خبرگزاری کار ایران

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور خبرداد:

بودجه سال آینده انقباضی است

asdasd
کد خبر : ۱۸۷۵۰

قطعا كسری بودجه داریم،البته این كسری به معنای عدم تحقق برخی درآمدها از جمله كاهش فروش نفت بوده و نوسانات ارزی بوده است./دولت كسری بودجه خود را پنهان می كند،گفت:كسری بودجه سال جاری را نمی توان پنهان كرد و این گفته ها خلاف واقع است.

معاون برنامه ریزی ونظارت راهبردی رییس جمهور گفت:برای تامین كسری بودجه سال جاری به تمامی دستگاههای اجرایی كشور ابلاغ شده كه 20 درصد از اعتبارات هزینه ای خود را كاهش دهند.

بهروز مرادی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سئوال خبرنگار ایلنا مبنی براینكه برخی نمایندگان مجلس از كسری بودجه سال جاری خبر می دهند‏،اظهارداشت:سال جاری به دلیل كاهش درآمدهای نفتی و نوسانات نرخ ارز دولت با كاهش درآمد در بودجه جاری مواجه شده به همین دلیل به تمام دستگاههای اجرایی ابلاغ كردیم كه نسبت به كاهش 20 درصدی هزینه های خود تا پایان سال جاری اقدام كنند.

وی از پیش‌بینی درآمد و هزینه هدفمندی یارانه‌‌ها در لایحه بودجه سال ۹۲ خبر داد و گفت:کسری بودجه سال ۹۱ با کاهش ۲۰ درصدی اعتبار دستگاه‌ها و اختصاص ۳۰ درصدی بودجه عمرانی جبران می‌شود.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر سهم 5/14درصدی وزارت نفت از درآمدهای نفتی گفت:‌ طبق قانون 5/14  درصد از درآمدهای نفتی برای انجام کارهایی مانند توسعه میادین نفت و گازی که در بودجه به عهده این وزارتخانه گذاشته شده است اختصاص داده می شود و در واقع این میزان از کل وصول درآمدهای نفتی تعلق می گیرد.

او  با بیان این‌که 23 درصد از درآمدهای نفتی نیز به صندوق توسعه ملی واریز می شود گفت: 62.5 درصد دیگر به مصارف بودجه عمومی کشور می‌رسد و به طور طبیعی زمانی که درآمدهای نفتی کاهش می‌یابد سهم 14.5 درصد وزارت نفت و همچنین صندوق توسعه کم می‌شودو در نتیجه وزارت نفت باید متناسب با این واقعیت فعالیت‌های خود را انجام دهد.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری همچنین گفت: در راستای تدوین بودجه سال 92 بخش منابع به پایان رسیده و اکنون در حوزه مصارف کار می كنیم،بنابراین بودجه سال آینده به گونه‌ای بسته می‌شود که با واقعیت‌ها نزدیک باشد و با کسری مواجه نشویم.

وی افزود: در راستای تدوین لایحه بودجه 92 میزان صادرات غیر نفتی توسط شرکت‌های دولتی وغیر دولتی اطلاعاتی که از وصول درآمد در داخل کشور داریم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مرادی گفت: بودجه 91 در حوزه سیاست های مالی کشور مبتنی بر اعداد وارقامی است که قادریم تاپایان سال امورات را به آن بگذرانیم.

وی با تكذیب كسری بودجه 54 هزار میلیارد تومانی كه غلامرضا مصباحی مقدم طی روزهای اخیر بدان اشاره كرده بود،خاطر نشان ساخت:قطعا كسری بودجه داریم،البته این كسری به معنای عدم تحقق برخی درآمدها  از جمله  كاهش فروش نفت بوده و نوسانات ارزی بوده است.

مرادی با بیان اینکه عدد 54 هزار میلیارد تومان را تایید نمی‌کنم، تصریح کرد: عنوان کردن عدد گره‌ای را باز نمی‌کند.

وی افزود:به طور طبیعی متناسب با شرایط کشور وضعیت بین‌المللی و فضایی که در اقتصاد جهانی حکمفرماست درآمد‌های متصور در بودجه سال 91 کشور کاستی‌هایی وجود دارد، لذا به‌طور طبیعی با کسری بودجه در سال جاری روبه‌رو خواهیم بود.

مرادی در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار ایلنامبنی براینكه كارشناسان اقتصادی می گویند دولت كسری بودجه خود را پنهان می كند،گفت:كسری بودجه سال جاری را نمی توان پنهان كرد و این گفته ها خلاف واقع است.

وی اضافه كرد: کسری بودجه موضوع جدید و خارق‌العاده‌ای نیست و همواره به صورت مزمن وجود داشته است؛این پدیده امسال نیز در بودجه‌ کل کشور وجود خواهد داشت و پیش‌بینی‌های لازم برای هماهنگی دخل و خرج کشور صورت گرفته و در این راستا راهکارهایی اتخاذ می‌شود.

بودجه سال آینده انقباضی است

 مرادی گفت: این اقدامات در راستای تدوین لایحه‌ بودجه 92 را از شهریورماه آغاز شده، روند مناسب است و اقدامات به گونه‌ای انجام می‌شود که بودجه سال آینده مبتنی بر واقعیت‌های و شرایط کشور و منطقه تدوین شود.

معاون برنامه ریزی ونظارت راهبردی رییس جمهور خاطرنشان كرد: لایحه بودجه سال 92 کل کشور در موعد مقرر به مجلس شورای اسلامی ارائه می‌شود وقرار است بودجه سال 92 به گونه‌ای تدوین می‌شود که با کسری مواجه نشویم.

وبا اشاره به اینكه براساس مصوبه دولت مبنی بر كاهش هزینه های جاری دستگاهها این مصوبه از ماه گذشته اجرایی شده و در این شاهد كاهش هزینه های جاری بوده ایم.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور درباره بودجه سال آینده نیز گفت: بودجه سال آینده یك بودجه عملیاتی و انقباضی است و برمبنای منابع موجود كشور تهیه و تصویب می شود.

وی ادامه داد: دولت تصمیم دارد در بودجه سال آینده 4/5 درصد از میزان وابستگی بودجه به درآمدهای نفت را كاهش دهد.

به گفته وی در تدوین بودجه سال 92 كل كشور پیشنهاد شده تا 23 درصد از درآمد حاصل از فروش نفت به صندوق توسعه ملی واریز شود كه این رقم نسبت به قانون تشكیل صندوق توسعه ملی 3 درصد افزایش را نشان می دهد.

 مرادی درخصوص قیمت پایه نفت  و قیمت ارز در بودجه سال آینده نیز گفت: هنوز خیلی زود است كه در این رابطه صحبت كنیم.

 معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور در پاسخ به سئوال دیگری مبی براینكه با كاهش درآمدهای نفتی در سال آینده دولت منابع هزینه های جاری و عمرانی خود را از چه بخش هایی تامین خواهد كرد‏گفت: پیش بینی شده است كه با كاهش 4/5 درصدی از وابستگی بودجه به درآمد نفت‏،این میزان از طریق درآمدهای مالیاتی مانند مالیات بر درآمد تامین شود

 مرادی همچنین گفت:دولت تصمیم دارد در بودجه سال آینده‏،از حجم واردات بكاهد و با استفاده از مالیات های مستقیم  هزینه های خود را جبران كند.

 او تاكید كرد:سعی می كنیم  برای سال آینده بودجه ای داشته باشیم كه با كسری مواجه نشود.

 مرادی با اشاره به اینكه بودجه 92 كل كشور برخلاف سالهای گذشته سرموعد مقرر به مجلس ارایه خواهد شد‏خاطرنشان كرد: كار تدوین بودجه سال 92 كل كشور از شهریور ماه آغاز شده و تمام سعی دولت این است كه بودجه سال 92 را به موقع به مجلس ارسال كند.

 مرادی از ویژگی های بودجه 92 را كاهش وابستگی به درآمد نفت اعلام كرد و در پاسخ به این سئوال كه آیا با كاهش درآمدهای نفتی درآمدهای بودجه محقق می شود؟گفت: سال جاری كاهش 101 هزار میلیارد تومانی در درآمدهای نفتی مواجه بودیم كه 66 هزار میلیارد تومان از این منابع را از طریق سایر درآمدها پوشش دادیم.

 معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور در خصوص نرخ تورم اعلام شده از سوی مركز پژوهشهای مجلس نیز گفت:البته مركز پژوهش ها پیش بینی خودش را انجام می دهد اما استناد دولت برای تورم،استناد به آمارهای دو مركز آمار و بانك مركزی است كه دو مركز مرجع محسوب می شوند.

 مرادی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینكه آیا میزان درآمدها و هزینه های دولت در بودجه سال آینده مشخص شده است،گفت:هنوز در این رابطه به جمع بندی نهایی نرسیده ایم، اما آنچه مشخص است اینكه دولت تصمیم دارد تا وابستگی به نفت را كاهش داده و بودجه ای انقباضی تدوین كند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز