خبرگزاری کار ایران

در اولین نمایش "تابو" مطرح شد:

ناگفته‌های خسرو معصومی از توقیف «خرس» و به نمایش درنیامدن «تابو»

فیلم سینمایی "تابو" به کارگردانی خسرو معصومی شب گذشته(۲۱ اردیبهشت) نخستین بار؛ برای گروهی از سینماگران و اهالی رسانه در سینما تک خانه هنرمندان به نمایش درآمد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، خسرو معصومی(کارگردان فیلم) بعداز نمایش فیلم "تابو" با اشاره به اینکه خوشحال است فیلمش بعداز مدت‌ها به نمایش درآمده؛ گفت: آنچه در این فیلم برای من مهم بود؛ نشان دادن بخشی از مشکلات جامعه در قالب یک فیلم بود.

وی ادامه داد: امروز مشکلات مالی برای همه ما وجود دارد و مسائلی همچون پایین آمدن آمار ازدواج و مشکلات دردناک دیگر از این مساله ناشی می‌شود و جوان امروز وقتی نمی‌تواند از پس هزینه‌های خود برآید؛ به سمت ازدواج نمی‌رود.

کارگردان فیلم تابو افزود: امروز بیش از ۵ میلیون جوان تحصیل‌کرده‌ی بیکار هستند و در هر ساعت ۱۹ نفر طلاق می‌گیرند. این موارد نشانه یک اقتصاد و جامعه بیمار است و من باید به چنین مواردی در فیلم‌هایم بپردازم.

وی با اشاره به اینکه امروز مهاجرت و بیکاری از اصلی‌ترین مشکلات جامعه است؛ گفت: فیلم بعدی من درباره اهمیت کار و معضل بیکاری است زیرا بیکاری و مهاجرت دو مشکل اصلی است و بیکاری باعث مهاجرت بسیاری از افراد می‌شود.

کارگردان "رسم عاشق‌کشی" ادامه داد: درست است که گفته می‌شود جامعه ما مدرن شده اما در این جامعه مدرن همچنان تفکر فئودالیته وجود دارد و این را از روی رفتار بعضی‌ها می‌توان دید.

معصومی با اشاره به اینکه فیلمش در جشنواره فیلم فجر به نمایش درنیامد؛ گفت: یکی از مشکلات جامعه ما وجود تنگ‌نظری‌ست و این تنگ‌نظری حتی در بین هنرمندان نیز وجود دارد. فیلم من برای جشنواره فیلم فجر انتخاب نشد و بعد از آن احمد امینی در کانون کارگردانان به من گفت که فیلم‌ام رای لازم را نیاورده است. حال سوال من این است که اگر این فیلم رای نیاورده؛ چرا آن را اعلام می‌کنید.

کارگردان فیلم خرس افزود: قبل از فیلم "تابو"؛ فیلم "خرس" نیز با مشکل نمایش مواجه شد و به من اعلام شد به دلیل مساله‌ی شرعی این فیلم توقیف است درحالی‌که من فیلم را در مدرسه مفید قم نمایش دادم و همه طلبه‌هایی که فیلم را دیدند؛ اعلام کردند فیلم مشکل شرعی ندارد.

معصومی گفت: من؛ نظام جمهوری اسلامی را دوست دارم و به آن اعتقاد دارم اما نمی‌توانم نسبت به مسائل و مشکلات اجتماعی که در اطرافم است؛ بی‌تفاوت باشم و باید این مسائل را بیان کنم. وقتی مشکلات را بیان می‌کنم سیاه‌نمایی نیست زیرا خودم نیز این مشکلات را دارم. به‌طور مثال همسرم هر روز به من می‌گوید سن تو به ۶۰ سالگی رسیده پس کی می‌خواهی خانه بخری؟

وی در پاسخ به سوالی پیرامون صحنه‌هایی که در آن یکی از بازیگران اسلحه به دست می‌گیرد؛ گفت: در سینمای ایران هیچ بازیگری نیست که بتواند به خوبی اسلحه بکشد و شلیک کند. هر فردی نمی‌تواند مانند آلن دلون اسلحه بکشد.

هادی دیباجی(بازیگر فیلم) نیز گفت: اولین فیلم من با خسرو معصومی بود و بعد از آن چند فیلم با وی همکاری کردم. معصومی کارگردان خوبی‌ست که شخصیت‌پردازی خوب می‌شناسد.

حسن حسندوست(تدوینگر فیلم)  از همکاری خوب خود با معصومی یاد کرد و گفت: در فیلم‌های او یک نوع خشونت ناتورالیستی و نمایشی دارد که زیاد مورد علاقه من نیست. من به‌عنوان تدوینگر؛ سازنده فیلم نیستم بلکه باید کمک کنم تا کارگردان بهتر فیلمش را بسازد.

حسندوست ادامه داد: فیلم تابو از استانداردهای خوبی برخوردار است و از دغدغه مشترک معصومی در فیلم‌های قبلی‌اش سخن می‌گوید.

جواد طوسی(منتقد) نیز گفت: تابو؛ فیلم خوبی بود و سطح آن بالای متوسط ب است. جای تعجب دارد که چرا چنین فیلمی در جشنواره فیلم فجر نبود.

در این برنامه؛ محمدعلی سجادی، نادر مقدس، اسماعیل میهن‌دوست، محمدعلی طالبی، هادی محقق، محمد کارت، ناصر آقایی، احمد طالبی‌نژاد، جمال اجلالی، محسن محسنی نسب و محمد حمزه‌ای حضور داشتند.

کد خبر : ۲۷۶۵۷۸