خبرگزاری کار ایران

حاجی بابائیان مطرح کرد:

معاونت فرهنگی قوهٔ قضائیه آماده همکاری با سینماگران است

کد خبر : ۲۱۶۸۹۷

معاونت فرهنگی قوهٔ قضائیه اعلام کرد که با آغوش باز برای برداشتن گامی مثبت در زمینهٔ واقعیت‌های اجتماعی مربوط به حوزهٔ زنان با هنرمندان همکاری می‌کند.

محسن حاجی بابائیان امیری با حضور در مراسم اختتامیه هشتمین دورهٔ جشنوارهٔ پروین اعتصامی از همهٔ هنرمندان و تهیه کنندگان در خواست کرد که بر اساس واقعیت‌های موجود در قوهٔ قضائیه از هنر به عنوان ابزاری برای ارتقاء جایگاه زن و خانواده بهره ببرند.
به گزارش خبرنگار ایلنا معاونت فرهنگی قوهٔ قضائیه شب گذشته جمعه ۲ آبان در مراسم اختتامیه هشتیمن جشنواره فیلم پروین اعتصامی با دعوت از همهٔ کسانی که امکان و سبقهٔ این فعالیت هنری را دارند، افزود: معاونت فرهنگی این قوه، در ورود به این حوزه‌ها را برای شما گشوده است و با آغوش باز برای برداشتن گامی مثبت در زمینهٔ واقعیت‌های اجتماعی مربوط به حوزهٔ زنان با هنرمندان همکاری می‌کند.
حاجی بابائیان با اشاره به اینکه در آستانهٔ محرم هستیم، گفت: ماه محرم، ماه حماسه و تربیت بشریت برای استقامت در برابر مشکلات و ناهنجاری‌ها است، چرا که اعوجاج‌های جامعه می‌تواند مشکلاتی را فراهم کند که سرانجام آن برای یک جامعهٔ متعالی خیلی مبارک نباشد و ماه محرم فرصتی است که در پیش روست و ماه آموزش مکتب آزادگی و حریت است برای همهٔ ما که در اینجامعه زندگی می‌کنیم.
معاونت فرهنگی قوهٔ قضائیه بحثزن و خانواده را محور اساسی جشنواره پروین اعتصامی دانست و ادامه داد: گنجینهٔ عظیمی در مهد دین و کشور ما در خصوص زن بیان شده استف ما وقتی کتاب بزرگی که مهندس بزرگ آفرینش یعنی ذات حضرت باری تعالی برای ما طراحی کرده است، ورق می‌زنیم، می‌فرمایند که «وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُم مِّنْ أَنفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَاتٍ لِّقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ» این آیه به عنوان یکی از گنجینه‌های اسرار خلقت، جامعهٔ بشریت، مرد و زن را دو موجود مکمل می‌داند که در کنار هم و بدون فضیلت و برتری ارزشی برای ایجاد مودت و رحمت و تشکیل یک جامعهٔ متعالی موظف هستند در سمت و سویی قدم بزنند که سرانجام آن رضایت باری تعالی است.
وی تاکید کرد: برخلاف مکاتب فکری مختلف که برخی در گذشته زن را جنس فرو‌تر و جنس نازلی می‌دانستند و امروز هم عده‌ای با نگاه رادیکالی فمینیستی در تلاشند تا زن را در جایگاهی قرار بدهند که مناسب او نیست، اسلام می‌گوید که زن ریحانه است و جایگاه زن را تا جایی بالا می‌برد که نبی مکرم اسلام حضرت رسول اکرم(ص) می‌فرماید که «فاطمه پارهٔ تن من است و من از او بوی بهشت را استشمام می‌کنم»، این فرمایش پیغمبر(ص) در جامعهٔ جاهلی است که دختران را زنده به گور می‌کردند و قتل نفس دختران برای آن‌ها رویه بود.
حاجی بابائیان افزود: تفاوت‌های جسمانی، فیزیکی، فکری، روحانی، احساسی و هوش و استعداد و ویژگی‌هایی که در زنان وجود دارد، خاستگاه اختلاف زن و مرد در مسئولیت‌هایی است که برعهدهٔ هر کدام گذاشته شده است اما زن و مرد در گوهر انسانیت مشترک هستند یعنی فضیلتی بر مردان به واسطهٔ مرد بودن و یا تنزلی بر زنان به واسطهٔ زن بودن نیست چرا که قرآن تصریح می‌کند که میان شما از مردان و زنان که ایمان به خدا داشته باشید و رعایت حدود الهی را بکنید به رضوان الهی وارد می‌شود.
وی تصریح کرد: کرامتی که دین اسلام برای زنان قائل شده است در هیچ یک از مکاتب یافت نمی‌شود، از دیدگاه روان‌شناسانه و جامعه‌شناسانه هیچ یک از مکاتب در خصوص زن کلامی به زیبایی دین اسلام بیان نکرده‌اند اما تشابه حقوق زن و مرد در اسلام مشخصا قابل پذیرش نیست و در ادارهٔ امور نمی‌توان انتظار واحدی از زن و مرد داشت.
معاون فرهنگی قوهٔ قضائیه تسری چنین نگاهی را مانند این دانست که پارچه‌ای را با مقیاس لیتر و ارزش‌های انسانی را با مقیاس سانتی متر اندازه بگیرند و افزود: یگانه مرجع تعیین حقوق افراد ذات اقدس باری تعالی است که مسالهٔ استکمال شخصیت زنان را در کانون خودش قرار داده است و با این نگاه جایگاه زن جایگاهی مثال زدنی و ارزشمند خواهد بود که برخلاف آنچه امروز در جهان ترویج می‌شود، جایگاهی ارزشی خواهد بود.
حاجی بابائیان گفت: اگر زنان ما جایگاه واقعی خود را پیدا کنند، جامعه متعالی خواهد شد. کما اینکه در کلام امام(ره) داریم که می‌فرمایند، از دامان زن مرد به معراج می‌رود.
وی با اشاره به حضور بانوان هنرمند در جشنواره فیلم فجر، تاکید کردند: بعضا آثار بسیار ارزشمندی توسط خانم‌ها ارائه شد و درخشش بسیاری داشتند و این نشان می‌دهد که در بحثنبوغ و استعدادهای زنان، قطعا باید درنگ و تامل بیشتری بکنیم و از این استعداد و توانمندی بهرهٔ بیشتری ببریم.
این مقام مسئول بیان کرد: قوهٔ قضائیه جمهوری اسلامی ایران بر اساس نگرشی که به تعالی و کمال انسان دارد، در حوزهٔ خانواده در تمام کشور دفاتری تحت عنوان دفا‌تر «حمایت از خانواده و کودک» تاسیس کرده است که بر خلاف نگرش دیرینه‌ای که قوهٔ قضائیه را از طریق محاکم، دادگاه و قضات می‌شناسند، خدمات ارزشمندی را در خصوص رسیدگی به امور زنان بدسرپرست و بی‌سرپرست و در معرض خطر صورت داده‌اند و خدماتی ارائه داده‌اند که از فروپاشیدن خانواده‌ها جلوگیری کرده‌اند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز