خبرگزاری کار ایران

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت:

ایران الحاق به WTO را دنبال می كند/اسامی متخلفان ارزی را نمی توانیم اعلام كنیم

کد خبر : ۲۶۴۴۸

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این سوال که چرا اسامی متخلفان ارزی اعلام نمی‌شود، اظهار کرد: به دلیل برخی محدودیت‌های قانونی نمی‌توانیم اسامی متخلفان ارزی را اعلام کنیم.

قایم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ایران با وجود مشكلات بسیار ولی الحاق به (WTO) را دنبال می كند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیدمسعود موحدی در نشست خبری كه صبح امروز برگزار شد اظهار داشت: ایران با وجود این مشکلات همچنان موضوع الحاق به سازمان جهانی تجارت (WTO) را دنبال می‌کند.
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به این‌که به دلیل مسائل سیاسی الحاق ایران به سازمان جهانی تجارت با وقفه‌هایی روبرو شده است، افزود: بخشی از سیاست های جدید تجارت کشور کاملا قابل انطباق با قوانین سازمان جهانی تجارت است و بخشی از سیاست‌ها نیز با وجود مغایرت اگر با تغییر شرایط کشور مواجه شویم قابل تغییر خواهد بود.
قایم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت از تدوین بخشنامه ال‌ سی ریالی خبر داد و گفت: اجرای این بخشنامه از یکماه آینده عملیاتی می‌شود.
این بخشنامه برای واحدهای صنعتی تدوین شده است و امیدواریم که طی هفته جاری ابلاغ شود.

وی افزود: تامین نیاز ارزی واحدهای بزرگ صنعتی همچنان در دستور کار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار دارد و در هفته جاری نیز کارگروه ارزی، تصمیمی برای عرضه ارزهای کلان به صنایع بزرگ اتخاذ کرده است، بر این اساس واحدهای صنعتی می‌توانند به مرکز مبادلات ارزی مراجعه کرده و ارز مورد نیاز خود را تامین کنند.

موحدی تصریح کرد: البته همچنان دولت علاقمند به ارز تک نرخی است، چرا که هم تولید و هم صادرات را منتفع می‌کند، این در حالی است که وزارت صنعت، معدن و تجارت پیشنهادهای خود را برای ارز در بودجه سال 92 کل کشور به دولت ارائه کرده است و مدیران اقتصاد کلان کشور باید در رابطه با آن تصمیم‎گیری کنند.

به گفته  وی، هم اکنون با تمهیداتی که دولت در نظر گرفته است، ارز در بازار غیررسمی و مرکز مبادلات ارزی در حال نزدیک شدن به یک قیمت است و امیدواریم که همین سیاست به تک نرخی شدن ارز بیانجامد.

وی همچنین اعلام کرد که واردات کالاهای اولویت 10همچنان ممنوع است و تصمیم جدیدی در این خصوص اتخاذ نشده است.

به گفته موحدی، همچنین موجودی کالاهای اساسی در کشور در وضعیت خوبی قرار دارد و در برخی کالاها مانند مرغ در ماه‌های پایانی سال، امکان صادرات فراهم خواهد شد.

وی اظهار داشت: سال آینده کاهش‌های تعرفه‌ای در دستور کار قرار خواهد داشت و قرار بر این است که تعرفه‌های نصف شده در سال 92 نیز همچنان پابرجا باشد، این در حالی است که اگر اتفاق خاصی در بازار ارز رخ ندهد، حتما شرایط را به گونه‌ای پیش خواهیم برد که این تعرفه‌ها اجرایی شود.

موحدی همچنین صادرات صنعتی کشور را 43.86 میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: این صادرات در سال گذشته با احتساب میعانات گازی است، این در شرایطی است که میزان واردات نیز در این سال حدود 60 میلیارد دلار بوده است.

قائم‌ مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: صادرات صنعتی 28 میلیارد دلاری در 8 ماه امسال با احتساب میعانات گازی و مواد پتروشیمی، برای کشور رقم خورده است، این در حالی است که این صادرات 1.9 کاهش را نشان می‌‎دهد.

وی با بیان اینكه الحاق به سازمان جهانی تجارت همچنان مورد انتظار بوده و پیگیری می‌شود گفت: ما به سوالات این سازمان پاسخ داده و به تعهدات خود برای طی فرایند پیوستن به سازمان جهانی تجارت عمل کرده‌ایم.

وی گفت: سال گذشته در دیداری که با مسوولان سازمان تجارت جهانی داشتم آن‌ها اعتراف کرده‌اند که الحاق ایران به این سازمان تحت تاثیر مسائل سیاسی قرار گرفته و این درحالی است که شعار اصلی سازمان جهانی تجارت دور از مسایل سیاسی است.
موحدی از افزایش 50 درصدی صادرات کالاهای صنعتی بدون احتساب پتروشیمی و میعانات گازی خبر داد و گفت: در هشت ماهه امسال حدود 9.4 میلیارد دلار کالای صنعتی از کشور صادر شد.
موحدی گفت:کسانی که با ارز مرجع کالا وارد کرده و آن را در بازار بر اساس ارز آزاد فروخته‌اند مورد پیگرد شدید سازمان حمایت، گمرک، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد قرار دارند.
موحدی با اشاره به این‌که اطلاعات واردکنندگان در پورتال ارزی به پنج گروه تقسیم شده است، گفت: واردکنندگان کالا با ارز مرجع در دو یا سه گروه به تعهدات خود عمل کرده‌اند اما در سایر گروه‌ها تخلفاتی احراز شد که در حال برخورد با متخلفان هستیم.
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این سوال که چرا اسامی متخلفان ارزی اعلام نمی‌شود، اظهار کرد: به دلیل برخی محدودیت‌های قانونی نمی‌توانیم اسامی متخلفان ارزی را اعلام کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز