خبرگزاری کار ایران

پدر دختر کشته شده قمی خواستار شد؛

استانداری به وضعیت ایمنی بوستان‌های قم رسیدگی کند

پدر دختربچه 4 ساله‌ای که سال گذشته بر اثر برق گرفتگی در یکی از بوستان‌های شهر قم کشته شده، در نامه‌ای سرگشاده به استاندار قم خواستار رسیدگی به وضعیت ایمنی بوستان‌های قم شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قم، حجت الاسلام و المسلمین «امین امینی نوبرانی» پدر «خانم فاطمه امینی» دختربچه 4 ساله‌ای که سال گذشته در هنگام بازی در یکی از بوستان‌های قم دچار برق گرفتگی شد و از دنیا رفت، در نامه‌ای سرگشاده به حجت الاسلام و المسلمین «محمدصادق صالحی‌منش» استاندار قم، خواستار رسیدگی به وضعیت ایمنی بوستان‌های قم شده است.

به گفته حجت الاسلام و المسلمین «نوبرانی» این نامه حدود یک ماه پیش و توسط خود وی به شخص استاندار قم داده شده است، اما از آن جایی که تا کنون ترتیب اثری روی این موضوع داده نشده، تصمیم گرفته شد تا این نامه به صورت سرگشاده منتشر شود.

به گزارش ایلنا، متن کامل این نامه به شرح ذیل است:

بسم الله القاسم الجبارین

خدمت حضرت حجة الاسلام و المسلمین صالحی منش استاندار محترم استان قم (دام توفیقاته)

سلام علیکم

پیرو مذاکره شفاهی بین اینجانب و حضرتعالی مورخه  1394/2/24 مبنی بر اینکه حکم مقصّرین حادثه  منجر به قتل دخترم هیچگونه سنخیتی با جرم نداشته، و این حکم برای مقصّرین اصلی حادثه که در رأس مدیریت عالی شهرداری قم می‌باشند بازدارندگی نداشته و تنها اقدام عملی که ایشان فرموده‌اند پوشاندن برخی از تیرک‌های روشنایی و زدن بر چسب خطر برق گرفتگی بر روی آنها می‌باشد که هیچ یک از این امور علّت وقوع حادثه نبوده است.

در بدو امر به جای اصلاح نقایص در مبلمان شهری، مسؤلین شهرداری سعی در بیرون کشیدن شهردار از پرونده بودند که با توجه به نداشتن هزینه‌ی کارشناسی و وکیل، به این مهم دست پیدا کرده‌اند که البته با اعتراض شدید بنده به دادستان امیدوارم که پرونده به روال عادی برگردد.

باستحضار می‌رساند اعضای هیأت کارشناسی 5 نفره که از تهران انتخاب شده بودند نکات حائز اهمیت فراوانی را در گزارش خود برای دادگاه محترم تهیه کرده بودند که از همه آن گزارش فقط به بند مقصرین حادثه دقّت شد و اصل موضوع که علّت حادثه بود به فراموشی سپرده شد. موردی که اگر به طور اصولی و اساسی اقدام عملی صورت نگیرد منجر به حوادث مشابه جدید خواهد شد همانطورکه قاضی محترم جناب آقای فتوره چی فرمودند:«بنده به تنهایی حداقل 5 مورد را به خاطر دارم که یا منجر به فوت و یا نقص عضو و صدمات شدید بدنی شده» در ضمن موارد مشابه در شهرداری‌های شهرهای دیگر هم اتفاق افتاده لذا از جنابعالی تقاضا دارم که به نتایج نظریه کارشناسی 5 نفره، که حادثه را مورد تحلیل قرار داده و عمق فاجعه را نشان می‌دهد توجه فرمایید.(بعد از این حادثه بنده یقین پیدا کردم با این همه اختلال و بی‌نظمی مدیریتی فقط خدا و دعای شخص امام زمان (عج) هستند که مردم قم را حفظ می‌نمایند و الّا ما باید هر روز شاهد این حوادث می‌بودیم). وبا دستورات مدیریتی جنابعالی 13 بند پیشنهادات توسط هیئتی کارشناس، بررسی گردد و نتایج آن برای شهرهای دیگر هم فرستاده شود. و برای تسکین دل داغدار ما گزارشی از اقدامات صورت گرفته به ما هم داده شود، در ضمن عکس‌های تخلّفات شهرداری بعد از حادثه مذکور که بازتاب رسانه‌ای حتی در روزنامه‌های اروپا هم داشته به پیوست ارسال شده است.

نکات مهم درج شده توسط کارشناسان برق هیأت 5 نفره، 3نفره و اولیّه:

  1. انشعاب فاقد کنتور بوده - و در صورت برق گرفتگی باید برق شهر قطع شود تا کسی که حادثه دیده بتواند نجات پیدا کند- ( طبق اظهار مسؤلین وقت شهرداری کلیّه فضاهای سبز قم به استثناء شهربازی‌ها فاقد کنتور بوده‌اند که بعد از دستور دادستانی قرار بوده که اقدام به نصب کنتور شود) برق دزدی توسط شهرداری و عدم نظارت بر بیت المال توسط اداره  برق. 
  2. تیرک‌های روشنایی و بوستان فوق الذکر فاقد فیوزهای محافظ جان بوده که در صورت بروز حادثه جریان برق را قطع کنند.
  3. بوستان روح الله فاقد تابلوی برق برای روشن و خاموش کردن تیرک‌های روشنایی بوده تا به صورت دستی اقدام شود و مستقیماً به یکی از پایه‌های روشنایی اداره  برق متصل بوده و با آنها روشن و خاموش می‌شده  و در روز، برق اداره برق قطع می‌شده، لذا در هنگام بازرسی کارگران شهرداری، برقی در تیرک‌ها نبوده که بتوانند اقدامی انجام دهند و گزارش اقدام‌ها کذب محض است.
  4. بوستان مذکور فاقد سیستم گراندینگ (محافظت زمینی) بوده و فاقد هرگونه سامانه ایمنی است.
  5. استفاده از نوار چسب به جای وارنیش حرارتی (آپارات) به دلیل عدم تهیه  وسایل متعلقه و ابزار مخصوص به مدت زیاد توسط مسولین شهرداری منطقه 7 - در زمان آقای مظفری شهردار سابق منطقه 7 - در صورتی که در قانون نظام مهندسی سال‌های زیادی است که نوار چسب را تأیید نمی‌کنند و به همین خاطر خود شهرداری هم پایان کار به این موارد نمی‌دهد امّا خودشان مرتکب این خلاف بزرگ می‌شوند.
  6. برق‌رسانی با کابل دو رشته‌ای بدون سیم ارت به صورت کاملاً غیر مجاز، غیر اصولی انجام شده است.
  7. در هنگام تعویض تیرک‌های قدیمی از همان کابل قدیمی کوتاه استفاده شده است که با اتصال یک تکّه کابل اضافی، با نوار چسب نامرغوب در سطح زمین و زیر پایه و با تماس با بدنه باعث برق گرفتگی شده است.
  8. بعد از نصب پایه، کابل در زیر پایه رها بوده و دسترسی آسان به آن بوده و کابل در زیر زمین و زیر پایه  به صورت اصولی پوشیده نشده است.
  9. تیرک مذکور برخلاف اظهارات مقامات شهرداری عایق نبوده و بر اثر برخورد با اتصال غیر اصولی کابل با پایه و رسانا بودن آن منجر به فوت گردیده است.
  10. قرار گرفتن تیرک روشنایی در خاک مرطوب و آبیاری بیش از حدّ اطراف آن.
  11. سربندی‌ها و اتصالات برقی در ارتفاع نبوده بلکه افتاده بر روی زمین و اتصال با بدنه.
  12. پروژه به صورت امانی، بدون نظارت عالیه، توسط پرسنل شهرداری، با نصب نامناسب و غیر ایمن، با متعلّقات مصرفی بی‌کیفیّت و استفاده ناقص و نادرست از وسایل مصرفی موجود انجام شده است و این عدم نظارت عالیه را بر حسن اجرای کار توسط کارفرما نشان می‌دهد.(بند 4 – 4)
  13. تا تاریخ 93/3/26 چندین بار باغبان فضای سبز اعلام برق گرفتگی‌های مکرّر را به مسؤلین مافوق گزارش داده و بعد ازآن که تعداد برق گرفتگی‌های خفیف زیاد شده گزارشات مردمی شروع شده و عدم پیگیری‌های صحیح توسط سامانه 137 و مسؤلین مرتبط باعث بروز قتل شده است.(بند 3 – 5)
  14. نکته  مهم و اساسی در بروز این حادثه عدم توجه به اشکالات فنّی تیرک روشنایی و سطحی‌نگری مسؤلین مربوطه در بررسی مجدد برای اصلاح و رفع نقص بوده و ساعت بازرسی در روز بوده که اصلاً برقی در تیرک مذکور نبوده است. (آخرین کارشناس که به گفته  خود تقریباً دو ساعت قبل از حادثه محل را بررسی کرده طبق اظهارات خودش از روی موتور و با رؤیت تیرک از داخل خیابان و با زعم اینکه تیرک روشن است پس اتصالی ندارد مکان را ترک کرده است)(بند 5 – 3)
  15. کم‌کاری و کوتاهی در اجرای وظایف و عدم قبول مسؤلیت و انداختن قصورات به گردن سایر ادارات و ارگان‌های مربوطه و 137 و عدم تحویل کامل پست‌های محوّله و ارجاع کارهای محوّله مجری به افراد دیگر که در شرح وظایف آنها نمی‌باشد. نشان دهنده نابسامانی زیاد در ادارات و توابع شهرداری و عدم مدیریت عالیه شهرداری و شورای محترم شهر می‌باشد.(بند 3 – 9 و 3 - 8)
  16. در (بند 3 – 10)نظریه  کارشناسی، مشکلات اساسی در اجرای پروژه‌های کوچک و کلیّت این موضوع در مدیریت عالی کلانشهر قم را گوشزد می‌کند که عدم رعایت آن منجر به حوادث مشابه خواهد شد:
  1. کمبود نیروی متخصّص و یا نبود نیروی متخصّص (چند نفر از مرتبطین حادثه مهندس برق می باشند یا چند مهندس برق برای اجرای چنین پروژه‌ها در مناطق شهرداری کار می‌کنند دستور بفرمایید لیست آنها را با کپی مدارک و زمان استخدام آنها و منطقه  خدمتشان را شهرداری مرکز بفرستند و قس علیهذا در بقیه پروژه‌های عمرانی)
  2. استفاده از نیروهای کم تجربه یا بی‌تجربه مثل برق کارهای تجربی، بدون آموزش‌های لازمه جهت ایمنی.
  3. کم‌دقّتی و سرهم‌بندی در حین اجرای پروژه‌ها.
  4. نبود امکانات و ابزار تخصصی جهت اجرا و اصلاح پروژه‌ها.
  5. استفاده از وسایل مصرفی غیر استاندارد، ارزان قیمت و موقّت بی‌کیفیّت به دلیل هزینه مادّی کمتر که باعث صدمات و هزینه‌های بیشتر بر پیکره  مردم و نظام می‌شود.
  6. عدم نظارت بر روی پرسنل غیر فنّی در کارهای مخاطره آمیز.
  7. آشنا نبودن پرسنل با وظائف خود به دلیل نبود شرح وظائف صحیح، تداخل وظائف و تقسیم غلط وظائف که نتیجه  آن در این واقعه این است که هیچ کس خود را مقصّر نمی‌داند و همه مدّعی هستند کس دیگری مقصر است نه آنها.
  8. اشراف نداشتن مسؤلین مافوق بر حوزه کاری خود و عدم نظارت مکفی بر زیردستان خود.(شهردار منطقه 7 مدّعی است که در کارتابل بنده موضوع ایراد تیرک نیامده است و جناب آقای دلبری با این استدلال که من نمی‌توانم همه  تیرهای برق، آسفالت خیابان‌ها و... را شخصاً سرکشی کنم خود را به هیچ وجه مقصر نمی‌داند)
  9. عدم نظارت عالیه و صحیح بر اجرای طرح‌های شهری.
  1. با توجه به تذکّر کارشناسان در انتهای نظریه خود، با عنوان نکته  مهم، به مدیریت عالی شهرداری قم عدم اقدام سریع برای رفع نواقص و اشکالات با سرهم‌بندی و فقط پوشاندن سوراخ‌های تیرک‌ها و چسباندن برچسب خطر برق گرفتگی به جای اصلاح اساسی و ریشه‌ای که این اقدام خود یک نوع ایجاد استرس برای مردم است که همه  تیرک‌ها، برق دارند لذا دست نزنید.(نکته مهم در انتهای نظریه)

موارد مذکور در بالا فقط در حادثه  جان باختن فرزند دلبندم پاره تنم مشهود است امّا با توجه به پیگیری‌های مکرر بنده و رؤیت کارشناسان دلسوز کثیر، و مشکلات عدیده در مناطق مختلف شهرداری قم و حتّی در سطح کشور، حداقل کاری که برای جلوگیری از موارد مشابه می‌توان انجام داد اقدامات زیر است که به ذهن بنده خطور کرده است:

  1. استفاده از پرسنل متخصّص و با تجربه هر چند برای شهرداری هزینه‌دار باشد.(برای زیبایی ظاهری شهر هزینه‌های گزاف می‌شود امّا برای ایمنی با حداقل هزینه بدون نیروی متخصص)
  2. آموزش نیروهای غیر متخصص شهرداری در کلاس‌های ضمن خدمت و ایجاد دفترچه راهنمای ایمنی کار مربو ط به کارهای مخاطره‌آمیز و آموزش پرسنل، جهت گزارش دادن نقایص بوستان‌ها به سازمان ایمنی شهرداری بعد از ایجاد این سازمان در شهرداری.
  3. ایجاد نقشه جامع برق کشی بوستان‌ها (مربوط به هر بوستان شامل: طرح، طراح، مهندس ناظر، اسامی کارگران مجری، پیمانکار، تاریخ انقضاء، مسؤل خرید، مواد مصرفی، ناظر کیفی، ضمانت طرح تا تاریخ انقضاء، تاریخ بازرسی جهت اصلاح یا تعویض قطعات مصرفی و علّت اجرا نشدن طرح‌های دیگر مثل: برج نوری، سیستم گراندینگ ، وارنیش حرارتی و...) و ایجاد زیر ساخت‌های صحیح با استانداردهای روز نظام مهندسی که در محیط مرطوب و بارندگی‌ها ایمن باشد. تا مثل حادثه منجر به فوت دخترم و دو کودک آق قلایی و فرزند رشید قاضی محترم دادستان خراسان شمالی رحمت الله قدرتی و دختر دو ساله ی مسجد سلیمانی و ... دوباره اتفاق نیافتد.
  4. اتصالات برقی تیرک‌ها (داخل و خارج) باید به صورت وارنیش حرارتی (آپارات) انجام شود و در داخل یا روی بدنه تیرک‌ها پریز ایمن در ارتفاع بالاتر از 120 سانتیمتری (طبق استاندارد تیرک‌ها) جهت گرفتن انشعابات تزیینی در اعیاد و مناسبت‌های ملّی تعبیه شود و دسترسی آسان هر کسی، غیر از متخصصین به داخل تیرک‌ها ناممکن شود.
  5. به حداقل رساندن تیرک‌های روشنایی (الان در بوستانها تقریباً معادل درخت‌ها پایه‌های روشنایی هست) با جایگزینی برج نوری و حصار کردن برج و یا حداقل عایق کردن تیرک‌ها.
  6. تجهیز همه  بوستان‌های شهری کوچک و بزرگ با کنتورهای فیوزدار و نصب فیوزهای محافظ جان، تابلوی برق (AC PDB( و دستگاه کنترل برق ورودی ( اتوماتیک و یا دستی)و تبدیل کابل‌های دو رشته‌ای به سه رشته‌ای ( فاز، نول، ارت ) و ایجاد چاله ارت جهت انتقال اتصالی به این چاله‌ها توسط رشته سوم یعنی سیم ارت.
  7. کاهش ولتاژ پارک‌ها تا ولتاژ مطمئنه (طبق فرمایش شهردار سابق منطقه  7 در بوستان آخوندی جنب پل نیروگاه از ترانس کاهنده با ولتاژ 12 ولت استفاده شده که به دلیل هزینه بالای ترانس و تجهیزات جانبی در بوستان‌های دیگر متوقف شده است و این ولتاژ مطمئنه می‌باشد).
  8. تهیه و استفاده از اجناس مرغوب و با کیفیت درجه 1 و مورد تأیید نظام مهندسی برای سازه‌های شهری با استفاده از مسؤلین خرید خداشناس، که با جان مردم به خاطر سود بیشتر، بازی نکنند.
  9. ایجاد سازمان ایمن‌سازی در کنار سازمان زیباسازی شهرداری که وظیفه  آن کنترل، قبل از ساخت و اجرای طرح‌ها، نگهداری لوازم و تعویض به موقع آنها بعد از تاریخ انقضاء و سرکشی و نظارت بر بوستان‌ها و فضاهای سبز شهری، و چک کردن آنها قبل از بروز حوادث، و پاسخگو بودن در قبال حوادث، بعد از ایجاد و ساخت طرح‌ها، اطلاع رسانی عمومی همراه با آموزش‌های رفتار با حوادث به شهروندان، و در صورت بروز اشکالات فنی گزارش شده مردمی و یا پرسنل خدماتی شهرداری، حصار کردن محل و اقدام اصولی و ایمنی به همراه گزارش فعالیت جهت رفع اشکال در اولین دقایق گزارش.
  10. با توجه به اینکه شهرداری قم خود را به عنوان کلانشهر مزیّن نموده باید استانداردهای شهرداری‌های کلانشهرها را هم پیاده نماید و از ظاهرسازی‌ها به جای اقدامات اساسی بپرهیزد.
  11. مشابه حادثه منجر به فوت دخترم در سال‌های قبل، در قم کم نبوده و قسمت حقوقی شهرداری به دلیل درگیری با این پرونده‌ها اطلاعات مکفی را دارد. لذا می‌توانند گزارشی برای مسؤلین ارشد شهرداری و جنابعالی تهیه نمایند تا موارد مشابه همزمان بررسی شود تا علّت وقوع این حادثه‌ها به صورت کارشناسی بررسی شود و از شورای شهر استانی که در تهران قرار دارد استعلام شهرهای دیگر هم خارج شود، تا یک قانون و دستورالعمل مشترک برای کلیه  شهرداری‌ها تهیه شود تا جلوی بروز حوادث مشابه (قم، تهران، مسجد سلیمان، آق قلا، بوشهر و ...)گرفته شود. «مؤمن از یک سوراخ چند بار گزیده نمی‌شود».« إِنَّ فِی ذَلِکَ لَعِبْرَةً لِّأُوْلِی الْأَبْصَارِ» تا هم مرهمی باشد بر دل داغدار خانواده  قربانیان این حوادث و هم عامل بازدارنده برای اتفاقات مجدّد.
  12. عوض شدن فکر مسؤلین در برخورد با اینگونه حوادث و قبول تقصیر نه انداختن تقصیر به گردن دیگران چرا که «کلکم راع و کلکم مسؤل عن رعیته» و اقدام اصلاحی برای عدم تکرار حوادث مشابه و برداشتن عینک بدبینی از روی چشم مسؤلین که منتقدین یا خانواده قربانیان در صدد خراب کردن شخصیت ایشان هستند.
  13. لازم به ذکر است که طبق آمار رسمی کشور(پزشکی قانونی) برق گرفتگی با بیش از 700 نفر در سال رتبه نهم حوادث را به خود اختصاص داده است که لازم است وزارت نیرو آموزش‌های عمومی را در رسانه ملّی در کنار «هرگز نشه فراموش لامپ اضافی خاموش» ارائه کند تا خطرات برق گرفتگی و عوارض ناشی از آن به اطلاع مردم رسیده شود مثل سوختگی‌های شدید، اختلالات عصبی و روانی تا حدّ فلج شدن، دیوانگی، قطع عضو، در برق‌های فشار قوی حتی پودر شدن جنازه در لحظات اولیه، مرگ تدریجی با از بین بردن سیستم‌های بدن و ...

در آخر توجه جنابعالی را به آمار رسمی تکان دهنده حوادث در ایران توسط مراکز دولتی سال 92 جلب می‌نمایم.

 

ردیف     عامل مرگ          میزان مرگ و میر               منبع ارائه دهنده آمار

1          تصادفات               18هزار نفر در سال            سازمان پزشکی قانونی

2          دخانیات              11 هزار نفر در سال             دفترآموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت

3          خودکشی           4هزار نفر (سال 92)               سازمان پزشکی قانونی

4          اعتیاد                    3هزار نفر در سال               سازمان پزشکی قانونی

5          غرق شدگی            1063نفر (سال 92)             سازمان پزشکی قانونی

6          گاز گرفتگی         828 نفر (سال 92)                  سازمان پزشکی قانونی

7          سوختگی           1939نفر(سال92)                    سازمان پزشکی قانونی

8          قتل با سلاح سرد  799نفر (سال 91)                  سازمان پزشکی قانونی

9          برق گرفتگی           750 نفر(سال92)                  سازمان پزشکی قانونی

10         زایمان    291 مادر (سال92)                               سازمان پزشکی قانونی

 

کد خبر : ۲۸۳۷۷۳