خبرگزاری کار ایران

در دیدار با مهمانپرست عنوان شد؛

تأکید مقامات لیتوانی بر گسترش مناسبات با ایران

مقامات لیتوانی در دیدار سفیر آکردیته ایران در این کشور بر گسترش مناسبات با جمهوری اسلامی ایران در همه زمینه‌ها تأکید کردند.

به گزارش ایلنا، رامین مهمان‌پرست سفیر جمهوری اسلامی ایران در لهستان و سفیر آکردیته کشورمان در لیتوانی با «مجیلواس زاسچیورینکاس»، رئیس گروه دوستی پارلمانی لیتوانی و ایران در پارلمان لیتوانی دیدار کرد.

در این جلسه که دیگر اعضای گروه دوستی پارلمانی لیتوانی نیز حضور داشتند، «مجیلواس زاسچیورینکاس»، با اظهار رضایت از سفر سال گذشته به کشورمان و دیدار با مقامات جمهوری اسلامی ایران گفت: با علاقه فراوان در انتظار سفر گروه دوستی پارلمانی ایران و لیتوانی به ویلینیوس هستم.

وی گسترش همکاری در زمینه پارلمانی را زمینه‌ساز و بستر گسترش همکاری‌های دوجانبه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دو کشور ایران و لیتوانی خواند و حمایت گروه دوستی پارلمانی لیتوانی از گسترش همکاری‌ها با ایران را اعلام کرد.

رامین مهمان‌پرست نیز همکاری‌های پارلمانی را بسیار با اهمیت ارزیابی و ابراز امیدواری کرد دیدارهای آتی در سطوح مختلف پارلمانی بتواند به تعمیق بیشتر روابط و مناسبات دو جانبه ایران و لیتوانی بینجامد.

وی همچنین فهرستی از فعالیت‌ها و زمینه‌های همکاری فیمابین در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بین دو کشور  را برشمرد و تاکید کرد باید از فرصت‌ها برای ارتقاء روابط استفاده کرد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در لهستان و سفیر آکردیته کشورمان در لیتوانی در ادامه دیدارهایش با مقامات لیتوانی با وزیر فرهنگ این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار مهمان‌پرست به روابط تاریخی دو کشور و مشترکات فرهنگی ایران و لیتوانی اشاره کرد و افزود: عنصر فرهنگ مهمترین عامل ایجاد و تقویت پیوندهای مردمی می‌باشد.

مهمان‌پرست همچنین خواستار گسترش مناسبات فرهنگی بین دو کشور شد و آمادگی کشورمان را برای امضای موافقتنامه همکاری‌های جامع فرهنگی و علمی به طرف لیتوانیایی اعلام کرد.

«سارو ناس بیروتیس»، وزیر فرهنگ لیتوانی نیز با اظهار رضایت از گسترش روابط سیاسی و اقتصادی ایران و لیتوانی تاکید کرد: بدون شک فرهنگ مهمترین عوامل پیوند دهنده بین مردم و زمینه ساز دیگر مناسبات بین کشورهاست.

وی در ادامه با اظهار علاقه به فرهنگ و تاریخ کهن ایران نسبت به سفر به کشورمان ابراز تمایل کرد تا با همتای ایرانی خود دیدار و گفت‌وگو داشته باشد.

وزیر فرهنگ لیتوانی تاکید کرد: گسترش فعالیت‌های مردمی وفرهنگی در حوزه‌های مختلف مانند موسیقی،  تئاتر، همکاری موزه‌های ملی دو کشور، برگزاری نمایشگاه‌های عکس و هفته‌های فیلم و نظایر آن می‌تواند در معرفی فرهنگ غنی دو کشور به مردم موثر باشد.

وی همکاری‌های طرفین را در حوزه‌های دانشگاهی و تبادل اساتید و دانشجویان را از عوامل تحکیم و توسعه روابط بین دو کشور خواند و خواستار ارتقاء و گسترش همکاری‌های علمی و دانشگاهی بین دو کشور شد.

رامین مهمان‌پرست سفیر کشورمان همچنین با رئیس دپارتمان دولتی گردشگری لیتوانی دیدار و راه‌های گسترش همکاری‌ها در زمینه توریسم را بررسی کرد.

طرف لیتوانیایی خواستار مشارکت مدیران و تورگردانان ایرانی در نمایشگاه گردشگری در اواخر ژانویه در این کشور شد.

وی همچنین خواستار حضور مدیران موسسات گردشگری لیتوانی در نمایشگاه‌های مشابه در ایران شد.

کد خبر : ۲۸۳۶۳۵