خبرگزاری کار ایران

وزیر ارشاد از تعلیق سفر حج عمره خبر داد/توقف اپرای "سعدی" را پیگیری می‌کنم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رسما از تعلیق سفر حج عمره خبر داد. تا زمانی که دو مامور خطاکار در فرودگاه جده محاکمه نشوند؛ سفر عمره را متوقف می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رسما از تعلیق سفر حج عمره خبر داد.

علی جنتی گفت: به دستور آقای روحانی قرار است این سفر تحریم شود اما این موضوع هنوز تصویب نشده است.

وی افزود: به دلیلی اتفاقی که برای دو نوجوان ایرانی در فرودگاه جده افتاده و همچنین رفتارهای بدی که پیش از این ماموران سعودی با زائران ایرانی و روحانیون کاروان‌ها داشته‌اند؛ ما اعلام کردیم تا زمانی که دو مامور خطاکار در فرودگاه جده محاکمه نشوند؛ سفر عمره را متوقف می‌کنیم و این ابلاغیه به دفتر ریس جمهور نیز ارسال شده و قرار است ایشان با آن موافقت کند.

وی در رابطه با ممانعت از اجرای اپرای عروسکی بهروز غریب‌پور نیز گفت: در جریان نیستم و اولین بار است که چنین چیزی را از شما می‌شنوم. حتما این موضوع را پیگیری و خبرهای آن رابه رسانه‌ها می‌دهم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در رابطه با سایت‌هایی که در آنها بی‌اخلاقی‌هایی صورت می‌گیرد؛ اظهار داشت: آنچه فعلا آن را دنبال می‌کنیم؛ سایت‌هایی هستند که مجوز ندارند و باید برای دریافت مجوز اقدام کنند. سایت‌های خبری زیادی داریم که بدون مجوز به فعالیت مشغولند. این سایت‌ها در وهله اول باید مجوز بگیرند.

او ادامه داد: این سایت‌ها مانند ناشرانی هستند که بدون مجوز چیزی منتشر می‌کنند. سایت‌های خبری ازنظر قانون مطبوعات مشمول قانون مطبوعات هستند و مانند مطبوعات باید با آنها رفتار شود. در طول چند ماه گذشته خوشبختانه تعداد قابل توجهی از مسئولان سایت‌ها اقدام به ثبت و دریافت شناسنامه کرده‌اند. در گذشته نمی‌دانستیم که شناسنامه آن سایت چیست، مسئول و اداره‌کننده آن چه کسی است؟ با این حال بخش عظیمی از سایت‌ها وجود دارند که هنوز اقدام به دریافت مجوز نکرده‌اند.

جنتی افزود: به این سایت‌ها اخطار داده‌ایم که باید مجوز دریافت کنند و اگر اقدام نکنند قاعدتا باید از کارشان جلوگیری شود. همانطور که هیچ روزنامه‌ای نمی‌تواند بدون دریافت مجوز فعالیتی انجام دهد و همانطور که ما به چاپخانه‌ها می‌گوییم از چاپ روزنامه‌های بدون مجوز خودداری کنند؛ درباره سایت‌ها هم به وزارت ارتباطات ابلاغ خواهد شد تا سایت‌هایی که هنوز مجوز نگرفته‌اند؛ جلوی کارشان گرفته شود و اقدام به دریافت مجوز کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه کار سایت‌ها به‌طور مداوم رصد می‌شود؛ گفت: اگر در این سایت‌ها تخلفاتی صورت بگیرد طبق قانون مطبوعات با آنان برخورد و در رابطه با آنها تصمیم‌گیری می‌شود.

او در رابطه با دریافت مجوز ورود یک خبرنگار اسرائیلی وابسته به یکی از رسانه‌های اسرائیلی گفت: این شخص اصلا مجوز دریافت نکرده. دغل‌کاری این فرد؛ این بود که اولاً با پاسپورت اسرائیلی وارد کشور نشده بلکه با یک پاسپورت اروپایی وارد ایران شده. ثانیا به اسم توریست خود را معرفی کرده نه خبرنگار چون اصولا در سفارت‌خانه‌ها وقتی فردی به عنوان خبرنگار وارد شود، معمولا یک کمیته سه نفره برای ماندن یا نماندن و همچنین زمان اقامت او تصمیم‌گیری می‌کند. خبرنگارانی که وارد کشور می‌شوند، زیر نظر وزارت، کار خبری خود را انجام می‌دهند. حال آنکه این فرد با گذرنامه اروپایی وارد شده و خود را توریست معرفی کرده و بعدها که از ایران خارج شده؛ هویت واقعی او مشخص شده است.

جنتی بار دیگر در اشاره به حوزه نشر گفت: تلاش ما در حوزه نشر این است که تعداد کتاب‌هایی که چاپ می‌شود را افزایش دهیم. باید از نظر کیفیت روی کتاب‌ها نظارت کنیم به‌خصوص از نظر رعایت زبان فارسی که امسال آن را دنبال می‌کنیم. بیشتر کتاب‌هایی که چاپ می‌شوند از نظر محتوایی رویشان کار می‌شود اما از نظر شکل ظاهری متاسفانه بسیاری از این کتب دارای مشکلاتی هستند. واژه‌های فارسی کمتر در آنها دیده می‌شود و رعایت برخی از اصول ادبی در آنها صورت نمی‌گیرد.

وی ادامه داد: ما به دنبال این هستیم که جمعی را برای کار روی این موضوع قرا ر دهیم. خوشبختانه در سال گذشته تلاش بسیار خوبی صورت گرفته و مجموعا بیش از 72 هزار عنوان کتاب مجوز گرفته و انتشار پیدا کرده‌اند که نسبت به سال قبل که 64 هزار عنوان بود؛ طبیعتا رشد قابل توجهی را شاهد بودیم. امیدواریم به همین اندازه که انتشار کتب افزایش پیدا می‌کند بر تعداد کتابخوان‌های کشور نیز افزوده شود.

وزیر فرهنگ گفت: اگر قرار باشد کتاب چاپ شود ولی تعداد کتابخوان‌ها کم باشد این اقدام عملا بی‌ثمر خواهد ماند. روی این موضوع کار می‌کنیم که گسترش فرهنگی را در جامعه شاهد باشیم.

وی در رابطه با برنامه‌های وزارت ارشاد در نمایشگاه کتاب باعنوان اینکه امور اجرایی  به اتحادیه ناشران و تشکل‌های نشر واگذار شده؛ بیان کرد: امور سیاستگذاری و برنامه‌ریزی برعهده وزرات فرهنگ و ارشاد است.

جنتی با اشاره به اینکه امسال در حوزه بین‌الملل نمایشگاه کتاب تهران تلاش‌های زیادی شده، گفت: امسال تلاش کردیم تعداد ناشرانی که در این حوزه حضور پیدا می‌کنند هم از نظر کمی و کیفی نسبت به سالهای گذشته افزایش داشته باشد که این اقدام بسیار به جا و مثبت بوده است. درحال حاضر عده‌ای از ناشران خارجی کتاب‌هایشان را آورده اند.

وی درباره تالارهای گفتگویی که درجریان نمایشگاه برگزار می‌شود نیز گفت: ما این نمایشگاه را صرف کتاب نمی‌دانیم بلکه بیشتر یک باشگاه بزرگ فرهنگی می‌دانیم که در آنجا زمینه مناسبی برای بحث و گفتگوهای علمی و فرهنگی ایجاد می‌شود لذا تالارهای گفتگو می‌تواند جایگاه بسیار مناسبی برای بحث‌های علمی و فرهنگی باشد.

علی جنتی ضمن تبریک به مناسبت میلاد فرخنده حضرت زهرا(س) و روز زن و مادر در جمع کارکنان وزارت ارشاد گفت: سجایای آن حضرت می‌تواند برای ما الگوی بسیار خوبی باشد. در دوره جاهلیت قبل از اسلام دختران را زنده به گور می‌کردند. پیامبر اکرم(ص) در چنین فضایی مبعوث به رسالت شد و در چنین محیطی بود که اسلام شعار برابری زن‌ها و مردها را داد.

او ادامه داد: خود پیامبر با احترامی که به زنان می‌گذاشت و روایاتی که از ایشان هست هم درباره منزلت زنان و احترامی که به حضرت فاطمه (س) می‌گذاشتند، فضا را عوض کرد. این اقدامات باعث خلق یک دنیای جدید شد که امروز ما از آن استفاده می‌کنیم. هیچ‌وقت سابقه نداشت که پدری فرزند دخترش را این‌چنین دوست بدارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه کتاب‌های زیادی تاکنون درباره حضرت فاطمه(س) نوشته شده؛ اظهار داشت: همه این کتاب‌ها از سجایای اخلاقی و عبادت‌های حضرت زهرا(س) سخن می‌گویند. این خصوصیت‌ها می‌تواند بزرگترین الگوی زندگی ما باشد.

او افزود: بسیار خوشحالیم که در جمهوری اسلامی خود را جزء پیروان حضرت محمد(ص) و خاندان آن می‌دانیم. امام خمینی بود که فرمان داد زنان می‌توانند در راهپیمایی‌ها شرکت کنند. زنان در انقلاب نقش عظیمی داشتند و بعد از انقلاب هم قانون اساسی ما هیچ فرقی بین زنان و مردان نگذاشته است. امروزه شاهد فعالیت‌ خانم‌ها در عرصه‌های اجتماعی هستیم. بسیاری از نشریات کشور را خانم‌ها اداره می‌کنند و در طی این 19 ماهی که من وزیر فرهنگ و ارشاد هستم؛ هیچ نشریه‌ای که توسط خانم‌ها اداره می‌شود؛ مورد تذکر و توبیخ قرار نگرفته است.

جنتی با اشاره به اینکه تصور غلطی است که خانم‌ها با وجود حجاب نمی‌توانند در عرصه‌های اجتماعی فعالیت کنند؛ گفت: خوشحال هستیم که در این زمینه جمهوری اسلامی می‌تواند الگوی خوبی برای سایر کشورها باشد. در این سی سال روشن شده حجاب هیچ منافاتی با فعالیت زنان در حوزه‌های مختلف اجتماعی ندارد.

کد خبر : ۲۶۹۹۴۲