خبرگزاری کار ایران

فرمانده نیروی دریایی ارتش:

اجازه نزدیکی ناوها به مرزهای دریایی ایران را نمی‌دهیم

asdasd
کد خبر : ۲۳۰۷۲

در اواخر بهمن ماه یک همایش تحت عنوان اقتدار دریایی مبنی بر توسعه سواحل جنوب شرق در چابهار توسط نیروی دریایی ارتش برگزار می‌شود.

فرمانده نیروی دریایی ارتش تاکید کرد: به هیچ وجه اجازه نزدیک شدن ناوهای آمریکایی را به مرزهای دریایی کشورمان نمی‌دهیم چرا که برقراری امنیت در خلیج فارس و عمان در اختیار جمهوری اسلامی ایران است.

به گزارش ایلنا، امیر دریادار حبیب الله سیاری در نشست خبری خود به مناسبت روز نیروی دریایی گفت: این نیرو در عملیات‌های مختلف در دوران دفاع مقدس نقش موثری در پیروزی رزمندگان اسلام داشت. در ۷ آذرماه یعنی ۶۷ روز بعد از پایان جنگ این عملیات در سه مرحله انجام و پایان یافت.

فرمانده نیروی دریایی ارتش همچنین به محاصره دریایی کشور عراق در عملیات مروارید اشاره کرد و گفت: همچنین دو بندر مهم تجاری کشور عراق در این عملیات کاملا محاصره شد و از دیگر آثار عملیات بزرگ مروارید تاثیر آن بر کشورهای منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای می‌باشد که توان دفاع ایران از مرزهای دریایی خود را به همه نشان داد.

سیاری با بیان اینکه دشمن نیز سعی داشت در دریا مقابله به مثل انجام دهد، گفت: آن‌ها ۲۸۰۰ بار به جزیره خارک که در آن زمان صادرات نفتی ما از آنجا انجام می‌شد، حمله کردند.

وی همچنین با اشاره به توان بالای نیروی دریایی در دوران دفاع مقدس گفت: در آن ایام که ما ۱۰ هزار کشتی را در آبهای عمان و خلیج فارس اسکورت می‌کردیم تنها ۲۵۹ موشک به کشتی‌ها اصابت کرد که در این بین تنها ۲۰ فروند کشتی آسیب دید و بقیه نجات یافت.

سیاری با اشاره به آینده دریا و نیروی دریایی ارتش اظهار داشت: یک سوم مرز کشور ما مرز دریایی است و استفاده از منابع دریایی به خاطر انتقال فرهنگ، عمق دادن برای دفاع از مرز‌ها، تجارت دریایی، توسعه مدیریت در سواحل دریایی و همچنین گردشگری اهمیت زیادی دارد.

وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین عوامل توسعه کشور ما دریا است، گفت: باید به مرور زمان رویکرد زمینی را به دریایی تدبیل کنیم و از ظرفیت‌های آن استفاده شود.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه اقتدار دریایی سه رکن نظامی، تجاری و علم و صنعت کشور را می‌طلبد، گفت: این سه رکن برای هر کشوری اقتدارنیروی دریایی آن کشور را به همراه دارد.

سیاری با اشاره به حضور نیروی دریایی در آبهای آزاد اظهار داشت: امروز وسعت گشت نیروی دریایی ۲میلیون و ۱۰۰ کیلومتر مربع در دریا است و ما به اقیانوس هند دسترسی داریم چرا که ۲۰ درصد تجارت جهانی در منطقه شمال اقیانوس هند انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: نیروی دریایی ارتش ۱۵۰۰ کشتی را در آبهای آزاد اسکورت کرده و در این بین ۱۱۰ بار درگیری شدید با دزدان دریایی داشته‌اند و امروز کشتی‌های ایران در آبهای آزاد از بالا‌ترین امنیت برخوردارند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در پاسخ به سئوالی در خصوص نامه‌ای که به‌بان کی مون در مورد نزدیک شدن ناوهای آمریکایی به مرزهای ایران نوشته شده بود و در آن جمهوری اسلامی ایران به این اقدام هشدار داده بود، گفت: ما تمام تحرکات ناوهای منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای را به طور لحظه‌ای رصد می‌کنیم و اجازه نخواهیم داد ناو‌ها به مرز دریایی ایران نزدیک شوند.

وی همچنین درخصوص رزمایش نیروی دریایی ارتش در سال ۹۱ گفت: قطعا رزمایش نیروی دریایی در سال ۹۱ به مراتب وسیع‌تر و بزرگ‌تر از رزمایش ولایت ۹۰است اما اینکه این رزمایش در چه زمانی و کجا و با چه وسعتی انجام شود به ستادهای بالا‌تر مربوط می‌شود و تصمیم گیری در آنجا انجام می‌گیرد.

سیاری اظهار داشت: نیروی دریایی ارتش در همه حال آماده برگزاری رزمایش‌های بزرگ است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در پاسخ به سئوالی درخصوص اینکه یکی از ناوهای آمریکایی ۴ ماه پیش از زمان مقرر قرار است به خلیج فارس وارد شود و هدف از ورود خود را مقابله با تهدیدات احتمالی جمهوری اسلامی ایران خوانده است، گفت: ناوهای هواپیمابر به خاطر پیمانهایی که با برخی کشورهای منطقه دارند وارد آبهای خلیج فارس می‌شوند اما ما به هیچ وجه به آن‌ها اجازه نمی‌دهیم به مرزهای ما نزدیک شوند.

وی تصریح کرد: اگر این ناو چهار ماه زود‌تر آمده است به این خاطر است که ناو قبلی نقص فنی پیدا کرده است.

سیاری اظهار داشت: آن‌ها با این گونه اظهارات به دنبال ترویج ایران هراسی هستند و می‌گویند ارتقای توانمندی ایران تهدیدی برای کشور‌ها است در حالیکه رهبر معظم انقلاب فرمودند توانمندی جمهوری اسلامی ایران هیچ تهدیدی برای کشور‌ها نیست و ما باید توان دفاعی خودمان را بالا ببریم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش افزود: اگر آن‌ها ادعا می‌کنند که در منطقه امنیت برقرار می‌کنند اشتباه است. برقراری امنیت در خلیج فارس و عمان در اختیار ایران است و هر جایی که آن‌ها بوده‌اند ناامنی ایجاد شده است.

وی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران با توان دریایی خود به کمک کشورهای منطقه امنیت لازم در خلیج فارس و منطقه را ایجاد می‌کند.

سیاری در پایان گفت: در اواخر بهمن ماه یک همایش تحت عنوان اقتدار دریایی مبنی بر توسعه سواحل جنوب شرق در چابهار توسط نیروی دریایی ارتش برگزار می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز