خبرگزاری کار ایران

لاریجانی:

کنکور و تست‌زنی جوانان را از خلاقیت دور کرده است

رییس مجلس مدرک‌گرایی در کشور را نوعی بیماری عنوان کرد و گفت:‌امروز بیش از آنکه به مدرک در کشور نیاز داشته باشیم، به افراد خلاق نیازمندیم.

به گزارش ایلنا، علی لاریجانی امروز بعدازظهر (چهارشنبه 2 اردیبهشت) در جمع روسای آموزش و پرورش کشور گفت: بسیار خرسندم که در آستانه روز معلم خدمت شما هستم و شهادت امام هادی (ع) را نیز تسلیت می‌گویم.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به مطالب گفته شده از سوی وزیر آموزش و پرورش، بنده نیز با اصلاح برخی قوانین و موضوعات در وزارتخانه آموزش و پرورش موافقم، زیرا اگر خواهان حرکت سازنده‌ای در کشور هستیم، باید به طور قطع به رکن آموزش و پرورش توجه بسیار شود و اصلاحات باید صورت گیرد. از این‌رو با توجه به تجربه آقای فانی، انتظار می‌رود که در پیشنهادات این وزارتخانه برای ارتقای کیفیت آموزش، پختگی وجود داشته باشد.

وی تصریح کرد: برای تصویب سند تحول در وزارت آموزش و پرورش، زحمات بسیاری کشیده شده است و دولت نقشه راه را در این‌خصوص به خوبی طی کرده است، اما باید تاکید کرد که تحقق سند تحول، احتیاج به همگرایی و همکاری عموم مردم و خانواده‌های دانش‌آموزان در آموزش و پرورش دارد. این در حالی است که چنین موضوعی در حال حاضر در کشور وجود ندارد و با نگارش و تزریق پول به آموزش و پرورش نمی‌توان مشکلات این وزارتخانه را حل کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سند تحول وزارت آموزش و پرورش به خوبی تهیه شده و اولویت‌هایی را برای این منظور در برنامه ششم باید اختصاص داد و از رسانه‌ها باید استفاده کرد تا وفاق ملی در آموزش و پرورش  بیشتر به نمایش درآید. بنابراین داشتن چشم‌انداز برای تحقق اهداف در وزارت آموزش و پرورش بسیار کمک‌کننده است.

وی با بیان اینکه در نظام توسعه فقط نباید به نگارش برنامه و بودجه توجه کرد افزود: تردیدی نیست که محور تحول در آموزش و پرورش بر دوش معلمان است و معلمان ستون اصلی تحول هستند، البته در دانشگاه‌ها نیز همین‌طور می‌باشد و محور اسلامی شدن دانشگاه‌ها بر دوش اساتید است. بنابراین منجی آموزش و پرورش معلم است.

لاریجانی تصریح کرد: البته ذکر یک نکته از اهمیت بسزایی برخوردار است و آن اینکه باید به دانشگاه فرهنگیان توجه شود، اما بنده نمی‌دانم که تاکنون در آموزش و پرورش چه تصمیمی در این‌باره گرفته شده است، زیرا فارغ‌التحصیلان بسیاری در کشور وجود دارند که بیکار می‌باشند، بنابراین باید از این افراد و به عبارتی از منابع موجود در کشور در بهینه‌سازی بهتر آموزش و پرورش استفاده کرد.

رئیس قوه مقننه با تاکید بر اینکه 42 درصد فارغ‌التحصیل بیکار در کشور وجود دارد، گفت: اگر از این افراد به خوبی استفاده شده و آنها دوره‌های مهارت‌ورزی در حوزه آموزش و پرورش را به خوبی بگذرانند، کشور پرخرج اداره نمی‌شود.

وی افزود: در گذشته نزدیک به 183 هزار میلیارد تومان بودجه در کشور مصرف شد که این میزان نتوانست عمران و آبادانی در کشور را به خوبی پیش ببرد. البته یک آمار در زمینه آموزش و پرورش وجود دارد مبنی بر اینکه 12 میلیون دانش‌آموز در کشور مشغول به تحصیل بوده اما 103 هزار مدرسه وجود دارد، بنابراین باید از منابع در آموزش و پرورش به درستی استفاده کرد تا هزینه‌های سربار کاهش یابد.

لاریجانی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش باید کوچک و چابک شود، گفت: در این صورت است که مشکلات در این وزارتخانه به راحتی حل خواهد شد. البته قشر معلم در جامعه از فاصله بسیار در دریافتی‌ها، بسیار گله‌مند است و همین موضوع سبب شده است که گاهی صدای معلمان به گوش مدیران در آموزش و پرورش نرسد. همچنین فاصله‌های بسیاری میان کارکنان و مدیران این وزارتخانه وجود دارد.

رئیس نهاد قانونگذاری افزود: قانون خدمات برای هماهنگی و همسان‌سازی میان دریافتی‌های کارکنان دولت به‌وجود آمده است و دولت باید به این موضوع درخصوص دریافتی معلمان توجه کند، زیرا هر چه فاصله‌ها بیشتر شود،‌ حرف‌ها شنیده نخواهد شد.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در ابتدای سال 94 به این نکته اشاره فرمود که حوزه اقتصاد در کشور باید مردمی شود، از این‌رو آموزش و پرورش نیز باید مردمی شود و علاقه‌مندان به حوزه آموزش باید در این وزارتخانه سرمایه‌گذاری کنند.

لاریجانی تاکید کرد: متاسفانه در کشور ما مدرک‌گرایی نوعی بیماری شده است و این موضوع با فلسفه آموزش و پرورش و توجه به رشد و خلاقیت و کارآفرینی همخوانی‌ ندارد و این سنخ مدیریت‌ها مخل رشد و خلاقیت در کشور است، زیرا توجه به کنکور و تست‌زنی در میان جوانان آنها را از خلاقیت دور کرده است، بنابراین امروز بیش از آنکه به مدرک در کشور نیاز داشته باشیم، به افراد خلاق نیازمندیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تناسب میان آموزش و نیازها در کشور باید وجود داشته باشد،‌ گفت: بنده توصیه می‌کنم که آموزش و پرورش برنامه روشنی برای بهینه‌سازی منابع به مجلس و دولت ارائه دهد. همچنین برنامه باید متناسب با شرایط کشور باشد، زیرا در حال حاضر در دوره گذار قرار داریم و باید تغییراتی در این وزارتخانه به وجود آید.

وی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی به تنهایی نمی‌تواند مسائل مربوط به آموزش و پرورش را حل کند و دولت باید لایحه جداگانه‌ای ارائه دهد، بنابراین باید به آموزش و پرورش در همین شرایط سخت اقتصادی نیز کمک کرد. از این‌رو توصیه می‌کنم به عدم تعادل‌ها در درآمدهای معلمان و دیگر کارکنان دولت توجه جدی شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین افزود: برای مقاوم‌سازی مدارس نیز باید فکری کرد و مسئولان آموزش و پرورش باید پیشنهادات خود را در این زمینه ارائه دهند.

کد خبر : ۲۷۲۳۳۳