خبرگزاری کار ایران

سیف خبر داد؛

اعلام آمادگی بانک مرکزی برای همکاری با نظام بانکی آلمان

asdasd
کد خبر : ۲۸۴۴۸۵

رییس کل بانک مرکزی در دیدار با هیات اقتصادی آلمان از اعلام آمادگی بانک مرکزی برای پذیرش هیاتی از نظام بانکی آن کشور برای مذاکره درباره چگونگی توسعه همکاری های دو جانبه خبر داد.

به گزارش ایلنا از روابط عمومی بانک مرکزی، ولی الله سیف در دیدار یک هیات اقتصادی – تجاری از آلمان، گفت: ثبات حاکم بر بازار در ایران که در دو سال اخیر پدیدار شده با ادامه رفتارهای منطقی دولت و اعمال انضباط دقیق مالی از سوی بانک مرکزی به طور جدی تری دنبال خواهد شد تا زمینه برای سرمایه گذاری خارجی بیش از پیش فراهم شود.

وی افزود: برای حضور گسترده تر شرکت های ایرانی در بازارهای جهانی و حضور شرکت های خارجی در ایران، برخورداری از یک نظام پولی و مالی قوی یک ضرورت جدی است و بانک مرکزی و مجموعه اقتصادی دولت به این موضوع اهتمام ویژه دارند.

به گفته وی، تلاش جدی برای افزایش سرمایه بانک های دولتی و خصوصی، افزایش نسبت کفایت سرمایه آنها متناسب با استانداردهای بین المللی و نیز کاهش هزینه های خدمات مالی در صنعت بانکداری ایران به منظور کاهش هزینه های تولید از جمله برنامه های اصلی خواهد بود.

سیف با اشاره به سوابق همکاری های اقتصادی و بانکی مشترک ایران و آلمان، اظهار داشت: با وجود مشکلات و نوسانات اقتصادی کشور در برخی سال ها، تسویه حساب های بانک های ایرانی با طرف های آلمانی با کمترین تاخیر انجام شده و هیچگاه این نوسانات نتوانسته مانع از توسعه ارتباطات مناسب بانکی دو طرف شود.

وی با اعلام آمادگی بانک مرکزی برای پذیرش هیاتی از نظام بانکی آلمان برای مذاکره درباره بررسی راه های همکاری دو جانبه، گفت: ارزیابی ریسک بانک های ایرانی نشان می دهد آنها توانسته اند سطحی مناسبی از اعتماد را نسبت به عملکرد خود جلب کنند. از همین رو، بستر بانکی موجود می تواند زمینه مناسبی برای عملیاتی شدن حجم قابل قبول مبادلات کالایی بین دو کشور و تسویه حساب های فیمابین باشد.

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به پرسش هیات تجاری آلمانی درباره نوسانات نرخ ارز، خاطرنشان کرد: در دو سال گذشته دامنه نوسانات نرخ ارز در ایران، حدود 60 درصد کاهش یافته و این در حالی است که در یک دوره مالی یک ساله، نرخ برابری دلار در مقابل ریال تنها سه درصد افزایش داشته و این در شرایطی است که دسترسی ما به منابع ارزی به علت وجود تحریم های ظالمانه محدود بوده است.

** اراده بانک مرکزی برای تک نرخی کردن ارز

سیف همچنین از اراده بانک مرکزی برای تک نرخی کردن نرخ ارز در آینده نزدیک خبر داد و افزود: شواهد و قراین و بررسی های کارشناسی نشان می دهد که امکان حرکت به سمت تک نرخی کردن ارز وجود دارد و این سیاست در موقع مقتضی عملی خواهد شد.

به گفته وی، این اقدام بسیار مهم و ضروری است و البته پیش نیاز آن برقراری ارتباطات بانکی بین المللی کافی و امکان مانور بانک مرکزی نسبت به جابه جایی منابع ارزی خواهد بود.

اعضای گروه اقتصادی – تجاری آلمانی در این دیدار، اطلاعات ارائه شده از سوی رئیس کل بانک مرکزی را مهم و امیدوارکننده توصیف و نسبت به برداشته شدن تحریم های اقتصادی ایران و امکان حضور در بازار ایران ابراز امیدواری کردند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز