خبرگزاری کار ایران

بازیکنان باتجربه ایران کم فروغ بودند

ترکاشوند: موسوی باید عصبی شود تا خوب بازی کند!‌ / کورک لهستان را نجات داد

کاپیتان پییشین تیم ملی والیبال ایران معتقد است بازیکنان باتجربه ایران برابر لهستان کم‌فروغ ظاهر شدند و لهستان پیروزی‌اش را مدیون پشت‌خط‌زن این تیم است.

تیم ملی والیبال ایران سومین دیدار خود را هم در لیگ جهانی 2015 به لهستان واگذار کرد تا شاگردان کواچ در آغاز هفته چهارم این لیگ همچنان در حسرت امتیاز بمانند. به این ترتیب کار سروقامتان برای صعود از گروه مرگ لیگ جهانی والیبال، هر هفته‌ دشوارتر می‌شود. برای بررسی شکست‌های ایران به ویژه در بازی آخر برابر لهستان سراغ کاپیتان پیشین تیم ملی والیبال رفتیم. محمد ترکاشوند در گفت‌وگو با ایلنا دلایل شکست ایران را تشریح کرد.

ایران دیدار سوم‌اش را هم درلیگ جهانی به لهستان واگذار کرد. این بازی را چگونه دیدید؟

فکر می‌کنم نسبت به بازی آمریکا تیم ایران شرایط بهتری پیدا کرد و با بازیکنان ایران با اعتماد به نفس بالاتری ظاهر شدند. ما در دفاع و سرویس مشکلات عدیده‌ای داریم که باعث شده تا کنون نتوانیم عملکرد سال گذشته را تکرار کنیم. به هرحال درباره بازی ایران باید بگویم، شهرام محمودی در ست سوم عملکرد فوق‌العاده‌ای داشت و بی‌دفاع ماند اما آنالیزورهای لهستان او را خیلی خوب شناختند تا در گیم چهارم، مدافعان روی تور و عقب زمین لهستان شهرام را مهار کنند.

درباره عملکرد کادر فنی چه نظری دارید؟

ببیند فکر می کنم تیم ما هنوز به زمان نیازد دارد تا آرایش اصلی خود را پیدا کند. مربی هم تحت فشار است و نمی‌تواند در هر بازی ترکیب متفاوتی را به میدان بفرستد. این‌که در هر بازی ایران 4 یا 5 تعویض انجام می‌دهد، نگران کننده‌ است. تیم‌های سطح یک والیبال دنیا تعویض‌های کمتری انجام می‌دهند و شاید در یک بازی 2 بازیکن را جانشین کنند.

تیم ایران مدت‌هاست در دریافت اول مشکل دارد. علت اصلی این معضل چیست؟

بله این درست است. هرچند ما در اردوها بازیکنانی داریم که سرویس‌های پرشی-قدرتی خوبی می‌زنند و دریافت‌کننده‌های ایران با آن‌ها تمرین می‌کنند اما این اتفاق در لیگ ما کمتر می‌افتد. به عبارت بهتر در لیگ ایران کمتر بازیکنی پیدا می‌شود که چنین سرویس‌هایی بزند و دریافت‌کننده‌های ایران در طول سال به ندرت برابر چنین ضرباتی ایستادگی می‌کنند. تیم‌های حریف هم این نقطه ضعف را می‌بینند و دست روی آن می‌گذارند. البته معتقدم دریافت‌های اول ما در دیدار نخست با لهستان از دو دیداری که برابر آمریکا به میدان رفتیم، بهتر بود. موضوع دیگر مربوط به دفاع روی تور و عقب‌زمین ایران است. ما هر وقت خوب دفاع کردیم، نتیجه گرفتیم اما این‌که در ست نخست برابر لهستان، ایران هیچ دفاعی نداشت، کارنامه بسیار ضعیفی در سطح یک والیبال دنیا به حساب می‌آید. فکر می‌کنم اگر مدافعان وسط ما به توپ‌ها برسند وضعیت دفاع روی تور ایران بهتر می‌شود.

لهستان را چطور دیدید؟

آن‌ها بازی خوبی انجام دادند و باید به نمایش درخورتحسین فابین دیزگا، پاسور این تیم اشاره کنم. او بازیکن باهوشی است که بارها مهاجمان تیم‌اش را با تک‌دفاع ایران روبرو کرد. در والیبال حرفه‌ای وقتی یک اسپکر با تک‌دفاع روبرو می‌شود شانس موقیت‌اش 80 تا 90  درصد است و تک‌دفاع کار دشواری برابر او دارد. دیزگا بازی را به دوسر آنتن کشید و بارها دفاع ایران را جا گذاشت. خب در این حالت، وقتی نمی‌توانیم دفاع روی تور خوبی داشته باشیم باید روی جاگیری عقب‌زمین دریافت‌کنندگان کار کنیم. از سوی دیگر باید به بازی خیره‌کننده کورک، پشت‌خطزن لهستان اشاره کنم. او شب فوق‌العاده‌ای را پشت‌سر گذاشت و بدون شک چهره درخشان دیدار دیشب بود.

چرا دفاع روی تور ایران نتوانست کورک را از کار بیاندازد؟

پاسخ‌اش ساده است. او از ارتفاع بالایی اسپک‌های شلاق‌وارش را روانه زمین حریف می کند و این کار را برای مدافعان روی تور دشوار می‌سازد. شما دیدید هرگاه توپ او به دست مدافعان ایران هم خورد،‌ برای لهستان امتیاز درپی داشت. فکر می‌کنم همه مدافعان برابر او مشکل داشته باشند. به هرحال کورک تیم اش را نجات داد و شاید اگر این بازیکن نبود، نتیجه دیگری در بازی شب گذشته رقم می‌خورد.

و درباره افت محمد موسوی...

موسوی بازیکن با ارزش و با تجربه‌ی است. حضور معروف و موسوی در ترکیب ایران، صرف‌نظر از ارزش‌های فنی، وزنه روحی به حساب می‌آید. قبول دارم اون در این دیدارها موسوی همیشگی نبود. دلیل‌اش هم این است که او باید تحریک شود. محمد یا باید با بازیکن حریف کری بخواند یا بازیکن حریف در تقابل با او اینکار را انجام دهد. او بازیکنی است که هروقت عصبی شود بهتر کار می‌کند و از این نظر یک استثناست! من از شرایط روحی و بدنی سید خبر ندارم اما نمی‌توانیم منکر ارزش‌های بالای او شویم.

معنوی‌نژاد با حضورش در ست سوم، ورق را برگرداند. این بازیکن را چطور دیدید؟

جواد بازیکن بسیار خوب و آینده‌داری است. او دربازی اول در شرایط بازی قرار نداشت اما برابر لهستان خود را پیدا کرد. لیگ جهانی والیبال می‌تواند تجارب اررزشمندی برای این بازیکن داشته باشد. معنوی‌نژاد باید برای جایگاه‌ ثابت‌اش در تیم ملی بجگند که این ظرفیت را هم دارد. جواد بازیکنی بی‌حاشیه است که روی بازی متمرکز می‌شود. امیدوارم در برخی فاکتورها پیشرفت کند تا ستاره دیگری در آسمان والیبال ایران بدرخشد.

3 بازی، 3 شکست و صفر امتیاز! آیا ایران شانسی برای صعود از گروه‌اش دارد؟

ببینید ورزش همین است. یک روز می‌بری و روز دیگر می‌بازی. این فلسفه ورزش است. یک تیم همیشه نمی‌تواند برنده باشد. ما باید از این شکست‌ها بترسیم و درس‌های خوبی از آن‌ها بگیریم.

اما ایران سال گذشته نمایش خیره‌کننده‌ای در لیگ جهانی داشت.

(می‌خندد) بله قبول دارم. کسی منکر این موضوع نیست اما وضعیت سال گذشته با امسال تفاوت دارد. پارسال بازیکنان ما در بهترین شرایط بدنی بودند و انگیز‌ه‌های زیادی داشتند. آ‌ن‌ها می‌خواستند ثابت کنند والیبال ایران تنها در شخصیت ولاسکو خلاصه نمی‌شود. برای همین با جسارت و جنگندگی خاصی برابر حریفان ظاهر شدند و نتایج درخشانی نصیب ورزش ایران کردند.

(پس از کمی مکث) حالا یک‌سال از آن مسابقات گذشته است. شرایط بدنی و روحی بازیکنان ایران با سال گذشته متفاو ت است. شما سال پیش دیدید برزیل در زمان بدنسازی به ایران خورد و 3 بار مغلوب تیم کشورمان شد. آن‌ها اما تسلیم نشدند و با پشت‌سر گذاشتن دوره بدنسازی تا فینال لیگ جهانی‌ها هم پیش رفتند. یا همین لهستان. آنتیگا و شاگردانش فکرش را هم نمی‌کردند در دو بازی اسیر تیم ایران شوند و بدون امتیاز تهران را ترک کنند اما در ادامه چه اتفاقی افتاد؟ لهستانی‌ها در مسابقات جهانی، در کشور خود جشن قهرمانی گرفتند. خب تیم ایران هم هنوز چیزی از دست نداده و ما هنوز شانس صعود به دور بعد را داریم.

بازی‌های آینده ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

فکر می‌کنم تیم ایران امشب برابر لهستان هماهنگ‌تر ظاهر شود و انشاالله نتیجه بهتری بگیرد اما کلید صعود ایران از گروه در دو دیدار با روسیه است. اگر بتوانیم برابر روسیه بازی‌های خوبی را به نمایش بگذاریم و از این تیم امتیاز بگیریم، می‌توانیم در دور برگشت که 6 بازی در تهران پیش‌رو داریم، امیدوار باشیم. آمریکا و لهستان امتیازات لیگ جهانی را یکی پس از دیگری درو می‌کنند و این کار آن‌ها را در دور برگشت آسان می‌کند. به هرحال بچه‌های تیم ملی با انگیزه و جسارت بیشتری باید برابر حریفان به میدان بروند و حتی اگر باختند،‌ بازنده سربلند باشند. به یقین مردم ایران هم تلاش آن‌ها را می‌بینند و قدردان آن‌ها خواهند بود.

 

کد خبر : ۲۸۱۸۹۲