خبرگزاری کار ایران

مچالگى مونالیزا در گالرى اثر

asdasd
کد خبر : ۲۳۶۹۹۷

حمزه با مچاله کردن پرتره‌ها به جای آنکه آن‌ها را مخدوش کرده یا از بین ببرد، به آن‌ها زندگی نوینى بخشیده است و آن‌ها را از پس سالیان دراز نمایان‌تر کرده است،

دوره چهارم مچاله‌ها، تکنیک نقاشانه خاص محمد حمزه این روز‌ها به دیوار گالرى اثر به تماشاست؛ این بار چهره‌هاى رنسانسى مانند مونالیزا و… دستمایه این نقاش است که از منظرى زیبایى شناختى، شکوه و جلال آن روزگاران را از پس چین و چروک و ترک‌هاى بر آمده از گذر زمان روایت مى‌کند؛ این چهره‌ها مچاله شده‌اند، خاک زمانه برداشته‌اند اما اصالتشان مویى برنداشته است.

محمد حمزه درباره وجه تمایز «دوره چهارم از مجموعه مچاله‌ها» با دوره‌های قبلی آن مى‌گوید: ساختار مچاله‌ها تفاوت کرده است. در دوره چهارم وارد جزییات شده‌ام و آن‌ها را هم مچاله کرده‌ام اما در دوره‌های قبلی، آثارم کلیتر مچاله می‌شد و دفرماسیون در آن بیشتر اتفاق می‌افتاد.

او افزود: در دوره چهارم قصدم از بوجود آوردن مچاله‌ها خلق دفرماسیون نیست. این مچالگی‌ها، تکه تکه شدن‌ها، خیلی ظریف اتفاق افتاده است، در واقع، جهان بیرونی‌ام را این گونه می‌بینم و نمی‌خواهم دفرماسیونی بوجود آورم؛ به همین دلیل سعی می‌کنم مچاله‌های جدیدم خیلی واقعی‌تر باشند.

او درباره انتخاب چهره هاى رنسانى توضیح داد: نقاش به دنبال ایده برای نقاشی نیست بلکه تنها یک بهانه لازم دارد تا نقاشی‌اش را شروع کند. مانند منظره‌ای زیبا می‌ماند که وقتی آن را می‌بینى شروع به نقاشی کردن مى کنى؛ من هم پرتره‌های تاریخی رنسانسى را مانند یک منظره زیبا نگاه کردم، زیبایی آن‌ها مرا جذب کرد و آن‌ها را به تصویر کشیدم.

حمزه اضافه کرد: من به دوره رنسانس نگاه کردم و زیبایی تایید شده‌ای که در طی این تاریخ اتفاق افتاده را دوباره به روایت خودم نقاشی کردم، هیچ یک از این پرتره‌ها کپی نیستند و همه افرادی هستند که توسط نقاشان معروفی چون داوینچی، رافائل و… به تصویر کشیده شده‌اند.

حمزه با مچاله کردن این پرتره‌ها به جای آنکه آن‌ها را مخدوش کرده یا از بین ببرد، به آن‌ها زندگی نوینى بخشیده است و آن‌ها را از پس سالیان دراز نمایان‌تر کرده است، او معتقد است: چین و چروک‌ها در این آثار تداعی کننده زمان است. این چین چروکی است که علاوه بر صورت آدم‌ها می‌توان آن‌ها را در ابنیه تاریخی هم مشاهده کرد. چین و چروک‌ها بر روی صورت انسان‌ها ممکن است آن‌ها را پیر نشان دهد اما زیباییشان را از بین نمی‌برد، فطرتشان را تغییر نمی‌دهد و حتی پخته‌تر می‌شوند. در واقع چروک‌ها نشانه مرگ، نابودی و نیستی نیست بلکه عین زندگی است. زندگی که پر از چین و چروک است اما همچنان زیباست.

این آثار با تکنیک اکریلیک روی کاغذ روی بوم ارائه شده‌اند، این تکنیک در زمره مهم‌ترین خصوصیت این تابلو‌ها بشمار می‌آید که مخاطبان را هنگام بازدید از آثار به خود جلب می‌کند، وی در مورد تکنیک بکار گرفته شده در این آثار گفت: نقاشی‌های بسیار بزرگ روی کاغذ را با مچاله کردن به هم می‌رسانم و به آن هویت می‌دهم و آن‌ها را روی بوم می‌چسبانم. در واقع من از مچاله کردن به عنوان یک مدیا استفاده می‌کنم و با مچاله کردن طراحی می‌کنم. هنگامیکه اکریلیک را روی کاغذ کار می‌کنید بعد از خشک شدن تبدیل به پلاستیک می‌شود بنابراین باید مرحله مچاله شدن آن با ظرافت خاص و با صبر و حوصله بسیار زیاد انجام شود.

امید روحانی(بازیگر) در کاتالوگ نمایشگاه درباره این آثار نوشته است: این پرتره‌ها، اشراف و زیبارویان و نخبگان عصر رنسانس که با شکوه و وقار از پس قرن‌ها به ما فخر می‌فروشند، از جهان خود جدا شده‌اند تا زیبایی و جلالشان در پس زمینه‌ای بی‌مکان و بی‌زمان، تنها بمثابه اوج فردیتشان و کمال زیبایی و جبروتشان بدرخشد. این نمایش بی‌واسطه کمال و شکوه‌اند. اما ذهنیتی، نه آکنده از غیظ و خشم و نه فقط از تشویش سالیان تلخی زیست و تنفس در هوای مسموم که در کنترل شدگی آگاهانه غیظ و تشویش برآمده از آگاهی و پختگى مدرنیسم با دقتی وسواس گونه همه زیبایی و وقار و جلالشان را در چینشی جدید، در سبعیتی آمیخته به شیطنت و هزل حفظ کرده است. از فردیت و ابهتشان آشنایی زدایی کرده است. بر آن نه فقط مهر تایید زده که عظمت و کمالشان و فردیتشان را موکد کرده است. این تنها زیبا‌شناسی مبتنی بر خلق یا جست‌و‌جوی زشتی نیست. او از پس زشت کردن ظاهری این کمال زیبایی به زیبایی‌شناسی جدیدی رسیده است…

محمد حمزه متولد ١٣۴٢ تهران است و این دوازدهمین نمایش افرادى او و دومین حضور متوالى‌اش در نگارخانه اثر است؛ پیش از این، آثار او در قالب نمایشگاههاى گروهى در موزه هنرهاى معاصر تهران و گالرى هایى در نیویورک، آلمان و… روى دیوار رفته است.

«دوره چهارم از مجموعه مچاله‌ها» تا ٢۶ دى ماه ٩٣ در نگارخانه اثر واقع در خیابان ایرانشهر، خیابان برفروشان، روبروى خانه هنرمندان، پلاک ١۶ دایر است و علاقمندان مى‌توانند، یکشنبه تا پنجشنبه ساعت ١١ تا ٢٠ و جمعه‌هاى غیرافتتاحیه ١۶ تا ٢٠(اثر شنبه‌ها تعطیل است) از این آثار دیدن نمایند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز