خبرگزاری کار ایران

کارت و پوسترسازان هیچ کاندیدایی در انتخابات اتحادیه ناشران ندارند

کد خبر : ۲۰۶۴۲۵

رییس اتحادیه ناشران و کتابفروشان در دنیا حرف اول را می‌زند اما در ایران قدرت زیادی ندارد. اتحادیه باید از حق ما دفاع کند نه اینکه تصمیماتش به جلسه ختم شود. اینها سخنان برخی ناشران کارت و پوستر است که خود را از انتخابات کنار کشیده‌اند.

تعداد ناشران کارت و پوستر در اتحادیه ناشران به پنجاه نفر هم نمی‌رسد. درواقع این رسته شغلی از سر ناچاری و در نبود اتحادیه‌ای مستقل در فهرست رسته‌های اتحادیه ناشرات قرار گرفته‌اند. بیشتر آنها مشکلاتی متفاوت با بدنه‌ی نشر و کتابفروشی دارند اما حال که همین تعداد نیز عضو اتحادیه هستند به لحاظ قانونی؛ امکان شرکت در انتخابات اتحادیه را دارند حقی که خود برای کسب آن تلاشی نمی‌کنند. بهر روی؛ در غیاب یا با حضور اعضای این رسته؛ اتحادیه ناشران و کتابفروشان آبان‌ماه امسال سیزدهمین دوره‌ی انتخاباتش را برگزار می‌کند و باتوجه به اینکه این اتحادیه شامل اعضای ناشران و کتابفروشان و کارت و پوستر می‌شود اما اعضای کارت و پوستر؛ هیچ کاندیدایی در انتخابات ندارند.

بهمن یحیی‌پور(مدیر پوستر بهمن) می‌گوید: اتحادیه ناشران و کتابفروشان در واقع کار خاصی برای ما انجام نمی‌دهد. حدود۳۰ سال است کار می‌کنیم و ۳ سال پیش عضو اتحادیه شده‌ایم. زمانی که عضو اتحادیه نبودیم با الان تفاوت چندانی ندارد.

وی ادامه داد: عضویت در اتحادیه و گرفتن جواز فقط برای گرفتن وام خوب است و در وضعیت بهبود کاغذ و اقتصادی ما هیچ تأثیری ندارد. خریداران کارت و پوستر بعداز عید تقریبا به صفر رسیدند و همچنان این وضعیت ادامه دارد.

یحیی‌پور افزود: ما مجبوریم در این شرایط هم کار کنیم چون شغل‌مان است و کار دیگری بلد نیستیم، چاره‌ای نداریم اما اتحادیه هم به فکر ما نیست.

جعفر زینالی خامنه(مدیر دریا پوستر) نیز می‌گوید: کسی باید در انتخابات عضو شود که وقت کافی برای آن داشته باشد و بتواند در این زمینه کار کند اگر این زمان را نداشته باشد کاندیدا شدن فایده‌ای ندارد.

وی ادامه داد: کار کارت و پوستر سنگین است و نمی‌توانیم به راحتی به کارگر اعتماد کنیم و کار را رها کنیم، کار ما با انتشارات و کتابفروشی متفاوت است.

زینالی افزود: در دوره‌ی فترت هستیم و هزینه‌ها به زور تأمین می‌شود. این مشکلات همیشه بوده و بعد از یک وقفه کارها دوباره‌ روی روال می‌افتد. البته امیدواریم این وقفه طولانی نشود.

بهرام فشندی(مدیر کارت بانی نیک) هم با بیان اینکه برای انتخاب اطلاع‌رسانی نشده بود؛ می‌گوید: راستش را بخواهید حالش را هم نداریم که در انتخابات شرکت کنیم. اتحادیه آنچنان که باید و شاید اقدامات لازم را نمی‌کند. مالیات‌ها ما را بسیار اذیت کردند اما اتحادیه کاری نکرد.

وی ادامه داد: به ما می‌گویند معافیت مالیاتی هم اگر قرار باشد برای ما نیست چون ما کتابفروش و ناشر نیستیم پس دیگر چرا باید کاندیدا شویم وقتی کاری برای ما انجام نمی‌شود.

فشندی اضافه کرد: درباره‌ی انتخابات جدید برای ما اطلاع‌رسانی نشده بود و من نمی‌دانستم که کی باید بروم کاندیدا شوم. باتوجه به اینکه سال‌هاست در این کار مشغول هستم اگر لازم باشد مشاوره هم می‌دهم، وقت می‌گذارم و دنبال کارها می‌روم به شرطی که حداقل کاری صورت بگیرد و تأثیر داشته باشد.

مدیر بانی کارت افزود: ۴۰ سال است که در این حوزه فعالیت می‌کنیم و در این چند سال واقعا فشار زیادی را متحمل شدیم. به نظر من فردی باید عضو هیئت مدیره‌ی اتحادیه ناشران و کتابفروشان شود که قدرت داشته باشد و با قدرتمندی جلو برود و از چیزی نترسد.

وی ادامه داد: رییس اتحادیه ناشران و کتابفروشان در دنیا حرف اول را می‌زند اما در ایران عملا قدرت زیادی ندارد. آنها باید از حق ما دفاع کنند نه اینکه تصمیماتشان به یک جلسه ختم شود. اگر اعضای اتحادیه ببینند که واقعا از حق‌شان دفاع شده است حتما قدم جلو می‌گذارند و همکاری‌شان را با اتحادیه افزایش خواهند داد.

فشندی بیان کرد: اتحادیه در حال حاضر فقط از ما حق عضویت می‌گیرد و دیگر اتفاق خاصی نمی‌افتد. اما طبیعتا بودن اتحادیه حتی اگر کار خاصی هم انجام ندهد بسیار بهتر از نبود آن است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز