خبرگزاری کار ایران

ناصری به ایلنا خبر داد:

تعیین شوراهای انتخابات در نیمی از استان‌های کشور

عضو کمیته راهبردی اصلاح‌طلبان گفت: شکل‌گیری شوراهای انتخابات حوزه‌های انتخابیه تقریبا آماده شده اما هنوز بررسی همه 31 استان تکمیل نشده است.

عبدالله ناصری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به فعالیت‌های کمیته راهبردی اصلاح‌طلبان عنوان کرد: 6 نفر از اعضای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات عضو دائمی کیمته راهبردی هستند و برای اینکه خیال مخالفان اصلاحات راحت شود، باید بگویم هیچ تفرقه‌ای در این فرآیند وجود ندارد.

عضو کمیته راهبردی اصلاح‌طلبان با بیان اینکه آقای صوفی رئیس ستاد انتخاباتی آقای عارف هم در جلسات این کمیته حضور مستمر دارد، گفت: با توجه به این موضوع، میان ستاد عارف، شورای مشورتی و شورای هماهنگی در کمیته راهبردی کاملا وفاق وجود دارد و همه محوریت نهایی رئیس دولت اصلاحات را در این زمینه پذیرفته‌اند.

مدیرعامل خبرگزاری ایرنا در دولت اصلاحات٬ در مورد چگونگی ورود این کمیته به مصادیق انتخاباتی یادآور شد: کمیته راهبردی از ابتدا بنا نداشته و ندارد که وارد مصادیق انتخاباتی شود. این کمیته صرفا نقش سیاست‌گذاری کلان و جزئی اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس دهم بر عهده دارد.

عضو کمیته راهبردی اصلاح‌طلبان افزود: شورای مشورتی اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 نقش عمده و اصلی را ایفا کرد؛ به گونه‌ای که همین شورا با محوریت رئیس دولت اصلاحات توانست نتیجه انتخابات را بر خلاف باور بسیاری گروه‌ها تغییر دهد.

ناصری خاطرنشان کرد: این شورا بعد از انتخابات ریاست جمهوری کار خود را تمام شده می‌دید٬ اما احزاب سیاسی و شخصیت‌های سیاسی سراسر کشور با مشاهده نتیجه انتخابات سال 92 از رئیس دولت اصلاحات خواستند کار خود را برای مجلس دهم نیز ادامه دهد.

وی تصریح کرد: در همین راستا با افزایش اعضای شورای مشورتی، در نهایت کمیته راهبردی تشکیل شد و این کمیته طی جلسات مختلف با گروه‌های اصلاح‌طلب٬ به ویژه شورای هماهنگی جبهه اصلاحات کار خود را دنبال کرد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب یادآور شد: اینکه چه نامزدی از کدام حوزه انتخاب شود، ارتباطی به کمیته راهبردی ندارد و ما در کمیته راهبردی وارد این مباحث نخواهیم شد، بلکه تصمیم‌های لازم درون حوزه‌های انتخابیه هر استان اتخاذ می‌شود. در این شرایط اگر نیاز به مصلحت‌اندیشی باشد یا در حوزه‌ای میان دو فرد اصلاح‌طلب اختلاف‌نظر باشد و یکی از آنها حاضر نباشد به نفع دیگری کنار برود، تصمیم‌گیری به کمیته راهبردی ارجاع خواهد شد.

مدیرعامل پیشین خبرگزاری ایرنا گفت: در حال حاضر کمیته راهبردی درباره مراجع تصمیم‌گیری کلان برای شکل‌گیری شوراهای مربوط به انتخابات در استان‌ها و حوزه‌های انتخابیه تصمیم‌هایی گرفته٬ اما هنوز در این رابطه بررسی همه 31 استان کشور تکمیل نشده است.

ناصری تاکید کرد: تقریبا شوراهای تصمیم‌گیری یا شورای ریش‌سفیدان در نیمی از استان‌های کشور مشخص شده‌اند و در مابقی استان‌ها نیز این کار رو به اتمام است.

وی با بیان اینکه آقای کمیجانی نیز به عنوان رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی در حال حاضر جزو اعضای دائمی کمیته راهبردی اصلاح‌طلبان است، گفت: در جلسات کمیته راهبردی مقرر شد تا با پایان یافتن عمر ریاست دوره‌ای افراد در شورای هماهنگی، آنها از کمیته راهبردی خارج نشوند٬ تا وزن این کمیته قوی‌تر شده و از هرگونه سوءتفاهم در این زمینه جلوگیری شود.

عضو کمیته راهبردی اصلاح‌طلبان با بیان اینکه در دبیرخانه این کمیته بسیاری از اعضای ستاد انتخاباتی آقای عارف هم حضور دارند، گفت: چون اصلاح‌طلبان نتیجه انتخابات سال 92 را چشیده‌اند٬ بسیار امیدوارند٬ اما بیش از بحث اجرای انتخابات٬ نسبت به عملکرد دستگاه‌های نظارتی دغدغه هایی دارند.

مدیرعامل اسبق خبرگزاری ایرنا با اشاره به دغدغه‌های اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات مجلس دهم تاکید کرد: احتمال شرکت نهادهای‌های غیر مرتبط در انتخابات، بحث اجرایی شدن طرح استانی‌شدن انتخابات مجلس و اینکه وزارت کشور تا چه میزان پای توصیه‌های انتخاباتی روحانی ایستادگی می‌کند، جزو دغدغه‌های جدی ما برای انتخابات مجلس آینده است.

ناصری در ادامه در خصوص احتمال تعامل و حتی ائتلاف اصلاح‌طلبان با اصولگرایان معتدل خاطرنشان کرد: در این بررسی‌ها هیچگونه سازوکاری اتخاذ نشده که طی آن اصلاح‌طلبان و اصولگرایان با یکدیگر ائتلاف کنند. بنابراین در ساز و کار انتخابات، اصلاح‌طلبان و اصولگرایان هر یک مسیر خود را طی می‌کنند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پایان خاطرنشان کرد: همانطور که جریان اصلاحات در سال 92 به نام مصالح ملی٬ عضوی از جامعه روحانیت مبارز را به عنوای کاندیدای مورد حمایت خود انتخاب کرد، ممکن است برای انتخابات مجلس نیز در برخی از حوزه‌های انتخابیه از یک نامزد اصولگرای معتدل حمایت کنند تا رقیب تندروی وی٬ امکان حضور در مجلس را نداشته باشد.

کد خبر : ۲۸۱۳۰۰