خبرگزاری کار ایران

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی البرز عنوان کرد:

استفاده از سموم شیمیایی، آینده صادرات کشاورزی را با چالش روبرو می‌کند

asdasd
کد خبر : ۲۶۰۷۵۳

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی البرز بر لزوم استفاده و اجرای شیوه‌های نوین آبیاری کشت انواع سبزی و صیفی جات در راستای کاهش میزان مصرف آب در بخش کشاورزی تاکید کرد.

به گزارش ایلنا در کرج، کاظم میرجلیلی، در هفدهمین جلسه کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی البرز با بیان این مطلب گفت: برای کشت انواع صیفی جات از جمله کاهو در روش غرقابی میزان مصرف آب ۴۰۰ لیتر و در روش آبیاری قطره‌ای ۲۰۰ لیتر برای تولید هر کیلو محصول است در حالی که با استفاده از روش‌های نوین، این مقدار به ۳۰ لیتر کاهش می‌یابد.

وی خاطرنشان کرد: در این روش محصول در کانال‌های کشت پلی اتیلن چند لایه قرار می‌گیرد و بستر کشت با افزایش چشمگیر اکسیژن، تثبیت دمای آب و محلول غذایی امکان شیوع آفت گیاهی را به صفر می‌رساند.

وی ادامه داد: با توجه به سیاست‌های دولت در برنامه راهبردی کاهش مصرف آب و افزایش میزان محصول این طرح می‌تواند بیشترین راندمان را در مصرف بهینه آب و افزایش تولید داشته باشد.

میرجلیلی با اشاره به اینکه وزارت جهاد کشاورزی تسهیلاتی برای احداث ۵۰۰۰ هزار هکتار گلخانه پیش بینی کرده است گفت: اگر از مجموعه این تسهیلات پرداختی به صورت پایلوت۲۰۰ هکتار از اراضی گلخانه‌ای برای این طرح در نظر گرفته شود تحول شایان توجهی در جهت کاهش مصرف آب کشاورزی و بهره وری آن خواهیم داشت.

وی تأکید کرد: این طرح نیازمند حمایت دولت بوده و با یک مزرعه الگویی ما می‌توانیم این طرح را به صورت پایلوت در کشور اجرایی کنیم.

وی، کاهش دوره کشت، افزایش تعداد دفعات کشت در سال، کاهش مصرف سم و کنترل بر مصرف کود، کیفیت بالا، مزه خوب، میوه یکدست و ماندگاری بالا را از مزیت‌های طرح نوین کشت سبزی و صیفی جات برشمرد.

میرجلیلی با اشاره به افزایش مصرف سموم در محصولات کشاورزی گفت: با توجه به اینکه اعمال گواهی آزمایشات محصولات کشاورزی از لحاظ فلزات، نیترات و کودهای شیمیایی در صادرات محصولات کشاورزی در حال اعمال است به همین دلیل به کارگیری این روش تأثیر زیادی در افزایش صادرات خواهد داشت.

وی یادآور شد: در حال حاضر صادرات سیب درختی و همچنین برخی از محصولات تره بار کشور مشمول گواهی بین المللی بازرسی باقیمانده سموم است.

وی تأکید کرد: اگر در آینده بر صادرات کلیه محصولات کشاورزی فرایند ارائه گواهی بازرسی باقی مانده سموم اجرایی شود، با توجه به روش سنتی در کشاورزی صادراتی نخواهیم داشت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مصرف بی‌رویه آب، پایین بودن عملکرد در واحد سطح، قیمت تمام شده محصول، عدم آشنایی با استانداردهای تولید محصول سالم مطابق پرتکل‌های بین المللی محصولات کشاورزی از مشکلات رایج، در بخش کشاورزی کشور است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز