خبرگزاری کار ایران

گزراش میدانی ایلنا از تالار بورس تهران:

تب و تاب بورس در روزهای پس از تفاهم/بورس خندان است

اغلب یقین دارند برای کنترل نقدینگی در جامعه بیشترین کاربرد را دارد،از مهمترین ویژگی آن فرصت سرمایه گذاری مطلوب برای سرمایه گذاران با سرمایه اندک است که منجر به توزیع عادلانه ثروت در جامعه می شود.

تالاری که در نهایت منجر به رشد تولید نا خالص ملی و مهار تورم، استفاده از پس اندازهای خرد وکوچک مردم ، هدایت سرمایه های سرگردان ،کمک به رشد صنعتی شدن کشور خواهد شد،"تالار بورس."

8

به گزارش خبرنگار ایلنا،تالار بورس تهران در روزهای اخیر و پس از اعلام تفاهم سیاسی واحتمال لغو تحریم های قدرت های جهانی علیه کشورمان،شاهد روزهای شلوغ و البته خوشحال کننده برای اهالی بازار سرمایه است.

در تالار بورس تهران  نشانی از استرس و ناراحتی های پیش از عید نیست و این می تواند خبری خوش برای سرمایه گذارانی باشد که دسته دسته و در کنار هم یا بر برروی صندلی های تالار و یا حتی بر روی زمین نشسته اند و اغلب آن ها لبخندی بر لب دارند با کمی تردید.

3

رشد شاخص بورس در روزهای اخیر با سوالات بسیاری از طرف سرمایه گذاران همراه شده است که از مهم ترین آن واقعی و یا حبابی بودن این رشد  است ؛البته اغلب روزهای بد بورس را در سال 93 فراموش نکرده اند و در گفته هایشان تاکید بسیاری بر روزهای تلخ بورس دارند و این رشد را برای بورس چشمگیر نمی دانند.

یکی از سرمایه گذاران بورس که چهار زانو روی زمین نشسته و به جمعیت حاضر در سالن خیره شده است،رسیدن به تفاهم هسته ای را گره گشای اقتصاد می داند و شرایط را رو به بهبود ارزیابی می کند.

وی در خصوص شرایط و وضعیت بورس طی روزهای اخیر می گوید:"قبل از توافق به دلیل عدم نقدینگی و شرایطی که وجود داشت مردم به دولت و بازار بورس بی اعتماد بودند؛ اما در حال حاضر بازار از هیجان خوبی بر خوردار است اما در آینده نزدیک هیجان بازار فرو کش خواهد کرد و بازار به روال منطقی ادامه خواهد داد.

این سرمایه گذار بورس را مهمترین شاخص سنجیدن اوضاع اقتصادی یک کشور می داند و می گوید:" فعلا که با توجه به رسیدن به توافقات اتفاق بدی رخ نداده است برای اینکه اوضاع اقتصادی یک کشور را بسنجیم باید به بورس آن کشور توجه داشته باشیم درصورت بهبود در بورس یک کشور می توان منتظر بهبود اقتصاد آن کشور باشیم و البته این را باید در نظر گرفت که در صورت محقق شدن توافق هسته ای اولین جایی که رشد می کند بازار بورس است .

4

افراد حاضر در سالن برخلاف ماه های آخر سال گذشته، رغبت بسیار زیادی به مصاحبه دارند و از حضور خبرنگاران که در این روزها تعدادشان در این سالن به طور چشمگیری افزایش یافته است،استقبال می کنند،یکی از حاضرین در این تالار می گوید:"شرکت هایی که به دلیل تحریم  نسبت به بقیه شرکت ها زیان  بیشتری داشته اند عبارتند: از بانکی ها ،صنایع پتروشیمی که از این به بعد با توجه به کاهش قیمت قطعات در نتیجه میزان مخارج تولیدشان نیز کاهش می یابد و این تحولات سود آوری بیشتری برای این شرکت ها به همراه دارد،این توافقات در درجه ی اول بر بانکی هاو در درجه دوم بر صنعت خودرو و سپس بیمه تاثیر گذار است.

عضو هیئت مدیره و معاون نظارت بر ناشران و اعضاء بورس اوراق بهادار،در خصوص اوضاع فعلی بازار بورس با توجه به نتایج مذکرات اخیر،می گوید:"در شرایط فعلی بازار از ثبات بر خوردار است با توجه به اتفاقات خوبی که رخ داده است،در حال حاضر روند رو به جلویی را دنبال می کنیم.

امیر حمزه مالمیر، در خصوص وضعیت شاخص بورس،اظهار می کند:" توقع بازار بسیار بیشتر از چیزی است که ما در حال حاضر در آن قرار داریم، نگران این هستیم که این انتظارات بر آورده نشود واین بر آورده نشدن انتظارات منجر به سرخوردگی خواهد شد.

وی عقیده دارد که"باید تحلیل درستی از مثبت شدن شاخص بورس ارائه داد،در چند روز اخیر بازار روند مثبتی را داشته است که این از نظر ما خیلی خوب است؛اما این که همه ی سهم ها در واقع مثبت باشد و با فرصت خرید مواجه شود و یا اینکه در صورت خرید سود آور باشد نیاز به دقت و توجه خاصی دارد."

مالمیر،تاکید دارد که"تا زمان نهایی شدن توافق باید محتاطانه در خصوص تحولات صحبت کرد تا گام های که باید،برداشته شود."

با توجه به اینکه سال گذشته،آخرین سال ازاجرای خصوصی‌سازی بوده است و اغلب تحلیلگران،تا پیش از تفاهم تاثیرمذاکرات در بازار را بررسی کرده اند و حتی تاثیر به نتیجه رسیدن مذاکرات را  در حوزه بازارمد نظر قرار داده اند، در حوزه بازار سرمایه شاهد شوک مثبتی هستیم که ممکن است بدون برنامه ریزی منجر به ریزش دوباره شاخص شود.

5

گفتنی است که دقایقی پیش با ثبت رشد ۱۱۰۲ واحدی شاخص بورس به ارتفاع ۷۱ هزار و ۳۶۴ واحد صعود کرد .

 تا این لحظه نیز نمادهای معاملاتی پالایش نفت بندرعباس، سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین، گسترش نفت و گاز پارسیان، بانک ملت، ملی‌ صنایع‌ مس‌ ایران‌، بانک پاسارگاد، شرکت ارتباطات سیار ایران، مخابرات ایران، بانک صادران ایران و ایران‌ خودرو بیشترین تاثیر مثبت را در رکورد شکنی امروز نماگر بازار سرمایه داشته‌اند.

گزارش:یاسمن خالقیان

 

کد خبر : ۲۶۳۸۴۲