خبرگزاری کار ایران

مروری بر آخرین تحولات میدانی سوریه؛

دمشق و مقاومت اسلامی، متحد علیه تروریسم

ارتش و نیروهای دفاع وطنی سوریه در مناطق مختلف مانند استان ادلب، قلمون و ریف دمشق، تدمر و حسکه با تروریست‌های تکفیری مبارزه می‌کنند. قلمون منطقه جنگی مشترک حزب‌الله و ارتش سوریه علیه جریان تروریسم غربی – عربی است.

بنا بر گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری عربی سوریه «سانا»،  درگیری ارتش سوریه با  تکفیری‌های داعش، النصره و دیگر گروه‌های تروریستی ادامه دارد. به گفته یکی از منابع نظامی، نیروهای سوری حمله تروریست‌های داعش به تدمر را ناکام گذاشته‌اند. نیروی هوایی این کشور نیز با حمله به مواضع داعش و النصره در ریف دمشق و حسکه، بخشی از ادوات و تجهیزات حمل و نقل تکفیری‌ها را نابود کردند. در ادامه گزارش، خبرگزاری سانا به نابودی تکفیری‌های النصره در جرود القلمون و ریف القنیطره اشاره کرده است.

بر اساس گزارش پایگاه خبری «شبکه تلویزیونی العالم»، ارتش سوریه و حزب‌الله لبنان، تپه الثلاجه، تپه صدر البستان شمالی، منطقه البلوکاست، منطقه شمسیة الحصان و تپه الشروق در بلندی‌های فلیطه و همچنین برخی از گذرگاه‌ها از جمله گذرگاه شحاده را آزاد و تا دشت الدم پیشروی کردند و به این ترتیب نخستین خط دفاعی را تشکیل دادند که از غرب به اراضی لبنان و از شرق به بلندی‌های فلیطه منتهی می‌شود.

شبکه تلویزیونی «المنار» لبنان نیز از جریان جنگ حزب‌الله و النصره در نزدیک شهرک مرزی عرسال در شرق این کشور خبر می‌دهد. بنا بر گزارش این شبکه مقاومت اسلامی، نیروهای حزب‌الله در جریان عملیات پاک‌سازی ارتفاعات عرسال، کنترل تپه‌ «حوض التشرینی» را به دست گرفتند و راه تروریست‌های به سمت شهرک را سد کردند.

نیروی هوایی و بمب‌افکن‌های سوری نقش فعّالی در مبارزه با جریان تکفیر دارند. هواپیماهای ارتش سوریه در روزهای گذشته عملیات‌های مختلفی انجام دادند که در جریان بخشی از آن‌، 165 نفر از تروریست‌های النصره و داعش در استان ادلب کشته و زخمی شدند. مناطق زیادی از استان ادلب که مخفیگاه تروریست‌های تکفیری بوده، در چند روز گذشته هدف موشک‌های هوا به زمین نیروی هوایی ارتش سوریه قرار گرفته است.

سوریه، جولانگاه تکفیر

«حمص» بزرگ‌ترین استان سوریه است. این استان، در مرکز سوریه واقع شده و محل اتصال این کشور با اردن و عراق است. «تدمر» یا پالمیرا، آخرین نقطه مهم تصرف‌شده توسط داعش در حمص است. اهمیت پالمیرا، مجموعه عظیم باستانی واقع شده در نزدیکی این شهر است. مجموعه‌ای که برخی تاریخ آن را تا 2000 سال ذکر کرده‌اند. با توجه به سابقه سیاه داعش در برخورد با آثار باستانی، نگرانی‌های بین‌المللی زیادی درباره تخریب آن وجود دارد. تصاویر جنایت غیر انسانی داعش از تخریب آثار باستانی و مذهبی در نقاط مختلف عراق و سوریه، تایید کننده این نگرانی‌ها است. گزارش‌هایی نیز درباره حفّاری و فروش آثار کشف شده به کشورهای خارجی نیز وجود دارد.

 امروز نام گروه سومی نیز در کنار داعش و النصره شنیده می‌شود. «جیش الفتح» متحد جدید النصره و القاعده در سوریه است. جیش الفتح همان گروهی است که در کنار تروریست‌های النصره، نقش زیادی برای اشغال ادلب و اریحا داشت. این گروه در حال حاضر در اکثر مناطقی که النصره حضور دارد، مستقر هستند اما بخش زیادی از آن‌ها در ادلب فعالیت می‌کنند. پایگاه خبری «عربی پرس» سوریه گزارش داده است که دو شهرک شیعه‌نشین «کفریا» و «فوعه» در 10 کیلومتری شمال ادلب در محاصره این گروه و النصره قرار دارد. این دو شهرک در مجموع حدود 50 هزار نفر جمعیت دارد و دو ماه از محاصره آن به دست تروریست‌ها می‌گذرد. جوانان این شهر کمیته‌های دفاع مردمی تشکیل داده و در نقاطی با تکفیری‌ها درگیر هستند. وضعیت این شهرک‌ها نیز وخیم گزارش شده است.

اخبار «تائید نشده» از آغاز عملیات گروه‌های مسلح در استان درعا حکایت دارند. بر اساس برخی تصاویر و اخبار منتشر شده در اینترنت، گروه‌های مسلحی مانند جیش الاول، الویه فرقان، غرفه جند الملاحم، غرفه احرار شام و چندین تشکیلات تروریستی دیگر در عملیات تحت عنوان «معرکة القصاص» دنبال گسترش سرزمین‌های اشغال شده در استان درعا هستند.

محسن صالحی خواه

کد خبر : ۲۸۲۷۶۷