خبرگزاری کار ایران

«معراج‌نامه‌خوانی» اقوام ایرانی در سالروز میلاد رسول مهربانی‌ها

asdasd
کد خبر : ۲۳۶۶۴۱

نخستین ویژه‌برنامه موسیقایی «معراج‌نامه‌خوانی» با حضور اقوام ایرانی همزمان با آغاز هفته وحدت و میلاد پیامبر اعظم(ص) به دبیری هوشنگ جاوید در فرهنگسرای اندیشه برگزار می‌شود.

ویژه‌برنامه ملی «معراج‌نامه‌خوانی» ۱۷ و ۱۸ دی برگزار می‌شود و در آن سپیدگر شقایقی درباره معراج‌نامه‌خوانی ترکی و سیداسماعیل حسینی درباره معراج‌نامه‌خوانی کردی سخنرانی می‌کنند. اجرای دو گروه معراج‌نامه‌خوانی ترکی و یک خواننده کرد و چند قوم مختلف ایرانی از دیگر بخش‌های این مراسم است.

به گزارش ایلنا؛ امیر عبدالحسینی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در حکمی هوشنگ جاوید را با توجه به سال‌ها تلاش در پاسداشت موسیقی نواحی ایران و آواهای ماندگار موسیقی آیینی و مذهبی به دبیری ویژه‌برنامه «معراج‌نامه‌خوانی» منصوب کرد. قرار است آلبوم صوتی و تصویری معراج‌نامه‌خوانی‌ها و کتاب «معراج‌نامه در ایران» در پایان همایش به همت معاونت هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران منتشر شود.

به گفته جاوید، همایش «معراج‌نامه‌خوانی» نخستین منبع معراج‌نامه‌خوانی در ایران و اولین سند از شیوه‌های اجرایی اقوام ایرانی با موسیقی‌های نواحی خواهد بود. معراج‌نامه‌خوانی از شاخه‌های موسیقی ایران در قرون پس از اسلام است که پس از فراگیر شدن داستان به معراج رفتن پیامبر در ایران به صورت منظوم درآمد و گروه‌های هنری این اشعار را به صورت آواز خواندند. به تدریج معراج‌نامه‌خوانی بین همه اقوام ایرانی از جمله ترک‌زبان‌ها، لرها، کردها، عرب‌ها، ترکمن‌ها و بلوچ‌ها رایج شد.

ویژه‌برنامه «معراج‌نامه‌خوانی» اقوام ایرانی ۱۷ و ۱۸ دی در فرهنگسرای اندیشه برگزار می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند برای حضور در این برنامه به خیابان شریعتی، قبل از پل سیدخندان مراجعه یا برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۱۸۳۷ تماس بگیرند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز