خبرگزاری کار ایران

زیباکلام در گفت‌و‌گو با ایلنا:

گروه‌های خودسر حاشیه امن دارند

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: عدم برخورد با افراطیون و گروه‌های خودسر٬ حاشیه امنی برای انجام اقدامات غیر قانونی آنها فراهم کرده است.

صادق زیبا‌کلام در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا٬ با اشاره به اقدامات برخی از گروه‌های خودسر در برهم زدن سخنرانی مسئولان عالی نظام و از جمله سخنرانی حسن روحانی و سیدحسن خمینی در حرم امام گفت: متاسفانه این روندی است که از ابتدای انقلاب افراد و گروه‌هایی تندرو و خودسر به بهانه‌های مختلف دست به اقدامات غیر قانونی زده و به خود اجازه می‌دهند که خود را بالاتر از قانون بدانند.

وی با بیان اینکه این افراد همواره یک اقلیت متعصب بوده‌اند،‌ اظهار داشت: با کمال تاسف مسئولان عالی نظام در طول همه این سال‌ها فقط در مواردی اندک اقدامات این افراطیون را محکوم کرده‌اند و هیچگاه شاهد نبوده‌ایم که مسئله گروه‌های خودسر مورد رسیدگی قرار گیرد و وضعیت آنها تعیین تکلیف شود٬ برای همین گروه‌های فشار تندرو که آکنده از تعصبات کور هستند، این تصور برایشان ایجاد شده که در موضع حق هستند. از سویی عدم برخورد با آنها٬ حاشیه امنی برای انجام اقدامات غیر قانونی این گروه فراهم کرده است.

این استاد دانشگاه با یادآوری سال‌های ابتدایی انقلاب تصریح کرد: وقتی سال 58 و در خطبه‌های نماز جمعه که آقای هاشمی خطیب بود٬ عده‌ای شعار مرگ بر بازرگان گفتند، آقای هاشمی که آن زمان دارای نفوذ بسیاری بودند٬ آن زمان گفتند بازرگان مستحق مرگ نیست.

زیبا کلام ادامه داد: پس از حوادث تلخ سال 88، همین گروه‌های تندرو در خطبه‌های نماز جمعه شعار مرگ بر هاشمی را سردادند و کسی هم مانع از کار آنها نشد. حتی کسی بیان نکرد که هاشمی مستحق مرگ نیست٬ لذا می‌خواهم بگویم اگر در سال 58 با آن اقدامات برخورد می‌شد، دیگر این اتفاقات رخ نمی داد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به خاطره‌ای از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نسبت به شهید بهشتی خاطرنشان کرد: روزی آقای هاشمی در حضور آقای بهشتی٬ نسبت به اهانت‌ها که نسبت به شهید بهشتی می‌شد٬ ابراز تاسف کردند٬ ولی همان هنگام شهید بهشتی گفت این شتری است که پشت درب خانه همه ما می‌نشیند و دیدیم که این پیش‌بینی درست بود و نسبت به هاشمی که همه پوست و گوشت و خونش برای انقلاب است اینگونه رفتار می‌کنند.

زیباکلام در پایان با تاکید بر اینکه اگر مسئولان از این مسائل و این اتفاقات درس عبرت نگیرند٬ همین مسائل برای آنها در آینده نیز رخ خواهد داد، یادآور شد: کسی فکر نمی‌کرد که روزی نسبت به آقای هاشمی چنین اهانت‌هایی بشود٬ یا اینکه در روز درگذشت امام نسبت به نوه ایشان چنین اقداماتی صورت بگیرد و باید بگویم این افراد نه از سیدحسن خمینی محبوب‌ترند٬ نه از آقای روحانی رای آورترند٬ پس لازم است آنها نسبت به جایگاه کنونی‌شان مغرور نباشند.

کد خبر : ۲۸۱۷۹۳