خبرگزاری کار ایران

وارونگی زندگی یک زن روانپزشک در اولین رمان ری‌را عباسی

اولین رمان ری‌را عباسی، نویسنده، شاعر و فعال صلح توسط نشر نا کجا منتشر شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رمان «وارونگی» را که نشر ناکجا در پاریس منتشر کرده است هم اکنون در دسترس فارسی زبانانِ سراسر جهان قرار دارد. این کتاب در 218 صفحه  به صورت الکترونیک و چاپی منتشر شده و در سایت آمازون  نیز در دسترس مخاطبان قرار دارد.

رمان «وارونگی»  اثری متفاوت به لحاظ ساختار، فرم،  روایت و زبان است. رمانی پاره پاره با زاویه دیدی در گردش... که  در برخورد با  بحرانِ  فرد در تنهایی، منطقِ به روایت کشیدن اشیا و گفتگوی بین آنها را به تصویر می کشد. نویسنده‌ی اثر  معتقد است از آنجا که سکوت و سکون از انسان فراتر می‌رود، همه چیز از منظر روایت تغییر می‌کند و فضای روایت، سیال و دگرگون می‌شود. 

این رمان زندگی یک روانپزشک زن به نام کتایون را روایت می‌کند که براثر حادثه‌ای و به دلیل احساس تهی شدن از درون ، قصد دارد  بوسیله‌ی چیزی  که خودش عامل کشف آن است تمام خاطراتش را از بین ببرد. او در این مسیر اسیر پرونده‌های هر بیمارانش می‌شود و هر کدام از این پرونده‌ها بعد از وارونگی‌اش به‌دست شاعری به‌نام فرخ می افتد. کتایون درست  قبل از این دگردیسی ِخودخواسته، شاهد دگرگونی خودش می‌شود و در نهایت دگردیسی زن صورت می‌گیرد.

عباسی در مورد این کتاب گفت: در تنهایی و بحرانِ هر فرد، این اشیاء پیرامون او هستند که می‌توانند خود روایت‌گر، شاهد و سخنگو باشند. یک نگین انگشتری و یا هر شی دیگری که با ما زندگی کرده،  می‌تواند با درون مان ارتباط برقرار کند.

این نویسنده همچنین با اشاره به شرایط دشوار نوشتنِ زنان بیان کرد: زنان اغلب جایی برای نوشتن ندارند. زنانی که نوشتن را خلق می‌کنند و خلاق در نوشتار  هستند، حتا اگر همپای ادبیات جهان هم که باشند، اغلب فضای مناسبی در اختیار خلاقییت‌شان و اثر منتشر شده‌شان ندارند.

ری‌را عباسی  کتاب «وارونگی» را به نویسندگانی که از رفاهِ نوشتن برخوردار نیستند؛ تقدیم کرده است.

کد خبر : ۲۸۲۵۵۸