خبرگزاری کار ایران

ایلنا بررسی می‌کند؛

از تهدید عربستان تا میانجی‌گری روسیه و عمان در بحران یمن

شورای امنیت سازمان ملل متحد که از پشتیبانان ائتلاف عربی ضد یمن به شمار می‌رود اعلام کرد که برای بررسی طرح توقف حملات هوایی کشورهای عربی به یمن که توسط روسیه ارائه شده است، تشکیل جلسه می‌دهد.

یمن محل وقوع جدید‌ترین بحران خاورمیانه و عملیات ائتلاف منطقه‌ای به رهبری ریاض است. بیش از ۱۰ روز از آغاز تجاوز جنگنده‌های نیروی هوایی سلطنتی عربستان سعودی و کشورهای هم‌پیمان به یمن می‌گذرد. تفاوت وضعیت کنونی با روزهای آغازین عملیات «طوفان اراده»، کشیده شدن درگیری‌ به مرز یمن و سعودی‌ها است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد که از پشتیبانان ائتلاف عربی ضد یمن به شمار می‌رود، اعلام کرد که برای بررسی طرح توقف حملات هوایی کشورهای عربی به یمن که توسط روسیه ارائه شده است، تشکیل جلسه می‌دهد. این تصمیم در حالی اتخاذ شد که نهادهای بشر دوستانه و سازمان ملل متحد از کشتار مردم یمن ابراز نگرانی کرده‌اند. بر اساس آمارهای موجود، از زمان آغاز درگیری‌ها یمن تا کنون بیش از ۵۰۰ نفر کشته و هزار و ۷۵۰ نفر مجروح شدند که ۶۲ کودک نیز از جمله کشته‌شدگان هستند.

میانجی‌گری برای پایان جنگ در یمن، از عمان تا مسکو

رسانه‌ها جهان از تشکیل جلسه شورای امنیت برای بررسی طرح توقف حمله‌های هوایی کشورهای عربی به یمن که توسط روسیه ارائه شده است، خبر دادند. اخبار تائید نشده از ارسال سلاح توسط مسکو برای انقلابیون یمنی حکایت دارد. البته وزارت خارجه روسیه دو روز پس از آغاز عملیات طوفان اراده، حمایت خود از «عبدربه منصور هادی» را اعلام و برای حفظ وحدت و یکپارچگی یمن ابراز امیدواری کردد. شاید طرح توقف حمله‌های هوایی که توسط مسکو تنظیم شده است، تلاشی دیگری برای مقابله با آمریکا باشد.

پشتیبانی آمریکا و انگلستان از تجاوز به یمن، دلیل خوبی برای عرض اندام توسط روسیه است. این کشور‌ها نقطه اشتراکی به نام شورای امنیت دارند و در آن نهاد بین‌المللی با یکدیگر رقابت می‌کنند. همان‌طور که در مسائل دیگر مانند به رسمیت شناختن فلسطین به عنوان یک کشور مستقل، رویارویی میان این کشور‌ها اتفاق افتاد. نگرانی مطرح شده توسط مقام‌های ارشد مسکو بیشتر بر مسائل بشردوستانه و جلوگیری از کشتار غیر نظامیان استوار است.

 «یوسف بن علوی» وزیر خارجه عمان نیز اعلام کرد که کشورش برای میانجی‌گری میان انقلابیون یمن و عربستان آماده است. مسقط همواره به طور سنتی میانجی دعواهای منطقه‌ای و برخی مواقع، مناقشات بین‌المللی به شمار می‌آید.

عربستان و شعله‌ور کردن آتش جنگ یمن

برخی کار‌شناسان معتقد هستند که تهدید عربستان به حمله سراسری و زمینی به یمن، تهدیدی توخالی و نوعی بلوف نظامی محسوب می‌شود. رویکرد فعلی عربستان در کنار حمله هوایی، درگیری میان گروه‌های یمنی است. ریاض برای تحقق این موضوع مخالفان انصارالله را مسلح کرده و میان این دو گروه درگیری ایجاد می‌کند. در واقع، درگیری میان طرفداران منصور هادی و نیروهای انقلابی شامل انصارالله و ارتش، جایگزین حمله زمینی عربستان به یمن شده است. القاعده یمن نیز در درگیری با نیروهای انقلاب نقش اساسی ایفا می‌کند.

حمایت عربستان از هواداران منصور هادی به دو صورت انجام می‌گیرد. اول تسلیح این گروه‌ها برای مبارزه با نیروهای انقلاب است. منابع یمنی اخیرا اعلام کردند که هواپیماهای عربستانی اقدام به بارریزی نظامی در عدن کرده و تسلیحات برای گروه‌های ضد انقلاب ارسال کردهاند. البته همین منابع تاکید کردند که بخشی از این تجهیزات به دست ارتش این کشور افتاده است.

دوم، هجمه رسانه‌ای به انصارالله و ارتش است. شبکه‌های تلویزیونی وابسته به اعراب حاشیه خلیج فارس مانند اسکای نیوز عربی و الجزیره و العربیه برای توصیف طرفداران رئیس‌جمهوری فراری از عبارت نیروهای مقاومت استفاده می‌کنند. در مقابل، انصارالله و ارتش به عنوان تهدید معرفی می‌شوند.

گزارش: محسن صالحی‌ خواه

کد خبر : ۲۶۳۴۹۰