خبرگزاری کار ایران

مریم یاسینی طراح لباس در گفتگو با ایلنا:

28سال است فقط طراح تربیت می‌كنیم

asdasd
کد خبر : ۱۹۵۹۰

یاسینی می‌گوید: برگزاری نمایشگاه‌های مد و لباس موجب می‌شود دانشجویان میان ذهنیات و دانش هنری كه دارند با نیاز بازار ارتباط برقرار كنند، مدیران وزارت ارشاد تنها دوسال است مبحث مد و لباس را مورد توجه قرار داده‌اند.

ایلنا: برگزاری نمایشگاه مد و لباس پاییزه امكانی را فراهم آورده تا بانوان با طرح‌های متنوع از پوشش آشنا شوند كه به گفته مسئولان اجرایی پوشیدن آن‌ها با ممانعت از سوی نهادهای نظارتی چون نیروی انتظامی مواجه نخواهد شد. اما چگونگی گسترش آشنایی بانوان با این طرح‌ها و اشاعه آن‌ در اجتماع همچنان محل سوال است.

مریم یاسینی(مسئول برگزاری كارگاه‌های عمومی آموزشی نمایشگاه مد و لباس) در خصوص ظرفیت چنین نمایشگاه‌هایی در گسترش و ایجاد علاقه میان بانوان جوان برای استفاده از لباس‌هایی كه طراحی شده است، گفت: لباس‌ها به دو بخش تقسیم شده است، یكی لباس‌های مجلسی كه در طبقه دوم به معرض دید عموم گذاشته شده و دیگر لباس‌هایی كه جوانان در فعالیت‌های اجتماعی روزمره خود می‌پوشند. این بخش برای افراد بازدید كننده جذابیت‌ داشته و برای خرید لباس‌ها به ما مراجعه شده است.

وی همچنین ضمن توضیح درباره ارتباط نسل جوان با پوشاك طراحی شده، ادامه داد: خلاء و فاصله‌ای كه سال‌ها است میان طراح و مردم به وجود آمده یكی از مشكلات پیش‌ روی طراحان برای برقراری ارتباط بیشتر با مردم است. نكته‌ای كه موسیقی، مجسمه سازی، سینما و تئاتر ما سال‌ها قبل آن را پشت سر گذاشته‌اند و جشنواره‌های متعددی را برگزار كرده و هرچه بیشتر به میان مخاطبان آمده، اما جشنواره مد دوسال است كه برگزار می‌شود، قدم‌های اولیه را برمی‌دارد و نوپا است.

این طراح با اشاره به اینكه ما سال‌های سال است دانشجویان زیادی در حوزه طراحی لباس تربیت كرده‌ایم اما این افراد امكان ارائه استعدادهای خود را پیدا نكرده‌اند، اظهار داشت: پس از انقلاب فرهنگی ما از سال64 در این حوزه دانشجو تربیت كرده‌ایم و امروز سال 92 است، 28سال طراحی لباس یاد گرفتند اما جایی برای ارائه آموخته‌های خود و دریافت بازتاب آن نیافته‌اند.

وی با بیان اینكه این افراد برای برقراری هرچه بهتر ارتباط با جامعه هدف خود نیاز به تمرین دارند، افزود: به این شیوه دانشجویان گذشته و امروز می‌توانند میان ذهنیات و دانش هنری كه دارند با نیاز بازار ارتباط برقرار كنند، طبیعی است این پروسه كمی زمان‌بر خواهد بود، مدیران وزارت ارشاد تنها دوسال است مبحث مد و لباس را مورد توجه قرار داده‌اند.

مسئول برگزاری كارگاه‌های طراحی لباس نمایشگاه با تاكید بر اینكه آثار موجود در نمایشگاه توانسته با مردم ارتباط برقرار كند، تصریح كرد: آثار ارائه شده در جشنواره مد و لباس امسال از میان بیش از 1500 طرح ارائه شده توسط داوران ارزیابی شده و مجوز ورود دریافت كرده است.

وی با بیان اینكه از این میان 370طرح امكان حضور در نمایشگاه را یافته‌اند، تصریح كرد: تولید كنندگان هم كه به هرحال نبض بازار را می‌شناسند اعلام آمادگی كرده‌اند تعدادی از این طرح‌ها كه قابلیت تولید انبوه و فروش را دارند را انتخاب كنند. قطعا تولید كننده هم به این نتیجه رسیده جامعه نیاز به رنگ، تنوع و تغییر دارد.

این مدرس طراحی لباس در پاسخ به این سوال كه آیا تعداد هزارو پانصد طرح پس از سی‌سال تربیت طراح كم نیست؟، گفت: یكی از مشكلات ما این بود كه درحال حاضر سخت است بخواهیم تعداد بیشتری از آثار را پذیرا باشیم، تعریف نمایشگاه هم این است كه اگر قرار باشد مخاطب با طرح‌های زیادی مواجه شود دچار سردرگمی خواهد شد. تعداد آثار می‌توانست بیشتر باشد اما این تعداد هم از داوری طراحان گذشته، هم تایید تولید كننده را برای تولید انبوه دریافت كرده است.

وی همچنین درخصوص چگونگی بازاریابی و فروش طرح‌های ارائه شده در نمایشگاه مد و لباس، پاسخ گفت: ستاد اجرایی جشنواره برنامه ریزی‌هایی در این رابطه دارند اما دراین بخش ما بیشتر در حوزه داوری هنری و برگزاری كارگاه‌های آموزشی داشته‌ایم. اما شناسه‌ای به نام «شیوا» برای لباس‌ها درنظر گرفته شده كه طی رایزنی‌های مسولان اجرایی نمایشگاه با تولیدكنندگان قرار است طرح‌ها با این كد ثبت و به مرحله تولید انبوه برسند.

یاسینی در پایان درباره اینكه آیا امیدی وجود دارد در آینده مردم بیشتری برای بازدید از نمایشگاه مد و لباس ابراز علاقه كنند، گفت: این بیشتر به مبحث اطلاع‌رسانی مربوط می‌شود و تبلیغات و اطلاع‌رسانی برگزاری نمایشگاه مد و لباس قطعا ضعف‌هایی داشته كه افراد زیادی از برگزاری این برنامه با خبر نشده‌اند. اگر اطلاع رسانی خوبی وجود داشته باشد مردم بیشتری برای بازدید از آثار حضور پیدا می‌كنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز