خبرگزاری کار ایران

حیدر پور در جلسه شورای اداری قائم شهر

در مازندران بحران آب نداریم/کنترل شیوع آنفولانزا در استان

مدیرکل جهاد کشاورزی مازندران، ازکنترل و مهار آنفولانزا در روستاهای بابل و آمل خبرداد.

دلاورحیدرپور پیش ازظهر امروز در جلسه شورای اداری شهرستان قائم شهر با بیان اینکه متوسط میزان بارندگی در استان 650 میلیمتر در سال است اظهارکرد: اکنون در مازندران بحران آب نداریم.

وی افزود: ذخیره آبی مازندران 8 درصد است و با حجم ذخیره آب‌های سطحی متوسط کشوری که 40 درصد است، فاصله زیادی داریم که باید با مصرف درست و بهینه‌سازی این  فاصله کاهش یابد.

مدیرکل جهاد کشاورزی مازندران، تصریح کرد: این استان با دارا بودن 9.7 درصد ارزش افزوده محصولات کشور، رتبه نخست را به خود اختصاص داده است و در تولید 14 محصول پرچم‌دار تولید در کشور است.

حیدر پوراظهارکرد: مازندران به دلیل پتانسیل بخش کشاورزی، آب وهوای مطلوب، ظرفیت بسیارمناسبی برای تولید محصولات متنوع کشاورزی‌ست و برای رشد بیشتر نیاز به تامین زیرساخت و آماده‌سازی بستر برای تولید و توجه بیشتردارد.

وی اعلام کرد: در سال 92، 4.5 درصد از اعتبارات تملکی مازندران به بخش کشاورزی اختصاص داشت که با تلاش همگی این رقم به 6 درصد رسید که هنوز هم جای رشد دارد.

مدیر کل جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه 5.5 درصد سهم تملک و دارایی به منظور انجام کارهای زیربنایی در استان انجام می‌شود گفت: باید در در درجه اول زیرساخت‌ها را برای تولید انبوه محصولات کشاورزی آماده کنیم.

حیدرپور به تولید برنج مرغوب در مازندران اشاره کرد و افزود: با توجه به قابلیت کشت برنج در استان، ضرورت حفظ و احیای این اراضی با انجام عملیات تجهیز، نوسازی و انجام زهکشی بیش از پیش احساس می‌شود.

وی با بیان اینکه 85 درصد اعتباراتی که برای اجرای کارهای زیربنایی لازم است بصورت بلاعوض پرداخت می‌شود تصریح کرد: سال گذشته 30 میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی به منظور انجام کارهای زیربنایی به متقاضیان پرداخت شد و امیدواریم امسال با رشد 50 درصدی بتوانیم این کمک را بیشتر انجام دهیم.

مدیرکل جهاد کشاورزی مازندران راندمان آبیاری در مازندران در توزیع و انتقال و داخل مزارع را 37 درصد برشمرد و افزود: این رقم می‌تواند با رشد بهره‌وری افزایش یابد.

حیدرپور در بخش دیگر از سخنان خود به فرا رسیدن ماه رمضان و تأمین اقلام غذایی مورد نیاز روزه داران اشاره کرد و گفت: 127 تن گوشت قرمز، 1260 تن گوشت مرغ،2.45 تن شکر  برای توزیع بین شهروندان پیش بینی شده است که در اختیار فروشگاه‌ها قرار می‌گیرد.

 

وی از تغییر کاربری اراضی به عنوان پدیده نامیمون که در مازندران شیوع پیدا کرده است نام برد و اظهارکرد: بسیاری از اراضی زراعی، باغی در استان به ساختمان و ویلا تبدیل شده است.

مدیرکل جهاد کشاورزی مازندران افزود: استان‌های شمالی به دلیل شرایط خاص اقلیمی تنها جایگاه تولید برنج در کشور هستند و با تغییر کاربری در شالیزارها امنیت غذایی تحت تأثیر قرار خواهد گرفت زیرا از هرهکتار زمین شالیزاری 80 نفر تغذیه می‌کنند و با تغییر کاربری وابستگی به واردات واستفاده از برنج خارجی افزایش می‌یابد.

حیدر پوربه شیوع آنفولانزا در روستاهای بابل و آمل اشاره کرد و گفت: با آزمایشات میدانی و بازدیدهای به عمل آمده خوشبختانه با کمک شورای تأمین استان، فرمانداران ونیروی انتظامی،این بیماری در کانون‌های شناسایی شده، کنترل و تمامی مرغ‌های آلوده خریداری و معدوم گشت و تاکنون مورد جدیدی گزارش نشده است.

فرماندار قائم شهر گفت: اعتبارات حوزه شهرستان قائم شهر نسبت به سال 91، 74 درصد رشد داشته است.

مهدی محمدی با بیان اینکه اعتبارات عمرانی سال گذشته،210 میلیارد و 899 میلیون ریال بوده است اظهار کرد: قریب به 74 درصد این اعتبارات تخصیص یافته است که رقم قابل توجهی است.

وی افزود: با توجه به مضایق اعتباری و مشکلات موجود اعتبارات استان نسبت به سال 91، 74 درصد رشد داشته است.

فرماندار قائم شهر خاطرنشان کرد: همه توان خود را به کار می‌گیریم تا بتوانیم در حوزه قائم شهر هرآنچه که بعنوان اعتبارات مصوب ابلاغ می‌شود را جذب کنیم و مدیران دستگاه‌های اجرایی در جذب اعتبارات و بالا بردن کیفیت پروژه‌های عمرانی تلاش کنند.

محمدی با بیان اینکه پروژه تجهیز و یکپارچه‌سازی شالیزاری روستای ابجر در دهه فجر سال گذشته کلنگ زده شد تصریح کرد: زمین‌های این منطقه به علت بالا بودن سطح آب و مانداب‌ها یکپارچه‌سازی شد و این مشکل برطرف شد.

کد خبر : ۲۸۴۳۸۹