مکالمه‌ها میان مقام‌های این کشور را شنود می‌کردند.

فرانسوا اولاند نیکولا سارکوزی

مقام‌های آمریکایی اخیرا در پی افشاگری «ادوارد اسنودن» کارمند سابق آژانس امنیت ملی آمریکا، به شنود و جاسوسی از رهبران آلمان به ویژه «آنگلا مرکل» صدراعظم این کشور نیز متهم شدند و این امر تا حدودی روابط میان دو کشور را به بحران کشانده است.

کد خبر : ۲۸۷۲۳۲