خبرگزاری کار ایران

حاشیه‌های راهپیمایی روزجهانی کارگر در تهران

راهپیمایی و تجمع کارگران در تهران به مناسبت روز جهانی کارگر از ساعت ۹ و ۴۵ دقیقه صبح امروز (۱۱ اردیبهشت) در حالی برگزار شد، که از سال ۸۶ تا کنون کارگران ایران مجوز راهپیمایی روز جهانی کارگران را دریافت نکرده بودند. گفته می‌شود امسال نیز با توافق شفاهی مسئولان تشکلات کارگری و دولت، راهپیمایی روز جهانی کارگر در ایران پس از هشت سال وقفه برگزار شده است.

به گزارش خبرنگاران ایلنا، در پایان راهپیمایی امروز صبح در حالی که حدود 10 هزار کارگر در میدان فلسطین تهران تجمع کرده بودند، به دلیل انسداد خیابان‌های منتهی به محل تجمع پایانی حدود 10 هزار نفر دیگر نیز در گروه‌های کوچکتر و پراکنده در خیابان های اطراف حضور داشتند و فرصت پیوستن به تجمع اصلی  در میدان فلسطین را پیدا نکردند. این وضعیت انتقاد سخنرانان مراسم پایانی روز کارگر را در پی داشت. در همین رابطه خبرنگاران ایلنا از حضور ۳ هزار نفر در بخش جنوبی خیابان فلسطین و ایجاد فاصله بین آنان و تجمع کنندگان میدان فلسطین خبر دادند. بنا بر گزارشی جمعیتی حدود پنج هزار نفر نیز در بخش شمالی خیابان فلسطین تجمع کرده بودند. تجمعات پراکنده‌ای نیز در خیابان های اطراف شکل گرفته بود. برگزارکنندگان مراسم از عزیمت ۷۲۰ دستگاه اتوبوس از شهرهای مختلف اطراف تهران برای رساندن کارگران به تجمع امروز خبر داده‌اند. 

ایجاد فاصله بین تظاهرکنندگان و پراکندگی گروه های کارگری در محل پایان تظاهرات، تا به آنجا ادامه پیدا کرد که مسئولان برگزاری مراسم ناچار شدند دو محل جداگانه برای سخنرانی تدارک ببینند. سخنرانی‌های این مراسم در دو ضلع جنوب شرقی و شمالی میدان فلسطین برگزار شد.

آغاز راهپیمایی

در ساعت 9:45 دقیقه صبح روز یازده اردیبهشت، جمعیتی حدود دو هزار نفر در میدان انقلاب، خیابان ابوریحان در مقابل ساختمان خانه کارگر تجمع کردند. علاوه بر کارگرانی که از کارخانجات محورهای شرق و غرب استان تهران خود را به اطراف میدان انقلاب رسانده‌ بودند، گروه‌هایی از کارگران از شهرستان‌های اطراف پایتخت و استان‌های مازندران، قزوین، سمنان، البرز، همدان، قم و... از دو نقطه دیگر در مرکز شهر تهران در حال حرکت به سمت مرکز تجمع در خیابان ابوریحان بودند.

در ساعت 10 و ده دقیقه صبح امروز گزارش شد که جمعی از کارگران شهرری، قزوین، نیشابور، اراک و چند شهر دیگر کشور  در حال راهپیمایی از چهارراه حافظ به سمت خانه کارگر هستند. تعداد آنان 800 نفر تخمین زده می‌شد اما هنگام راهپیمایی به تدریج جمعیت‌شان افزایش یافت.

در ساعت 10 و 19 دقیقه صبح امروز خبرنگار ایلنا در مقابل خانه کارگر از حضور پنج هزار نفر در خیابان ابوریحان خبر داد. در آن زمان کارگران شهرهای اطراف پایتخت در گروه‌های پراکنده‌ای در حال پیوستن به آنان بودند.

اختلال در راهپیمایی

در ساعت 10 و 32 دقیقه صبح امروز، یازده اردیبهشت 94 خودروهای نیروی انتظامی در مسیر راهپیمایی کارگران در تقاطع خیابان طالقانی، وصال قرار گرفتند و سعی داشتند راهپیمایان را به مسیر دیگری هدایت کنند اما کارگران این درخواست را نپذیرفتند و اصرار کردند در مسیر از پیش تعیین شده حرکت کنند. در نهایت در ساعت 10 و 39 دقیقه نیروی انتظامی مسیر راهپیمایان را در این تقاطع باز کرد و کارگران به سمت میدان فلسطین حرکت کردند. 

پس از باز شدن مسیر راهپیمایی، هزاران نفر از خیابان‌های اطراف به این کارگران ملحق شدند و جمعیتی 10 هزار نفره را شکل دادند. تراکم تظاهرکنندگان به حدی بود که هر دو لاین خیابان طالقانی به سمت میدان فلسطین اشغال شده بود. 

خبرنگاران ایلنا گزارش داده‌اند پس از تجمع 10 هزار نفری گروه اصلی کارگران در میدان فلسطین و آغاز سخنرانی‌ها، به دلیل ایجاد فاصله بین جمعیت، برگزار کنندگان مراسم برای سخنرانی معاون و دبیرکل خانه کارگر از دو تریبون مختلف در دو ضلع جنوب شرقی و شمالی میدان فلسطین استفاده کردند.

در عین حال ارتباط کارگرانی که در بخش جنوبی خیابان فلسطین و  در بخش شمالی خیابان فلسطین تجمع کرده بودند، با 10 هزار کارگر حاضر در میدان فلسطین قطع شده بود.

در این مراسم برخی از گروه‌های کارگران ساختمانی پارچه نوشته‌هایی را در اعتراض به اشتغال اتباع خارجی در کشور در دست داشتند. در پارچه نوشته‌های دیگری آمده بود «ما خواستار ادامه بیمه کارگران ساختمانی هستیم»، «تامین اجتماعی بی بهانه ما را بیمه کن»، «اجرای همسان سازی حق مسلم ماست»، «شکاف بین سطح دستمزد و معیشت باید کم شود» «با هر گونه تغییر در قانون کار که باعث تضعیف حقوق کارگران می شود مخالفیم» 

 گروهی از کارگران نیز در اعتراض به زمزمه‌های واگذاری تامین اجتماعی به وزارت بهداشت شعارهایی سر دادند همچون «وزیر بهداشت حیا کن تامین اجتماعی را رها کن».

همچنین در این راهپیمایی کارگران شعارهایی چون «کارگر ایرانی، بیکاره بیکاره»، «تامین اجتماعی حق مسلم ماست»، «کارگر بیدار است از درد و رنج بیزار است»، «تامین اجتماعی حق مسلم ماست»، «تامین اجتماعی حق الناس حق الناس»، «قرارداد موقت، الگوی برده داری» و «قرارداد موقت ملغی باید گردد» سر می‌دادند. 

کد خبر : ۲۷۴۳۵۷