خبرگزاری کار ایران

وزیر اقتصاد:

هیچ مقامی مجاز به دخالت در بازار سرمایه نیست

به طور معمول سهامداران بزرگ با نظر مشاوران معاملات را انجام می دهند و به همین دلیل کمتر دچار رفتار هیجانی می شوند.

به گزارش ایلنا، علی طیب‌نیا با تأکید بر اینکه وزارت اقتصاد به هیچ وجه به بانک‌ها و سایر اشخاص تکلیفی در مورد بازار سرمایه نمی‌کند و پیش از این هم چنین کاری نکرده است، گفت: هم اکنون بهترین زمان برای خرید سهام است.

علی طیب نیا در پاسخ به پرسشی در خصوص جلسه اخیر با 5 بانک برای حمایت از بازار سرمایه و نتایج آن، افزود: بازار سرمایه جایی است که اوراق به صورت کاملاً رقابتی و آزاد مورد معامله قرار می گیرد و این در شرایطی است که اطلاعات به صورت شفاف و کامل در معرض دید و نظر همه فعالان بازار سرمایه وجود دارد.

وی مشکل اساسی بازار سهام را به دلیل شرایط خاص کشور رفتار هیجانی برخی سهامداران دانست و افزود: در شرایطی که اکثر تحلیل گران معتقدند براساس شرایط واقعی سهام بنگاه های حاضر در بورس از ارزش مطلوبی برخوردار است و هیچ دلیلی برای فروش آنها وجود ندارد، قاعدتاً براساس منطق اقتصادی هم اکنون زمان خرید سهام است.

وی گفت: اگر از بنده سؤال کنند که دارایی خود را در چه بخشی سرمایه گذاری کنم، قطعاً در شرایط فعلی و با توجه به سایر بازارها، با نگاه بلندمدت بازار سرمایه را معرفی می کنم و قطعا این بازار بسیار مطمئن و قابلیت سرمایه گذاری دارد؛ در چنین شرایطی برخی فعالان اقدام به عرضه سهام می کنند و همین عرضه موجب کاهش قیمت سهام به زیر ارزش واقعی می شود که به طور طبیعی سهامداران خرد از این فرآیند ضرر می کنند.

وی معتقد است: به طور معمول سهامداران بزرگ با نظر مشاوران معاملات را انجام می دهند و به همین دلیل کمتر دچار رفتار هیجانی می شوند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به نشست خود با فعالان بازار سرمایه و مدیران نظام بانکی، تأکید کرد: اگر نشستی با مدیران عامل بانک ها برگزار شده عمدتا برای مهار کردن رفتار هیجانی برخی سهامداران است، در غیر این صورت اعتقاد جدی وجود دارد که در بازار سرمایه هیچ مقامی مجاز به دخالت نیست و باید اجازه دهیم قیمت سهام براساس شرایط بازار به صورت کاملاً رقابتی تعیین شود.

طیب نیا با بیان اینکه نهادی به نام صندوق توسعه بازار سرمایه در سال گذشته ایجاد شده است، گفت: در قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر صندوق تثبیت بازار تصویب شد که وظیفه آن در جهت تنظیم بازار عمل می کند که مداخله آن در بازار عمدتا از طریق خرید و فروش است و با این هدف وضعیت باثبات در بازار ایجاد می شود.

این عضو کابینه دولت یازدهم تصریح کرد: در زمانی که صحبت از ثبات می شود منظور این نیست که قیمت ها تثبیت شود، بلکه رفتار هیجانی بازار وجود نداشته باشد؛ پیش بینی هایی که وجود دارد این است که در بلندمدت بازار سرمایه بازدهی مناسبی برای فعالان اقتصادی خواهد داشت و از این روند استقبال خواهیم کرد.

وی با بیان آنکه، دولت به دنبال این است که بخش عمده تامین سرمایه بلندمدت بنگاه های اقتصادی و به ویژه بنگاه های بزرگ را از طریق بازار سرمایه انجام دهد، گفت: در شرایطی بازار سرمایه می تواند این نقش را ایفا کند که در بازار ثانویه رونق مناسبی وجود داشته باشد البته دولت از رونق بازار سرمایه حمایت می کند.

طیب نیا با اشاره به اینکه بخش عمده تأمین مالی بنگاه های بزرگ از طریق بازار سرمایه انجام خواهد شد، افزود: در شرایطی بازار سرمایه می تواند نقش تأمین مالی برای بنگاه ها داشته باشد که در بازار ثانویه رونق مناسبی وجود داشته باشد و یقیناً دولت از رونق بازار سرمایه حمایت می کند و تمام تلاش دولت در دو سال گذشته این بود تا مشکلات بازار سرمایه شناسایی و مرتفع شود تا یک بازار سرمایه شفاف و کاملاً رقابتی با بازدهی مناسب برای مردم داشته باشیم.

کد خبر : ۲۸۱۷۴۳