خبرگزاری کار ایران

روند فروش سیب زمینی در آذربایجان شرقی مناسب است

کد خبر : ۲۳۱۸۵

آذربایجان شرقی بعد از استانهای همدان، اردبیل و اصفهان، رتبه چهارم كشوری در تولید سیب زمینی را از آن خود ساخته است./در سال جاری 9 هزارو 660 هكتار از اراضی زراعی استان زیركشت محصول سیب زمینی قرار گرفته است./ محصول سیب زمینی استان به دلیل بازار پسندی، قیمت بالاتری در مقایسه با تولیدات مشابه سایر استانها دارد.

ایلنا - تبریز: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: روند فروش سیب زمینی در بازار های داخلی، به همراه علاقه مندی تنی چند از بازرگانان برای صادرات، نشانگر توفیق برنامه های اجرایی در تولید محصول سالم در بخش کشاورزی استان بشمار می آید.

به گزارش خبرگزاری ایلنا از تبریز، ایوب ایرانیفام در نشست تنظیم بازار سازمان با اشاره به این موضوع که سیب زمینی تولید شده در استان، با نظارت مستمر کارشناسان امر و با بهره گیری از فن آوری های بروز در تولید محصولات زراعی جزو سالمترین محصولات تولیدی در بخش کشاورزی کشور محسوب می شود گفت: کاهش اراضی زیرکشت پیاز و سیب زمینی در استان و افزایش راندمان تولید این محصولات، از جمله دستاوردهای مهم طرح توسعه الگوی کشت در استان بوده و تعمیم آن در تولید سایر محصولات زراعی و باغی که در دستور کار اجرایی قرار گرفته، در آینده خواهد توانست چهره متفاوتی از کشاورزی آذربایجان شرقی را به نمایش بگذارد.

وی افزود: تولید محصول سالم به این معنا است که از کلیه امکانات و فناوریها، در تولید آن بهینه استفاده شود تا اثرات سوء کاربرد نادرست سموم و کودهای شیمیایی باعث باقیماندن آنها در محصولات و زیان به مصرف کننده نشود. باید زمان سمپاشی،چگونگی استفاده از سموم و میزان استفاده از سم و مصرف بهینه کودهای شیمیایی به کشاورزان آموزش داده شود تا از تولید محصول ناسالم جلوگیری شود. محصول سالم، محصولی است که ضوابط های الزامی در تولید محصولات غذایی را رعایت کرده است.

ایرانیفام با اشاره به طرح تولید محصول سالم از آغاز برنامه پنجم توسعه گفت: اجرای این طرح مهم و کلان در بخش کشاورزی، علاوه بر اینکه به سود آوری بیشتر تولید از نظر اقتصادی منجر می شود درکنار آن، ممانعت از آلودگی های آب وخاک را به همراه خود داشته و در حفاظت از محیط زیست نقش مهمی را ایفاء نموده و در دست یابی به ارتقاء بهداشت عمومی جامعه، عملکرد بسیار مهمی را از خود به جای می گذارد.

وی با بیان اینکه، در سال جاری بیش از 317 هزار تن سیب زمینی در استان تولید شده است گفت: سطوح زیر کشت آن در مقایسه با سال زراعی گذشته،610 هکتار کاهش یافته است و این امر، در روند توسعه الگوی کشت در شهرستان ها و هم چنین تنظیم بازار و جلو گیری از هدر رفت سرمایه بخش کشاورزی انجام گرفته است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی اضافه کرد: با برنامه ریزیهای انجام یافته توسط این معاونت، محصول تولیدی برای جلوگیری از افزایش و کاهش تصنعی قیمت و ضرر تولید کنندگان و مصرف‌کنندگان این محصول، بعد از برداشت، بتدریج به بازار مصرف روانه می شود وسازمان جهادکشاورزی استان با دقت و جدیت تمام، در کنار برنامه توسعه کشاورزی، حمایت از بهره برداران رابا جدیت تمام دراستان دنبال می‌كند.

آذربایجان شرقی بعد از استانهای همدان، اردبیل و اصفهان، رتبه چهارم كشوری در تولید سیب زمینی را از آن خود ساخته است.در سال جاری 9 هزار و 660 هكتار از اراضی زراعی استان زیركشت محصول سیب زمینی قرار گرفته است. یک واحد بسته بندی و سورتینگ هم اکنون در استان مشغول به خرید و صدور سیب زمینی بوده و یک واحد دیگر نیز درشرف راه اندازی می باشد و با بهره برداری از این واحد جدید، ضمن افزایش صادرات سیب زمینی استان، مشکلی در زمینه تولید و عرضه این محصول در استان بوجود نخواهد آمد. محصول سیب زمینی استان به دلیل بازار پسندی، قیمت بالاتری در مقایسه با تولیدات مشابه سایر استانها دارد. قیمت سر مزرعه این محصول در حال حاضر 3500 – 2500 ریال است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز