خبرگزاری کار ایران

بر اساس تحلیل رویترز؛

روند کاهشی قیمت نفت تا درازمدت ادامه دارد

asdasd
کد خبر : ۲۱۲۹۲۷

صنعت نفت همواره چرخه‌های طولانی، کند و عمیقی را در بخشهای تامین، تقاضا و قیمت تجربه کرده است و سقوط کنونی قیمتها نیز از این قاعده مستثنا نیست.

رویترز در تحلیلی از شرایط بازار نفت، روند کاهشی قیمتها را واکنشی به افزایش قیمت نفت در سالهای گذشته دانسته و آن را یک چرخه طولانی مدت توصیف کرد.

به گزارش ایلنا و به نقل از خبرگزاری رویترز، ‌ کاهش کم سابقه قیمت‌ نفت موجب شده تا تولیدکنندگان بار دیگر به یاد آورند که چرخه‌های عمیق و طولانی قیمتها، بخشی از هویت بازار نفت است.

بر اساس این گزارش، قیمت آتی نفت خام برنت در حالی با سقوط به ٩٠ دلار در هر بشکه به کمترین میزان خود از دسامبر ٢٠١٠ تاکنون رسید که حتی این توصیف نیز بیانگر میزان واقعی خسارتهای وارد شده به بازار نیست.
در واقع، تعیین دسامبر ٢٠١٠ به عنوان پایه‌ای برای مقایسه قیمت کنونی نفت چندان درست نیست. زیرا قیمتها در آن زمان تا حد زیادی تحت تاثیر رکود دوره‌ای در تقاضا برای نفت قرار گرفته بودند که این کاهش تقاضا نیز ناشی از بحران مالی آن دوران بود.

پیامدهای شرایط سال ٢٠١٠ به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران، موقتی و با تاثیر ناچیز در روندهای بلند مدت بازار نفت بود.
بنابراین، اگر دوره رکود(از اواخر ٢٠٠٨ تا اوایل ٢٠١١) را نادیده بگیریم، آنگاه قیمت کنونی برنت کمترین قیمت از فوریه ٢٠٠٨ خواهد بود.

از سوی دیگر، اگر قیمتها را بر اساس نرخ تورم(با در نظر گرفتن میانگین درآمد هر ساعت کار در آمریکا) محاسبه کنیم، آنگاه قیمتهای کنونی برنت در پایین ترین سطح خود از اکتبر ٢٠٠٧ قرار دارند.

این گزارش حاکی است، صنعت نفت همواره چرخه‌های طولانی، کند و عمیقی را در بخشهای تامین، تقاضا و قیمت تجربه کرده است و سقوط کنونی قیمتها نیز از این قاعده مستثنا نیست.

در واقع، افزایش تولید و کاهش تقاضا، هر دو پاسخی به روند افزایشی قیمتهاست که از سال ٢٠٠٢ آغاز و تا ٢٠١٢ ادامه داشت. البته در دوران رکود ٢٠٠٨ تا ٢٠١١ شاهد یک وقفه در این روند افزایشی بودیم.

این گزارش می‌افزاید: افزایش قیمت نفت محرکی برای پیشرفت و بکارگیری روش شکست هیدرولیک و تولید نفت شیل در آمریکای شمالی بود و در همین حال، افزایش قیمت‌ سوخت نیز موجب شد مردم و دولتها به فکر فناوریهای بهینه و در نتیجه کاهش مصرف انرژی بیفتند و به انرژیهایی مثل اتانول و گاز طبیعی روی آورند.

بر اساس این گزارش، سالها طول می‌کشد که یک تغییر قیمتی، تاثیر معنادار خود را در تولید و مصرف نشان دهد و به همین خاطر است که افزایش چند سال پیش قیمتها هم‌اکنون تاثیرات خود را آشکار کرده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز