خبرگزاری کار ایران

ربیعی پیش از خطبه‌های نماز جمعه:

نمی‌گذاریم صدای مستضعفان خاموش شود/ ایرانی بدون بیمه نداریم

وزیر تعاون٬ کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه اگر می‌خواهیم جامعه‌ای با نشاط داشته باشیم٬ باید کار موج بزند و کارگران ارزشمند باشند

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی ربیعی طی سخنانی در پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران گفت: امروز را به همه کارگران ایران و جهان تبریک عرض می‌کنم.

وی با بیان اینکه همزمانی چند مناسبت امروز را معنادار کرده٬ اظهار داشت: مناسبت‌های مدنی و معنوی در امروز جمع شده‌اند و امروز و فردا را معنوی و بابرکت کرده‌اند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه روز کارگر یک نماد برای ماست٬ تصریح کرد: کارگران به یاد دارند که نظام سرمایه‌داری هر واکنش کوچکی را سرکوب می‌کرد و به خاک و خون می‌کشید و هر صدای اعتراضی را بیرون از مرزهای خود خاموش می‌کرد.

ربیعی ۱۱ اردیبهشت را اعتراض علیه سرکوب مظلومان دانست و ادامه داد: از همین تریبون همبستگی کارگران ایران را با کارگران یمنی، کارگران عراقی و کارگران فلسطینی اعلام می‌کنم که علیه تجاوز به سرزمینشان همچنان مقاومت می‌کنند.

وی با یادآوری اینکه هر کجا صدای ضعیفی علیه ظلم و استکبار باشد٬ کارگران ایران از آن صدا حمایت می‌کنند، خاطرنشان کرد: کارگران ایرانی از صداهای ‌فلسطین، عراق و یمن حمایت می‌کنند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه سخنان خود به تشریح ویژگی‌های شخصیتی و اجتماعی امام علی (ع) پرداخت و ابراز داشت: ایشان به ما یاد داد که هدف وسیله را توجیه نمی‌کند. به عنوان یک پدر الگویی برای یک خانواده ایده‌آل بودند و علی (ع) پدر همه امت اسلامی، محرومان و یتیمان بودند و در روز پدر، چنان آن را ساخت که رسالتمان فقط برای خانواده نباشد٬ بلکه برای همه اجتماع باشد.

ربیعی اضافه کرد: عطوفت شخصی، مسئولیت اجتماعی و اعتقاد به اصول و مسائلی همچون مبارزه با فساد که به آن نیاز داریم٬ همه از ویژگی‌های علی (ع) است.

وی با اشاره به اقدامات امام علی (ع) مبنی بر کندن چاه و آباد ساختن نخلستان‌ها یادآور شد: این اقدامات نه برای نفع شخصی٬ بلکه برای منفعت و خیر جمعی است و الگویی از کارآفرینی است. علی (ع) نماد یک خویش‌فرما است که هم برای خود و هم برای جامعه خود٬ خیر جمعی می‌خواست.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه به تاکیدهای مقام معظم رهبری در خصوص بحث کار، تولید و اقتصاد اشاره کرد و افزود: اگر می‌خواهیم جامعه رشد کند٬ باید ارزش‌های دینی به ارزش‌های جامعه و کار برگردد. بحث ارزش کار، عرق کارگر و سواد کار از جمله این‌ها است. باید کار و تلاش بیشتری کنیم تا جامعه پیشرفت کند و به رفاه بیشتری دست یابیم.

ربیعی با تاکید بر لزوم ایجاد نهضت مصرف داخلی به جای مصرف خارجی٬ بیان کرد: ما باید به سمت استفاده از کیف و کفش لباس داخلی و مصرف درست٬ به جای نادرست برویم. باید یک جامعه تولیدی٬ به جای جامعه مصرفی ایجاد شود.

وی با بیان اینکه روز کارگر، روز کارآفرینان نیز هست٬ عنوان کرد: هر کس فرصت شغلی ایجاد کند٬ ما از آن استقبال می‌کنیم. ما گزینه و ایجاد تعاونی برای سرمایه‌های کوچک را هم پیشنهاد می‌کنیم. اگر این سرمایه‌های کوچک جمع شوند٬ نهضت اشتغال ایجاد می‌شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: ما فرمایش‌های مقام معظم رهبری٬ مبنی کمتر کردن خام فروشی، لزوم توجه به بنگاه‌های کوچک و رابطه کار و کارفرما را مد نظر داریم.

ربیعی با تاکید بر اینکه اگر می‌خواهیم جامعه‌ای با نشاط داشته باشیم٬ باید کار موج بزند و کارگران ارزشمند باشند، ‌گفت: نباید این تلقی ایجاد شود که پول٬ پول می‌آورد٬ باید در فرهنگ کار تغییر ایجاد شود. ما نیاز به کار بیشتری داریم تا جامعه تولید محور باشد و کار ثروت ایجاد کند.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته از سوی وزارت تعاون، کار ورفاه اجتماعی اظهار داشت: در این مدت اقدامات موثری ایجاد شده است؛ هشت و نیم میلیون نفر از کارگران، حاشیه‌نشینان و محرومان بیمه شده‌اند٬ الان هیچ ایرانی نیست که بخواهد بیمه داشته باشد و دفترچه بیمه نداشته باشد و این دغدغه امام و مقام معظم رهبری بود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: دولت عهد دارد در سال جدید٬ سفره هیچ خانه‌ای بدون کالری نباشد و شعار «تامین اجتماعی٬ هر روز بهتر از دیروز» را دنبال کند. ما آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را به شهرها روستاها می‌بریم٬ تا هر ایرانی بتواند مهارت مورد نظر خود را کسب کند.

ربیعی ادامه داد: در نهایت با امام پیمان می‌بندیم روز 11 اردیبهشت نمی‌گذاریم صدای مستضعفان خاموش شود و از اصل ولایت فقیه دست برنخواهیم داشت و همصدا با ایرانیانی که برای ایران تلاش می‌کنند٬ در روز بزرگداشت کارگر حضور یافته‌ایم.

کد خبر : ۲۷۴۳۳۷