خبرگزاری کار ایران

آلبرت بغزیان :

اکثر کارگاههای کوچک توقع یارانه تولید دارند!

در حال حاضر دولت برای اولویت‌بندی خانوارها به لحاظ نیازمندی به یارانه دچار مشکل است حال در شناسایی واحدهای نیازمند یارانه و اینکه باید چه مبلغی به این واحدها پرداخت شود با مشکل بزرگتری مواجه هستیم.

آلبرت بغزیان، کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: بودجه دولت برای سال آینده فهرستی از هزینه‌ها و درآمدهای دولت است که بخش اعظم درآمدی ‌آن شامل درآمدهای نفت و مالیات‌ها می‌شود.

وی افزود: ما سال‌هاست در خصوص کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی در بودجه تاکید داریم که باید آن را سرلوحه قرار داد و در اقتصاد مقاومتی نیز به آن اشاره شده اما چندان در این زمینه موفق نبوده ایم.

بغزیان تصریح کرد: به اعتقاد ما بودجه در سال آینده هم انقباضی خواهد بود هر چند می‌توانست بیش از این رشد کند اما این امکان وجود نداشت و آنچه باید متحول شود وضع درآمدهای مالیاتی است.

بغزیان خاطر نشان کرد: موضوعی که در بودجه سال 94 حائز اهمیت است توجه به این نهادهایی است که در گذشته از پرداخت مالیات معاف بودند و زیر سوال رفتن آنها و اینکه تاکنون این درآمدها در کجا هزینه شده است!

وی تصریح کرد: ضرورت داشت تا دولت در مقابل گروه‌هایی که اقدام به فرار مالیاتی کرده‌اند بایستد زیرا نهادها و سازمان‌هایی هستند که بر اساس قوانین و مقررات از پرداخت مالیات تاکنون معاف بوده اند اما این دلیل نمی‌شود که نظارتی بر آنها نباشد!

وی افزود: درآمدهای دولت در دو بخش عمرانی و جاری هزینه می شود و نمی‌توان هزینه‌های جاری را کاهش داد اما دولت می‌تواند با درایتی که دارد در بودجه سرمایه‌ای و در خصوص پروژه‌های مهم اولویت‌بندی کند و در مورد واردات اقلام مهم و کالاهای اساسی که امنیت ملی را به همراه دارد با اولویت‌بندی تاثیرگذار باشد.

وی در مورد ارائه یارانه به واحدهای تولیدی نیز گفت: در حال حاضر دولت برای اولویت‌بندی خانوارها به لحاظ نیازمندی به یارانه دچار مشکل است حال در شناسایی واحدهای نیازمند یارانه و اینکه باید چه مبلغی به این واحدها پرداخت شود با مشکل بزرگتری مواجه هستیم.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: در این میان واحدهای تولیدی نیز باید با صرفه‌جویی در بهبود وضعیت اقتصادی کمک کنند و  افزایش پنج درصدی حامل‌های انرژی باعث کاهش کیفیت و افزایش قیمت تمام شده کالایشان نشود.

وی گفت: در حال حاضر اکثر کارگاه‌های کوچک توقع دارند که یارانه تولید دریافت کنند اما دولت با درایت و کار کارشناسی می‌تواند یارانه را به درستی به واحد ها پرداخت کند.

کد خبر : ۲۵۹۵۷۹