خبرگزاری کار ایران

معاون سازمان بورس:

طرح رتبه‌بندی اعتباری مشتریان بانک‌ها پیشنهاد شد

کد خبر : ۲۳۰۲۰

دانش و تجربه کافی برای ارزیابی ریسک، دسترسی به اطلاعات لازم و مفید از مزایای استفاده از توانایی های موسسات رتبه بندی است.

معاون سازمان بورس با ارائه پیشنهاد رتبه بندی اعتباری مشتریان بانک ها و لزوم ابلاغ مقرراتی از سوی بانک مرکزی، گفت: با حمایت وزارت اقتصاد، امکان ایجاد موسسات رتبه بندی وجود دارد.

به گزارش ایلنا،قاسم محسنی گفت: دانش و تجربه کافی برای ارزیابی ریسک، دسترسی به اطلاعات لازم و مفید از مزایای استفاده از توانایی های موسسات رتبه بندی است.

وی افزود: بانک ها، موسسات مالی و اعتباری و تمامی شرکت های تامین مالی و اشخاصی که در اوراق بهادار با درآمد ثابت مانند صکوک اجاره، استصناع و مرابحه سرمایه گذاری می کنند همواره به دو نکته ریسک و بازدهی توجه می کنند.

محسنی افزود: شرکت های مربوطه باید در هر دو مورد ریسک و بازدهی اطلاعات لازم را کسب کرده و تناسب میزان بازدهی مورد انتظار را با ریسک اقتصادی مورد نظر رعایت کنند.

وی بیان داشت: برای اندازه گیری ریسک دو رویکرد داریم، در رویکرد نخست، هر تامین کننده مالی به شخصه ارزیابی ریسک شرکت خود را پذیرا است و در رویکرد دوم از توانایی های موسسات متخصص به منظور ارزیابی ریسک استفاده می شود.

عضو هیئت مدیره سازمان بورس با اشاره به فعالیت 3 موسسه رتبه بندی برتر در حوزه بین المللی، خاطر نشان کرد: 3 موسسه بزرگ فیچ، مودی و استاندارد اند پورز از جمله بزرگ ترین موسسه های رتبه بندی هستند که با بیش از هزار نیروی انسانی مشغول به کار بوده و بیش از 94 درصد بازار رتبه بندی دنیا را در اختیار دارند.

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس با بیان مزیت استفاده از موسسات رتبه بندی، تصریح کرد: دانش و تجربه کافی برای ارزیابی ریسک، دسترسی به اطلاعات لازم و مفید از مزایای استفاده از توانایی های این موسسات است.

محسنی با اشاره به هزینه های زیاد هر شرکت به منظور رتبه بندی به صورت فردی، اظهار داشت: اگر هر سرمایه گذار به طور جداگانه این ارزیابی را انجام دهد هزینه زیادی تقبل خواهد شد که برای اجتناب از این هزینه ها، باید از توانایی و قابلیت های موسسات رتبه بندی استفاده کرد.

وی در خصوص ایرادات ایجاد نمایندگی برای این موسسات، افزود: مشکلاتی در ایجاد نمایندگی برای این قبیل موسسات وجود دارد و ممکن است این نمایندگی ها در تعیین رتبه، سوگیری داشته باشند یا در فرآیند تعیین رتبه برای کنترل هزینه ها، کیفیت را فدای هزینه و درآمد کنند، لذا تصمیم بر آن شد تا سازمان بورس در مقررات خود این نکته را لحاظ کند که این موسسات فرآیند رتبه بندی را در سازمان ثبت کنند و اصولی را برای این فرآیند در نظر بگیرند که بر اساس پایه های علمی باشد.

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس، بیان داشت: با پشتیبانی وزیر اقتصاد نسبت به تشکیل چنین موسساتی در بازار سرمایه و به منظور شفافیت هر چه بیشتر این نهاد، از بانک مرکزی نیز انتظار داریم تا با ابلاغ مقرراتی به بانک های عامل، لزوم استفاده از این رتبه های اعتباری را اعلام کند تا مشتریان بانک ها با استفاده از این رتبه ها، به سرمایه گذاری های خود توجه کنند.

محسنی ادامه داد: یکی دیگر از نهادهایی که می تواند با حمایت خود کمک شایانی به توسعه این قبیل موسسات ارائه کند بیمه مرکزی است. بیمه مرکزی می تواند به شرکت های بیمه توصیه کند تا با لحاظ کردن رتبه های شرکت های سرمایه گذاری، به چیدن سبد سرمایه گذاری خود اهتمام ورزند تا بتوانند ریسک سبد سرمایه گذاری خود را کاهش دهند.

وی تصریح کرد: صندوق های بازنشستگی نیز با استفاده از رتبه هایی که این موسسات به شرکت ها اعطا می کنند، ریسک صندوق خود را کاهش دهند تا قشر وسیعی از هموطنان که در صندوق بازنشستگی سرمایه گذاری کرده اند با مشکلی همراه نشوند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز