خبرگزاری کار ایران

رئیس مرکز پیشگیری و توسعه طرح ملی سنجش بینایی:

سال گذشته ۱۳ هزار کودک دچار تنبلی چشم بودند

asdasd
کد خبر : ۲۱۲۹۳

هزینه غربال‌گری سنجش بینایی کودکان ۳ تا ۶ سال را در سطح ۲ به شکل رایگان است/ سنجش بینایی در روستا‌ها به علت شناسایی بهتر کودکان و کوچک بودن منطقه راحت‌تر و سریع‌تر انجام می‌شود.

ایلنا: رئیس مرکز پیشگیری و توسعه طرح ملی سنجش بینایی گفت: درسال گذشته ۱۳ هزار کودک دچار تنبلی چشم بودند که پس از تشخیص این بیماری به مراکز چشم پزشکی ارجاع داده شدند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در نشست خبری طرح ملی سنجش بینایی کاظم نظم‌ده در مهدکودک آفتاب گفت: طرح آمبلیوپی بیش از ۱۶ سال در کشور اجرا می‌شود که در طول این مدت بیش از ۲۲ میلیون کودک تاکنون مورد غربالگری قرار گرفته‌اند که در سال گذشته بیش از ۲۲۰ هزار کودک از بیماری‌های مربوط به حوزه نابینایی پیشگیری شدند.

وی ادامه داد: در سال گذشته ۲ میلیون و ۱۸۳ هزار کودک تحت سنجش بینایی قرار گرفتند که در حدود ۶۹ درصدکودکان در روستا‌ها و ۵۹ درصد کودکان مربوط به حوزه شهری هستند.

رئیس مرکز پیشگیری و توسعه ادامه داد: درسال گذشته ۱۳ هزار کودک دچار تنبلی چشم بودند که پس از تشخیص این بیماری به مراکز چشم پزشکی ارجاع داده شدند.

نظم‌ده هزینه غربال‌گری سنجش بینایی کودکان ۳ تا ۶ سال را در سطح ۲ به شکل رایگان عنوان کرد و گفت: برای افرادی که توانایی مالی دارند سنجش بینایی توسط دستگاه‌های بینایی سنجی در مراکز دولتی ۱۹۰۰ تومان و درمراکز خصوصی ۴هزار و ۸۰۰ تومان هزینه دارد این در حالی است که غربالگری از طریق تابلوی ایچارد (E) در مراکز دولتی ۹۰۰ تومان و خصوصی ۱۶۰۰ تومان هزینه دارد.

رئیس مرکز توسعه و پیش گیری سازمان بهزیستی در رابطه با گسترش طرح سنجش بینایی در کشور تصریح کرد: هز ساله این طرح در آبان ماه به اوج خود می‌رسد چرا که درطول سال سنجش بینایی کودکان در ۶۳۵ پایگاه انجام می‌شود ولی در آبان ماه ۵۱ هزار پایگاه موقت به سنجش بینایی کودکان ۳ تا ۶ سال می‌پردازد.

وی در رابطه با رشدو توسعه طرح سنجش بینایی خاطرنشان کرد: در طول ۱۶ سال گذشته این طرح هر ساله ۴ و نیم درصد رشدداشته است ولی امسال در تلاش هستیم تا رشد گسترش این طرح را به ۸ درصد برسانیم و تا پایان سال ۹۲ بتوانیم بالای ۹۰ درصدکودکان کشور را تحت پوشش قرار دهیم.

نظم‌ده در رابطه با تخلف در دریافت هزینه‌های سنجش بینایی در مراکز خصوصی افزود: اگر تخلفی صورت بگیرد شهروندان می‌بایست این تخلف را به سازمان‌های بهزیستی مستقر در استان‌ها اطلاع دهند. خوشبختانه در بخش دولتی شاهد تخلف‌های مالی نیستیم چرا که هدف ما خدمت رسانی رایگان به شهروندان است ولی با توجه به فراوانی مراکز و پایگاه‌های موقت امکان تخلف وجود دارد ولی سازمان بهزیستی پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهد.

وی در رابطه با اهمیت پیشگیری در سنجش بینایی کودکان تاکید کرد: برای هر کودکی که مورد غربال‌گری قرار می‌گیرد ۳ هزار تومان هزینه می‌شود این در حالی است که سازمان بهزیستی برای یک فرد نابینا به طول میانگین در سال ۴ میلیون تومان هزینه می‌کند، پیشگیری نه تنها در شعار بلکه در محاسبات و تاثیرات روانی جامعه کاملا نقش مهمی دارد.

وی در رابطه با سنجش بینایی کودکان روستایی خاطر نشان کرد: سنجش بینایی در روستا‌ها به علت شناسایی بهتر کودکان و کوچک بودن منطقه راحت‌تر و سریع‌تر انجام می‌شود و این در حالی است که در شهرهای بزرگ خیلی از شهروندان بعد از آگاهی از طرح سنجش بینایی به مراکز چشم پزشکی مراجعه می‌کنند و در آمار اصلی طرح قرار نمی‌گیرند.

نظم‌ده در رابطه با آمارکودکان تحت پوشش طرح سنجش بینایی خاطرنشان کرد: در سال گذشته ۶۹ درصد کودکان روستایی و ۵۹ درصد کودکان شهری ۳ تا ۶ ساله تحت طرح ملی سنجش بینایی قرار گرفتند.

رئیس مرکز توسعه و پیشگیری سازمان بهزیستی راهکار افزایش طرح ملی سنجش بینایی در کشور را افزایش دستگاه‌های سنجش بینایی دانست و گفت: علاوه بر افزایش دستگاه‌ها باید به فرهنگ سازی و توجه خانواده‌ها نسبت به پیشگیری قبل ازدرمان توجه کنیم تا شاهد معلولیت‌های بینایی در کشور نباشیم.

وی ادامه داد: دستگاه سنجش بینایی برای کودکان زیر ۳ سال و کودکانی که جهتیابی را بلد نیستند انجام می‌شوداین دستگاه قابلیت سنجش بینایی کودکان کمتر از ۳ سال را دارد که این امر در مورد تابلوی ایچارد صدق نمی‌کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز